Ontluchten van remleidingen
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 9
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 04 feb 2009
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Ontluchten van remleidingen
Ik ben van plan om binnenkort mijn remleiding te ontluchten(was al van plan om de remblokken te vervangen, maar zag dat er nog genoeg koolstof op de oude blokken zat).
Ik heb een Renault 19 1.7, remmen zitten uiteraard op de voorwielen. Maar ik moet alle 4 de leidingen ontluchten(volgorde: linksachter, rechtsachter, linksvoor, rechtsvoor).
Het verwijderen van de "nippel" op de remcilinder is mijn grootste probleem, ik ben namelijk bang dat hij afbreekt(auto is uit 1992, en dus vrij roestig).
Heeft iemand tips hoe ik kan zorgen dat de nippel er goed af komt? Of nog andere tips bij het ontluchten?
Wat voor soort remvloeistof moet ik kopen?
Maurits
Ik heb een Renault 19 1.7, remmen zitten uiteraard op de voorwielen. Maar ik moet alle 4 de leidingen ontluchten(volgorde: linksachter, rechtsachter, linksvoor, rechtsvoor).
Het verwijderen van de "nippel" op de remcilinder is mijn grootste probleem, ik ben namelijk bang dat hij afbreekt(auto is uit 1992, en dus vrij roestig).
Heeft iemand tips hoe ik kan zorgen dat de nippel er goed af komt? Of nog andere tips bij het ontluchten?
Wat voor soort remvloeistof moet ik kopen?
Maurits
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 5
- Berichten: 781
- Lid geworden op: 11 sep 2005
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
- Actief als: particulier
- Locatie: noord scharwoude
ik zou de remvloeistof gelijk vervangen
merk maakt niet zo veel uit maar wel dot 4
nippels een week van te voren elke dag even inspuiten met wd 40
als ze goed draaien slangetje op de nippel andere eind in een flesje
dan kan je alleen ontluchten zolang het slangetje in het flesje ook in de olie hangt
zo krijg je ook verse olie in je leidingen
succes
merk maakt niet zo veel uit maar wel dot 4
nippels een week van te voren elke dag even inspuiten met wd 40
als ze goed draaien slangetje op de nippel andere eind in een flesje
dan kan je alleen ontluchten zolang het slangetje in het flesje ook in de olie hangt
zo krijg je ook verse olie in je leidingen
succes
r19 cabrio 16v 1993 laguna 1.6 16v rte 1999 g3
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 9
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 04 feb 2009
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Ik heb inmiddels nieuwe remvloeistof(dot 4) en zal de komende dagen de nippel inspuiten met iets vergelijkbaars als wd 40.
wat voor soort slang moet ik aan denken?(diameter) Die van een (ouderwetse) fietspomp?
Maurits
wat voor soort slang moet ik aan denken?(diameter) Die van een (ouderwetse) fietspomp?
Maurits
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 5
- Berichten: 781
- Lid geworden op: 11 sep 2005
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
- Actief als: particulier
- Locatie: noord scharwoude
een slangetje wat net over je ontluchtings nippel past
r19 cabrio 16v 1993 laguna 1.6 16v rte 1999 g3
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 2824
- Lid geworden op: 30 sep 2004
- Laatste bezoek: 30 jul 2017 19:22
- Actief als: particulier
- Locatie: Emmeloord
Heb ik nog een paar aanvullingen.
De ontluchtingsnippel de eerste slag losdraaien met een zeer goed passende 6-kant dop 8 op een ratel.
Geen 12-kant dop of ringsleutel gebruiken en ZEKER geen steeksleutel, dit vergroot de kans dat je de nippel dol draait in plaats van los.
Als dat gebeurt kan je de remcilinders gaan vervangen.
Niet teveel kracht erop uitoefenen, anders breekt de nippel af.
1 goede slag op de ratel moet genoeg zijn, gaat de nippel dan niet los, dan nogmaals een week lang iedere dag inspuiten met kruipolie.
Wil de nippel dan nog niet los, dan na het inspuiten met een verfbrander op de warmste stand goed opwarmen, dan moet het wel lukken met 1 slag op de ratel.
De remvloeistof komt niet gelijk uit de nippel pissen dus daar hoef je je niet al te druk om te maken.
Als de nippel eenmaal los is, dan kan er gewoon een steek- of ringsleutel 8 gebruikt worden.
Het ontluchten begin je bij de cilinder die het verst van de hoofdremcilinder af ligt en dan werk je naar de hoofdremcilinder toe.
Dus rechts achter beginnen, dan links achter, daarna rechts voor en als laatste links voor.
Zorg ervoor dat het reservoir goed gevuld is met verse remvloeistof.
Ontluchten gaat het makkelijkste met 2 personen.
1 persoon die de nippels bediend en 1 persoon die het pedaal bediend.
De meest gebruikte methode is om de persoon in de auto 3 keer te laten pompen, dan vast te houden en tijdens het vasthouden de nippel opendraaien.
Wanneer dan de nippel weer dicht is op nieuw pompen.
Doe dit net zolang tot er schone remvloeistof door de nippel komt.
Een doorzichtige slang is dus aan te raden.
Vul het reservoir weer bij voordat je met de volgende cilinder aan de gang gaat, dit om te voorkomen dat je per ongeluk droog trapt en er lucht in je leiding komt.
Met deze beschrijving moet het wel lukken denk ik zo.
Antonio.
De ontluchtingsnippel de eerste slag losdraaien met een zeer goed passende 6-kant dop 8 op een ratel.
Geen 12-kant dop of ringsleutel gebruiken en ZEKER geen steeksleutel, dit vergroot de kans dat je de nippel dol draait in plaats van los.
Als dat gebeurt kan je de remcilinders gaan vervangen.
Niet teveel kracht erop uitoefenen, anders breekt de nippel af.
1 goede slag op de ratel moet genoeg zijn, gaat de nippel dan niet los, dan nogmaals een week lang iedere dag inspuiten met kruipolie.
Wil de nippel dan nog niet los, dan na het inspuiten met een verfbrander op de warmste stand goed opwarmen, dan moet het wel lukken met 1 slag op de ratel.
De remvloeistof komt niet gelijk uit de nippel pissen dus daar hoef je je niet al te druk om te maken.
Als de nippel eenmaal los is, dan kan er gewoon een steek- of ringsleutel 8 gebruikt worden.
Het ontluchten begin je bij de cilinder die het verst van de hoofdremcilinder af ligt en dan werk je naar de hoofdremcilinder toe.
Dus rechts achter beginnen, dan links achter, daarna rechts voor en als laatste links voor.
Zorg ervoor dat het reservoir goed gevuld is met verse remvloeistof.
Ontluchten gaat het makkelijkste met 2 personen.
1 persoon die de nippels bediend en 1 persoon die het pedaal bediend.
De meest gebruikte methode is om de persoon in de auto 3 keer te laten pompen, dan vast te houden en tijdens het vasthouden de nippel opendraaien.
Wanneer dan de nippel weer dicht is op nieuw pompen.
Doe dit net zolang tot er schone remvloeistof door de nippel komt.
Een doorzichtige slang is dus aan te raden.
Vul het reservoir weer bij voordat je met de volgende cilinder aan de gang gaat, dit om te voorkomen dat je per ongeluk droog trapt en er lucht in je leiding komt.
Met deze beschrijving moet het wel lukken denk ik zo.
Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 9
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 04 feb 2009
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Danku Antonio, heb nu een paar dagen achter elkaar de nippel ontroest met WD-40,
Morgen ga ik samen met een maat proberen de leidingen te ontluchten, met de beschrijvingen die hier gegeven zijn ben ik ervan overtuigd dat het wel moet lukken!
Maurits
Morgen ga ik samen met een maat proberen de leidingen te ontluchten, met de beschrijvingen die hier gegeven zijn ben ik ervan overtuigd dat het wel moet lukken!
Maurits
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 2824
- Lid geworden op: 30 sep 2004
- Laatste bezoek: 30 jul 2017 19:22
- Actief als: particulier
- Locatie: Emmeloord
Succes, en breek de boel niet af.
Antonio.
Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 5
- Berichten: 781
- Lid geworden op: 11 sep 2005
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
- Actief als: particulier
- Locatie: noord scharwoude
denk aub niet als er 2 nippels wel zijn gegaan dat ze dan echt allemaal moeten
als een nippel niet los wil dan maar een week later de rest
geduld is een schone zaak
succes
als een nippel niet los wil dan maar een week later de rest
geduld is een schone zaak
succes
r19 cabrio 16v 1993 laguna 1.6 16v rte 1999 g3
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 9
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 04 feb 2009
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Wou nog ff laten weten dat het ontluchten goed gelukt is, nippels wouden er alle 4 in één keer af, en er kwam lucht en rotzooi uit de leidingen!
Dankjulliewel!
Maurits
Dankjulliewel!
Maurits
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 2824
- Lid geworden op: 30 sep 2004
- Laatste bezoek: 30 jul 2017 19:22
- Actief als: particulier
- Locatie: Emmeloord
Mooi, nu is het geen remmen meer maar een anker uitgooien
Antonio.

Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 9
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 04 feb 2009
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Mijn remmen zijn nu wel ontlucht..
Alleen ik kwam erachter dat de nippel(linksvoor) lekt.
Er zat ook al(als enige van de 4) een dopje over de nippel...
Eerst dacht ik dat we hem niet goed dichtgedraaid hebben.. maar het lijkt alsof de vloeistof uit de(dus goed vastgedraaide) nippel zelf komt(waar het uitkomt als je hem losdraait).
Kan iemand mij uitleggen hoe dit komt en hoe ik het verhelpen kan?
Het ziet er niet uit/voelt niet alsof de nippel afgebroken is.. want hij zit gewoon goed vast net zoals de andere 3...
Zelf zit ik te denken aan een 1-weg-ventiel die verrot is?
Iemand?
Alleen ik kwam erachter dat de nippel(linksvoor) lekt.
Er zat ook al(als enige van de 4) een dopje over de nippel...
Eerst dacht ik dat we hem niet goed dichtgedraaid hebben.. maar het lijkt alsof de vloeistof uit de(dus goed vastgedraaide) nippel zelf komt(waar het uitkomt als je hem losdraait).
Kan iemand mij uitleggen hoe dit komt en hoe ik het verhelpen kan?
Het ziet er niet uit/voelt niet alsof de nippel afgebroken is.. want hij zit gewoon goed vast net zoals de andere 3...
Zelf zit ik te denken aan een 1-weg-ventiel die verrot is?
Iemand?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 5
- Berichten: 781
- Lid geworden op: 11 sep 2005
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
- Actief als: particulier
- Locatie: noord scharwoude
even een nieuw nippeltje halen die erin draaien
als hij dan nog lekt zit er vuiligheid op de afdichting van je remcilinderhuis
als hij dan nog lekt zit er vuiligheid op de afdichting van je remcilinderhuis
r19 cabrio 16v 1993 laguna 1.6 16v rte 1999 g3
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 9
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 04 feb 2009
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Ga morgen een nieuwe nippel halen!
Waar zit het remcilinderhuis precies? En welke delen zou ik misschien moeten demonteren om hierbij te komen?
Waar zit het remcilinderhuis precies? En welke delen zou ik misschien moeten demonteren om hierbij te komen?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 5
- Berichten: 781
- Lid geworden op: 11 sep 2005
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
- Actief als: particulier
- Locatie: noord scharwoude
wist geen andere naam voor het gedeelte waar de nippel ingedraaid zit
ik denk dat je ontluchtings nippel beschadigd is of er zit vuiligheid tussen de nippel en het gedeelte waar de nippel op afzou moeten dichten
ik denk dat je ontluchtings nippel beschadigd is of er zit vuiligheid tussen de nippel en het gedeelte waar de nippel op afzou moeten dichten
r19 cabrio 16v 1993 laguna 1.6 16v rte 1999 g3
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 9
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 04 feb 2009
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Dat gedeelte zou dan toch al schoon moeten zijn... aangezien ik mn leidingen laatst ontlucht heb...
Maar ik ga eerst een nieuwe nippel proberen.. te verkrijgen bij de renaultgarage? of ook gewoon bij een autospeciaalzaak?
EDIT: nippel is besteld, laat morgen wel even weten of het geholpen heeft!
Maar ik ga eerst een nieuwe nippel proberen.. te verkrijgen bij de renaultgarage? of ook gewoon bij een autospeciaalzaak?
EDIT: nippel is besteld, laat morgen wel even weten of het geholpen heeft!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 9
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 04 feb 2009
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Heb de nieuwe nippel erin gedraait.. maar hij lekt nog steeds.
Iemand een idee wat het zou kunnen zijn?
Iemand een idee wat het zou kunnen zijn?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut