Speakers Espace IV (Ph2 )

Topic author
Joost1974
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 4
Laatste bezoek: 18 jul 2011 13:23

Speakers Espace IV (Ph2 )

Bericht door Joost1974 »

Hallo,

Afgelopen vrijdag mijn Espace opgehaald. Prima auto echter wat me wel opvalt (was al gewaarschuwd) en ook al op dit forum meerdere keren had gelezen is dat de standaard speakers niet veel voorstellen. Zelf ben ik de afgelopen jaren standaard speakers van VW gewend (ook niet heel bijzonder) maar die klinken echt vele malen beter.

Nu las ik een mooi stuk over Focal speakers echter zoek eigenlijk gewoon plug en play speakers voor de Espace. Tot nu toe heb ik alleen een setje Pioneers gevonden (TS-Q131C) welke zouden moeten passen. Wie heeft hier ervaring mee t.o.v. de standaard speakers. Is het aan te raden of maar weinig verschil? En/of heeft iemand nog andere suggesties? Het hoeft geen concertzaal te worden (uiteraard wel leuk) maar gewoon vergelijkbaar met het VW geluid zal ik al erg fijn vinden. Ik hoor graag jullie ervaringen / adviezen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Chicco
lid
lid
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 23 jun 2011 12:07

Bericht door Chicco »

Kijk anders even hier --> http://www.renaultforum.nl/forum/viewtopic.php?t=6547 is al veel over geschreven....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Renier
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 44
Laatste bezoek: 26 feb 2025 20:06
Actief als: particulier

Bericht door Renier »

Je hebt de Carminat Cabasse DVD navigatie. De af fabriek speakers daarin zijn vergelijkbaar met de TS-Q131C.
Ik heb hetzelfde Carminat systeem in de Laguna en heb de TS-Q131C er enkele dagen in gehad, maar merkte geen verschil.
In m'n vorige Renault (Megane II) waren ze wel een groot verschil tov de af fabriek speakers.
Heb ze dus weer uit de Laguna gehaald en verkocht. De Cabasse speakers zitten er nu weer in. Heb het syteem wel aangevuld met een compacte actieve sub van Pioneer, dat geeft wel een groot verschil. In mijn ogen kan je daar beter je geld aan uitgeven dan aan andere speakers

Hij is nu ook flink in prijs gedaald, zelfs minder dan 2 setjes TS-Q131C op de volgende Duitse site (laagste prijs van Europa :wink: )
http://www.caraudio24.de/Subwoofer/Pion ... 21032.html

Wil je echt een serieuze verbetering met alleen de portier speakers dan zal je toch echt an de slag moeten, dan kom je uit bij component sets met een los filter, zie het verhaal van jeroentune over de focals. Hoeft natuurlijk niet zo duur en uitgebreid met portier isolatie als hij heeft gedaan, maar alles op z'n waarde.

Maar enige merk en type wat een plug en play set is zijn de TS-Q131C, alle andere merken zal je bijv. de tweeters in het dash een creatieve oplossing voor moeten vinden en het een en ander pas moeten maken.
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

fgrooten
lid
lid
Posts in topic: 28
Laatste bezoek: 24 jun 2017 01:20
Contacteer:

Bericht door fgrooten »

Laat alsjeblieft die Pioneers liggen. Deze heb ik destijds ook eens in mijn Peugeot 407 gehad, vanwege de makkelijke pasvorm maar wat een drama-speakers! Ze klonken nóg slechter dan de standaard speakers, boven de 50% volume begon alles te kraken en de tweeters waren de schel om aan te horen.

Het eerste de beste setje bij de kijkshop past ook (130mm) en scheelt je een hoop ergenis.
Mon voiture: 2017 Grand Scenic

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Renier
Global Moderator
Global Moderator

Bericht door Renier »

Op het Laguna forum hebben er veel de af fabriek speakers vervangen door JBL.
Ik lees daar zeer positieve reacties over en ze hebben volgens velen een goede prijs/kwaliteit verhouding

Bijv. de JBL GTO 508C:
Afbeelding

Achter zou je wellicht kunnen kiezen voor een goede set coaxiale speakers, een component set is in mijn ogen een beetje onzin achterin :?

Bijv. de JBL GTO 528:
Afbeelding

Deze combi overweeg ik zelf ook :roll:
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Joost1974
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door Joost1974 »

Bedankt voor de antwoorden tot nu toe. Pioniers gaan het in iedergeval niet worden. Ben ook wel geinteresseerd geraakt in Focal's. Inmiddels al een PM verstuurd aan Jeroen.

Ben wel benieuwd naar de inbouwdiepte bij een Ph2. Weet iemand dit? Anders ga ik dit weekend eens meten. Ook de JBL's hebben zo'n 57mm nodig. Daarbij kan je dit soort speakers ook aansluiten op de huidge bekabeling zonder dat filtertje (tja ben wel een leek hierin). ik hoor het graag.

Wordt vervolgt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Renier
Global Moderator
Global Moderator

Bericht door Renier »

Nee, je zal toch echt dat filter moeten gebruiken, maar zo moeilijk is het niet, anders kijken of je het samen met iemand anders kan doen die het eerder heeft gedaan.

Die Focals zijn top, maar de prijs is er ook naar: rond de EUR 200,- tot 250,- voor 1 setje :cry:
De JBL GTO508C heb je al voor EUR 89,- en de GTO528 voor EUR 59,-

Dan kan je er voor het prijsverschil nog mooi een actieve sub bij doen :lol:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

fgrooten
lid
lid
Contacteer:

Bericht door fgrooten »

De JBL GTO508C heb ik ook mogen luisteren. Een heel fijn setje speakers voor een hele fijne prijs.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Renier
Global Moderator
Global Moderator

Bericht door Renier »

Wat is jouw mening over achterin een composetje of coaxialen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

fgrooten
lid
lid
Contacteer:

Bericht door fgrooten »

Dat hangt van de passagiers achterin af. Als je voornamelijk voorin de auto van muziek wil genieten dan zou ik achterin een coaxiaal plaatsen. De hoge tonen dienen toch meer van voor (dashboard) te komen. Wil je de luisteraars achterin ook van goed geluid voorzien dan is een composet aan te raden. De gaten voor de tweeters zitten al in de deur, dus zoveel moeite is het niet.

Voor de liefhebbers: Bij Conrad.nl zijn de speakers in de reclame en met actiecode 020479-NB krijg je tot 30 juni 2010 nog eens 10% korting. Sla je slag!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Renier
Global Moderator
Global Moderator

Bericht door Renier »

Mijn passagier achterin is een 2,5 jarig zoontje, dus die stelt niet zulke hoge eisen.
Gaat me er puur om als ik zelf muziek draai en dus op de bestuurders stoel zit. Dan heeft achterin een composet volgens mij geen enkele toegevoegde waarde (tweeter en woofer zitten ook maar 5 cm uit elkaar... en op kniehoogte :? ).

Een coaxiaal is dan sneller te plaatsen en een stuk goedkoper :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

fgrooten
lid
lid
Contacteer:

Bericht door fgrooten »

In dat geval, waar je ook voor zou kunnen kiezen is een paar "kickers".

Dat zijn speakers die alleen midden en voornamelijk laag spelen. Geeft een "voller" geluidsbeeld in de auto. Heeft alleen wel als nadeel dat je de achterportieren, en dan met name de bekleding, behoorlijk moet isoleren met bijvoorbeeld loodbitumen. Of een klein subje in de kofferbak natuurlijk :lol:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Renier
Global Moderator
Global Moderator

Bericht door Renier »

Die sub heb ik dus al :lol:

viewtopic.php?&t=6009

Nu nog goede speakers. Denk dat ik maar voor de combi vd JBL GTO508C en GTO528 ga :D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

RPS
lid
lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 04 apr 2012 16:28

andere speakers

Bericht door RPS »

Als je er over nadenkt zijn we met z'n allen een partij gek, in ieder geval diegene die probeert van z'n Espace (ondanks de overeenkomst met de ruimte) een concertzaal te maken.
Natuurlijk is een lekker geluid uit de stereo fijn tijdens een ritje in onze geweldige auto's.
Ik vraag me alleen af of gezien de bijgeluiden die een auto altijd zal maken het wel zo belangrijk is om een soms beter dan thuis geluid in de auto te hebben. Vaak klinkt hety heel mooi als hij stil staat voor de deur, maar zogauw als de motor loopt is het toch wat anders.
Natuurlijk gun ik iedereen zijn pleziertje en hobby, soms verliezen mensen alleen de realiteit.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Renier
Global Moderator
Global Moderator

Bericht door Renier »

Valt wel mee toch? :? :?

Enige wat wij doen is de standaard speakers vervangen. Dat heeft echt een groot effect op het geluidsbeeld.
Dat kost mij ongeveer EUR 150,-

En ik heb dan nog een subje achterin voor de bas.
Die is elke euro waard in goud, al kost hij ook maar rond de EUR 150,-

Als je bedenkt wat het Carminat systeem af fabriek als optie de eerste eigenaar van mijn wagen heeft gekost is die EUR 300,- een lachertje :shock:

Je doet dit prachtige systeem echt tekort met de standaard speakers :cry:

En hoe vaak sta je wel niet stil tegenwoordig onderweg naar je werk..... :lol:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

76-er
lid
lid
Posts in topic: 11
Laatste bezoek: 09 dec 2021 08:32

Bericht door 76-er »

Goedendag allen,

Sinds een weekje zijn ook wij de trotse bezitters van een mooie E-IV, inclusief dramatische geluidskwaliteit. Op m'n oude 5je na, zijn dit wel de belabberdste speakers (Cabasse) die ik tot nu toe in een Renault heb gehad.

De hierbeschreven JBL-optie lijkt me wel wat, ben sowiezo wel gecharmeerd van JBL. Nu de vraag: kan ik deze speakers zelf inbouwen (voor en achter) , of moet je daar wel een beetje handig voor zijn? Ben namelijk bang dat ik er met mijn twee linker handen niet veel van zal bakken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Renier
Global Moderator
Global Moderator

Bericht door Renier »

Ik ga het zelf doen. Kwestie van een zondag middag bezig. Is ook het leukste als je dit soort klusjes zelf doet.
Die sub achterin was veel meer werk en is me ook gelukt :wink:

Achter is geen enkel probleem, zeker niet als je voor de speakers gaat die ik kies (coaxiaal).
Er zijn speciale speaker adapter kabeltjes voor Renault in de handel, daarmee sluit je ze zo aan op de stekkertjes in de deuren.

Afbeelding

Enige wat je moet doen is 2 van de 4 bevestigingsoogjes vd speaker verwijderen en de speaker met de 2 schroefjes vastzetten.

Voorin moet je eerst het scheidings filter aansluiten en daarop de tweeter en de woofer.
Hiervoor zal je nieuwe speakerdraad naar boven in het dashboard moeten trekken

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Joost1974
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door Joost1974 »

Nog even en we kunnen een meeting gaan organiseren :D .

Ik begreep van de berichten van Jeroen dat hij de bestaande speakerkabel moest gebruiken om via het filter in de deur geplaatst bij de tweeter te komen. Een nieuwe kabel trekken paste niet. Dit even ter info.

Ik twijfel momenteel tussen de Focals en JBL en ga in iedergeval voor een composet.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Renier
Global Moderator
Global Moderator

Bericht door Renier »

Keus lijkt me vooral van je beschikbare budget afhangen :wink:

Voor ga ik ook voor een composet, achter dus niet (=onzin)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

lagunaphIII
lid
lid
Posts in topic: 10
Laatste bezoek: 01 mei 2023 00:51

Bericht door lagunaphIII »

Renier schreef:Valt wel mee toch? :? :?

Enige wat wij doen is de standaard speakers vervangen. Dat heeft echt een groot effect op het geluidsbeeld.
Dat kost mij ongeveer EUR 150,-

En ik heb dan nog een subje achterin voor de bas.
Die is elke euro waard in goud, al kost hij ook maar rond de EUR 150,-

Als je bedenkt wat het Carminat systeem af fabriek als optie de eerste eigenaar van mijn wagen heeft gekost is die EUR 300,- een lachertje :shock:

Je doet dit prachtige systeem echt tekort met de standaard speakers :cry:

En hoe vaak sta je wel niet stil tegenwoordig onderweg naar je werk..... :lol:
Tja, echt mooi geluid zal het nooit worden, dan zal je echt enorm aan de slag moeten. Als het Carminat systeem echt zo goed is, is het toch ronduit schandalig dat er dit soort kwaliteit luidsprekers wordt gemonteerd?

Een keten is altijd zo sterk als de zwakste schakel, en dat geldt voor een geluidssysteem onverkort. Andere automerken leveren, zeker op de duurdere uitvoeringen echt VEEL beter spul, met dus ook veel beter resultaat. Het blijft een beetje lapwerk bij Renault. Vergelijk het maar eens met gewoon het standaard geluid bij Audi, Volvo of Mercedes, dat is al jaren op een veel hoger niveau. Die regelen gewoon 1 of ander topmerk (Bose, Harman Kardon, B&W of Infinity) om het gehele systeem te onwerpen en te plaatsen, dus zonder zwakke schakels erin. Dat is natuurlijk een geheel ander verhaal dan Pioneer.

Je zet thuis toch ook geen Pioneer setje neer. Ik geniet thuis van Harman Kardon, dan wil ik in de auto of hetzelfde niveau, of ik laat de radio wel uit, maar ik ga niet rommelen in de marge met een B-merk als Pioneer.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

fgrooten
lid
lid
Contacteer:

Bericht door fgrooten »

Volledig mee eens dat het een afbreuk is aan het Cabasse systeem om zulke standaard flutspeakers te installeren.

Maar gelukkig is het een leuke klus (lekker knutselen op zondagmiddag inderdaad) om een leuk setje speakers erin te hangen. En natuurlijk kan het nooit een high-end huiskamer opstelling evenaren, maar desondanks kan het heel leuk gaan klinken.

Overigens, die verloopstekkertjes heb ik nooit gebruikt. Vaak knip ik de standaard stekker van de kabel en knijp er een paar schoentjes aan of, nog beter, soldeer de draden rechtstreeks op de nieuwe speakers. 't Is misschien miereneukerij, maar ik houd niet van verloopjes en extra koppelingen. Kan allleen maar extra storing opleveren.

Wat het budget betreft, helaas (en gelukkig) mag mijn Espace vandaag naar de garage voor onderhoud. Geschatte kosten liggen op €1500,- dus de speakers moeten weer even wachten....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Renier
Global Moderator
Global Moderator

Bericht door Renier »

Zojuist de JBL GTO508C en JBL GTO528 speakers besteld!
Kostte maar EUR 148,- met zelfs gratis verzending bij Pim Tensen dus dat valt wel mee :D

Ben benieuwd naar het resultaat 8)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Joost1974
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door Joost1974 »

Hoi Rienier,

Ik wacht even je ervaringen af. Ben benieuwd. Houd ons even op de hoogte...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jeroentune
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Laatste bezoek: 13 mei 2016 20:20
Contacteer:

soldeer

Bericht door jeroentune »

ik heb met de focals ook alles gesoldeerd ,

ik wilde heel graag mijn zilver kabels door de deuren heel werken , echter dat laat het deur rubber niet toe , het is namelijk een stekker , en geen doorvoer , dus OF een gaatje er bij boren appart voor de zilveren speaker kabel OF genoegen nemen met de bestaande kabels ..

ik heb het laatste gedaan .

Jeroen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Renier
Global Moderator
Global Moderator

Bericht door Renier »

Vandaag als voorbereiding alvast alle nieuwe speakerkabels voor de nieuwe JBL composet getrokken. Deze komt voorin.

Kabels trekken viel uiteindelijk wel mee, lastigste was nog naar boven voor de tweeters.
Ik heb er wel voor gekozen om ook voor de woofers in de voorportieren nieuwe speakerkabels te trekken.

Ik had laatst toch al een kabel door de rubber doorvoer getrokken voor m'n electr. spiegel project, dus een extra kabeltje kon er nog wel bij. Ik heb niet de doorvoer vd kabelboom zelf gebruikt, maar een loze rubber dop om van het portier naar binnen te komen. :lol:

Voor het kabels trekken naar het portier moest wel de gehele portierbekleding eraf, anders kan je er niet goed bij.
Gelukkig had ik daar al ervaring mee, dus dat was redelijk rap geklaard.
Nieuwe kabels liggen dus klaar bij de versterker, onder de tweeter kapjes en in de voorportieren in afwachting vd nieuwe speakers :)

Achter komen de coaxiale speakers wel op de bestaande bedrading, da's echt zo klaar :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

lagunaphIII
lid
lid

@reinier

toch weer het verhaal van de zwakste schakel, die achterspeakers....zie mijn post van gisteren.

zou je niet het niveau van achterin hetzelfde willen als voorin, anders krijg je zo'n ruis via je achterhoofd

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jeroentune
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Laatste bezoek: 13 mei 2016 20:20
Contacteer:

bekabeling

Bericht door jeroentune »

He renier ,

ik begrijp dat je in een Laguna wel de bedrading door de deuren krijgt , goed zeg . dat lukte met de Espace dus niet helaas . goed bezig !

voor het stereobeeld heb je juist helemaal geen achter speakers nodig , echter , in de Espace zijn de deuren zo dik dat het super klankkasten zijn en ik heb de achter speakers puur gebruikt om het laag te verstevigen , het hoog heb ik -3 db afgefilterd en nu is het puur "aanvulling "geworden . voor SQ geluid echt aan te raden !

Jeroen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

fgrooten
lid
lid
Contacteer:

Bericht door fgrooten »

Wat is precies "SQ-geluid"?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Renier
Global Moderator
Global Moderator

Bericht door Renier »

@lagunaphIII: Wat bedoel je? Ruis? :?
Achterin komen er ook JBL speakers, die worden alleen op de bestaande bedrading aangesloten, dat kan in mijn ogen prima zonder enig gevolg voor de geluidskwaliteit. Voorin heb ik wel nieuwe bedrading getrokken omdat de bestaande bedrading daar niet te gebruiken was

@jeroentune: ja lekker bezig geweest in de brandende zon, maar het resultaat mag er voorlopig zijn :D

@fgrooten: http://nl.wikipedia.org/wiki/Surround_sound#SQ :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

fgrooten
lid
lid
Contacteer:

Bericht door fgrooten »

Thanx, weer wat geleerd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

lagunaphIII
lid
lid

@reinier:

nee niet letterlijk ruis, maar de keten is zo zwak als de zwakste schakel. Als je dus je Renault draad handhaaft blijft de keten zwak.

je krijgt natuurlijk geen ruis, maar in mijn ogen zal het het Pioneerniveau niet ontstijgen.

maar ik wacht graag je resultaat af!

Tja, echt mooi geluid zal het nooit worden, dan zal je echt enorm aan de slag moeten. Als het Carminat systeem echt zo goed is, is het toch ronduit schandalig dat er dit soort kwaliteit luidsprekers wordt gemonteerd?

Een keten is altijd zo sterk als de zwakste schakel, en dat geldt voor een geluidssysteem onverkort. Andere automerken leveren, zeker op de duurdere uitvoeringen echt VEEL beter spul, met dus ook veel beter resultaat. Het blijft een beetje lapwerk bij Renault. Vergelijk het maar eens met gewoon het standaard geluid bij Audi, Volvo of Mercedes, dat is al jaren op een veel hoger niveau. Die regelen gewoon 1 of ander topmerk (Bose, Harman Kardon, B&W of Infinity) om het gehele systeem te onwerpen en te plaatsen, dus zonder zwakke schakels erin. Dat is natuurlijk een geheel ander verhaal dan Pioneer.

Je zet thuis toch ook geen Pioneer setje neer. Ik geniet thuis van Harman Kardon, dan wil ik in de auto of hetzelfde niveau, of ik laat de radio wel uit, maar ik ga niet rommelen in de marge met een B-merk als Pioneer.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Renier
Global Moderator
Global Moderator

Bericht door Renier »

lagunaphIII schreef:@reinier:
nee niet letterlijk ruis, maar de keten is zo zwak als de zwakste schakel. Als je dus je Renault draad handhaaft blijft de keten zwak.
Wat is er mis met "Renault draad" dan? Dat het te dun is?
In mijn ogen drijf je hier door, het geluid zal er echt niet beter van worden als je nieuwe bekabeling trekt :shock:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Pleiades
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 30 mei 2025 13:48

Bericht door Pleiades »

uhm, in de duurste lagunas kan je bose krijgen..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

lagunaphIII
lid
lid

@reinier:

ja!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

lagunaphIII
lid
lid

is dat een door Bose ontwikkeld geheel, of een paar door Renault geplaatste bose speakers in een bestaand systeem?

met bv zelfde radio als in de goedkopere uitvoeringen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut