nieuwe banden voor of achter
Forumregels
Een kleine richtlijn waar je 'welke-vraag' zou kunnen plaatsen.
Elektronica
Radio, elektrische ruiten & stoelverstelling, centrale vergrendeling, Dynamo, etc.
Motorisch
Alles wat met de motor van de Espace te maken heeft.
Onderstel
Aandrijving, wielophanging, (lucht-)vering, schokdempers, stuurinrichting, remmen, velgen, banden, versnellingsbakken
Carrosserie en interieur
Stoelen, Deuren, Schuifdak(en), Bumper, Airco, Raammechanieken etc, dat soort dingen
Een kleine richtlijn waar je 'welke-vraag' zou kunnen plaatsen.
Elektronica
Radio, elektrische ruiten & stoelverstelling, centrale vergrendeling, Dynamo, etc.
Motorisch
Alles wat met de motor van de Espace te maken heeft.
Onderstel
Aandrijving, wielophanging, (lucht-)vering, schokdempers, stuurinrichting, remmen, velgen, banden, versnellingsbakken
Carrosserie en interieur
Stoelen, Deuren, Schuifdak(en), Bumper, Airco, Raammechanieken etc, dat soort dingen
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 27 mar 2009 23:24
nieuwe banden voor of achter
hallo
Ik heb een Espace 2.0 bj 2000 met versleten achterbanden.
Nu wil ik daar nieuwe banden om laten leggen maar ik vraag me af of ik die banden niet moet wisselen met de voorbanden!?
Dus de nieuwe voor en de voorbanden naar achter.
Kan iemand mij hier een advies over geven of ik dit wel of niet moet doen?
En als ik dat zou moeten doen, moet ik ze dan kruisen of aan de kant houden waar die nu ook zit?
Ik hoop op een antwoord.
Mvg Martijn
Ik heb een Espace 2.0 bj 2000 met versleten achterbanden.
Nu wil ik daar nieuwe banden om laten leggen maar ik vraag me af of ik die banden niet moet wisselen met de voorbanden!?
Dus de nieuwe voor en de voorbanden naar achter.
Kan iemand mij hier een advies over geven of ik dit wel of niet moet doen?
En als ik dat zou moeten doen, moet ik ze dan kruisen of aan de kant houden waar die nu ook zit?
Ik hoop op een antwoord.
Mvg Martijn
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 1049
- Lid geworden op: 22 feb 2008 19:24
- Actief als: particulier
- Locatie: Kalslagen
Voorbanden slijten harder dan de achterbanden.
Dus dan is het handiger om de nieuwe banden voor te zetten, en de oude banden van de voorwielen naar achteren te verplaatsen.
Dat kruisen weet ik niet zeker, zal het a.s. zaterdag bij de Profile Tyrecenter vragen. Ga airco laten bijvullen en banden weer bij laten vullen met stikstof. Ga komende 3 weken zo'n 3500 km maken i.v.m. vakantie .
Dus dan is het handiger om de nieuwe banden voor te zetten, en de oude banden van de voorwielen naar achteren te verplaatsen.
Dat kruisen weet ik niet zeker, zal het a.s. zaterdag bij de Profile Tyrecenter vragen. Ga airco laten bijvullen en banden weer bij laten vullen met stikstof. Ga komende 3 weken zo'n 3500 km maken i.v.m. vakantie .
Renault Captur 1.2 TCe 120 EDC (2014), two-tone, zilver, zwart dak.
Ex: Renault Grand Scénic 2.0 Dynamique Luxe Aut. (2005), Renault Mégane Scénic 2.0 RT Aut. (1999).
Ex: Renault Grand Scénic 2.0 Dynamique Luxe Aut. (2005), Renault Mégane Scénic 2.0 RT Aut. (1999).
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 485
- Lid geworden op: 25 mei 2009 18:50
- Actief als: particulier
- Locatie: Veluwe
- Contacteer:
Nieuwe banden voor of achter plaatsen is altijd een leuke discussie, de 1 zegt dat die altijd achter moeten,
de ander weer voorop..........de redenen:
- voorop:
hier zit de aandrijflijn (bij de meeste auto's ), daarmee heb je het meeste grip bij remmen en optrekken
- achterop:
bij een slip wil je dat de achterkant zo stabiel mogenlijk blijft
Dus het beste wat je kan doen, 4x4 erop met nieuwe banden
de ander weer voorop..........de redenen:
- voorop:
hier zit de aandrijflijn (bij de meeste auto's ), daarmee heb je het meeste grip bij remmen en optrekken
- achterop:
bij een slip wil je dat de achterkant zo stabiel mogenlijk blijft
Dus het beste wat je kan doen, 4x4 erop met nieuwe banden
Ford Focus Wagon Futura 1.6i 16v 2005 Magnum Grey
Daewoo Kalos Class 1.4i 16v 2004 Blauw
Daewoo Kalos Class 1.4i 16v 2004 Blauw
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 1
- Berichten: 3028
- Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
- Actief als: particulier
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Je kunt over dit thema inderdaad lang discussiëren. (is ook al een keer op dit forum gedaan). Omdat alle auto's tegenwoordig veiliger zijn bij een aanrijding van voren, dan van de zijkant of achterkant, zou ik persoonlijk de nieuwe banden achter monteren. Maar omdat de voorwielen inderdaad (veel) meer krachten moeten verwerken, kan ik de argumentatie voor de nieuwe banden voor ook wel begrijpen.
Don't HURRY, be happy!
R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)
R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 1
- Berichten: 3877
- Lid geworden op: 23 feb 2007 13:45
- Actief als: particulier
- Locatie: Groningen
Persoonlijk zou ik ze dan alle 4 vervangen....
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Hoewel alle banden goed moeten zijn, (ook achter is belangrijk!) zou ik zeggen nieuwe banden voor:
voor zit de aandrijving, de besturing en het remmen
wat betreft dat kruisen klopt dat wel, maar wel op letten of er geen looprichting op de band zit!
voor zit de aandrijving, de besturing en het remmen
wat betreft dat kruisen klopt dat wel, maar wel op letten of er geen looprichting op de band zit!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 1
- Berichten: 16013
- Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Over hoeveel profiel gaat het bij de voorbanden, want goed is goed.
Als je voor dus nog redelijk goede banden hebt, laat je die voor liggen tot die aan vervanging toe zijn, en vervang je nu de achterbanden. Vanaf 2.5mm zou ik toch wel vervangen en niet wachten tot de afkeurgrens, gezien de wintermaanden er weer aankomen.
Als je voor dus nog redelijk goede banden hebt, laat je die voor liggen tot die aan vervanging toe zijn, en vervang je nu de achterbanden. Vanaf 2.5mm zou ik toch wel vervangen en niet wachten tot de afkeurgrens, gezien de wintermaanden er weer aankomen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 781
- Lid geworden op: 11 sep 2005 20:00
- Actief als: particulier
- Locatie: noord scharwoude
ik zou nieuw achter zetten
zeker vlak voor de slechtere en gladdere periodes
zeker vlak voor de slechtere en gladdere periodes
r19 cabrio 16v 1993 laguna 1.6 16v rte 1999 g3
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 6852
- Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Martijn, Uit veiligheidsoverwegingen hebben moderne auto's van de constructeur de neiging tot onderstuuur meegekregen, maw. als je te hard gaat door de bocht wil de auto naar buiten uitbreken, als schrikreactie laat je direkt het gas los en korrigeert de wagen, Mits je niet VEEL te hard de bocht ingaat. Overstuur wil je echt niet hebben want dan breekt de achterkant uit en dat is bij een te hoge snelheid moeilijk te korrigeren, je gaat dan achterstvoren naar de binnenkant van de bocht of nog erger. DUS is het wijs de beste banden achter te hebben. PUNT!! Wil je ook meer traktie(grip) koop dan maar meteen 4 nwe en voor de winter een setje echte winterbanden. SUC6
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 427
- Lid geworden op: 20 nov 2006 23:56
- Actief als: particulier
- Locatie: Gelderland
Zoek anders eens op de sites van de bandenfabrikanten. Bij Michelin weten ze het. Advies om nieuwe banden achter te leggen. Exact om de redenen die WillemS aangeeft.
Scénic III dCi 130 Privilege, Brun Moka
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - en hoppa, logo 2
- Posts in topic: 1
- Berichten: 115
- Lid geworden op: 13 sep 2004 21:40
- Actief als: particulier
- Locatie: Bergambacht
- Contacteer:
De nieuwe banden zou ik ook achter zetten.
Om de reden zoals hier eigenlijk boven al aan wordt gegeven.
Achterwielslip is veel moeilijker te corrigeren.
Andere reden is, als je altijd de nieuwe banden achter plaatst en de "oude" voor, dan voorkom je ook dat de banden die achter zitten (en dus minder slijten) te oud worden, omdat het systeem zo blijft rouleren.
Om de reden zoals hier eigenlijk boven al aan wordt gegeven.
Achterwielslip is veel moeilijker te corrigeren.
Andere reden is, als je altijd de nieuwe banden achter plaatst en de "oude" voor, dan voorkom je ook dat de banden die achter zitten (en dus minder slijten) te oud worden, omdat het systeem zo blijft rouleren.
Alexandra de Renaultfreak!
Diverse modellen Renaults (teveel voor een onderschrift). :?
Diverse modellen Renaults (teveel voor een onderschrift). :?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 6 Reacties
- 591 Weergaves
-
Laatste bericht door Renier
-
- 0 Reacties
- 233 Weergaves
-
Laatste bericht door RikHoremans
-
- 8 Reacties
- 515 Weergaves
-
Laatste bericht door scarface450
-
- 0 Reacties
- 136 Weergaves
-
Laatste bericht door fred wientjes
-
- 0 Reacties
- 166 Weergaves
-
Laatste bericht door Scenic1 1.616v k4m
-
- 0 Reacties
- 225 Weergaves
-
Laatste bericht door Krisje74
-
- 1 Reacties
- 106 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic