megane schakelt niet of na 10 km pas over op lpg
Forumregels
Let op: Kijk ook even bij de forum afdeling Scenic als u een Megane-Scenic rijder bent.
Let op: Kijk ook even bij de forum afdeling Scenic als u een Megane-Scenic rijder bent.
-
Topic author - 4-posting-stubborn
- Posts in topic: 2
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 01 aug 2010 16:49
- Actief als: particulier
megane schakelt niet of na 10 km pas over op lpg
Hallo,
onze megane 1.4 16 klepper schakelt de laatste tijd slecht over op lpg.vaak pas na 10 tot 15 km soms helemaal niet.
wie weet een oplossing of is bekend met deze storing.
vr gr oompie
onze megane 1.4 16 klepper schakelt de laatste tijd slecht over op lpg.vaak pas na 10 tot 15 km soms helemaal niet.
wie weet een oplossing of is bekend met deze storing.
vr gr oompie
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Re: megane schakelt niet of na 10 km pas over op lpg
Wat voor gas systeem,of uit welk jaar?
Als de motor warm is kun je dan wel sneller overschakelen?
Koelvloeistof nivo ok?
Komt de motor snel op temparatuur?
Als er een gasklok aanwezig is,kan deze vervuild zijn.
Gr,Newbie
Als de motor warm is kun je dan wel sneller overschakelen?
Koelvloeistof nivo ok?
Komt de motor snel op temparatuur?
Als er een gasklok aanwezig is,kan deze vervuild zijn.
Gr,Newbie
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - 4-posting-stubborn
- Posts in topic: 2
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 01 aug 2010 16:49
- Actief als: particulier
Re: megane schakelt niet of na 10 km pas over op lpg
het is een eurogas systeem G3 uit 2001,het maakt niet uit of de motor warm of koud is,koelvloeistof is op peil,ik heb iets gehoord over een sensor i.v.m motortemperatuur.
groetjes oompie
groetjes oompie
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Re: megane schakelt niet of na 10 km pas over op lpg
De motor temp is belangrijk.
Als de motor voldoende op temp is zal hij pas overschakelen.
Mijn advies zou zijn google ff op een gas specialist bij jou in de omgeving[liefst met met kennis of dealerschap van jouw gas installatie]
Zo iemand kan het gas systeem uitlezen en evt settings veranderen.
En heeft waarschijnlijk een gunstiger uur tarief dan je dealer.
Gr Newbie
ps , als techneut vindt ik het wel fijn dat het wat langer duurt voordat hij overschakelt want op die manier worden de brandstof injectors beter schoon gehouden.
Echter voor jou portomonee is het waarschijnlijk minder
Als de motor voldoende op temp is zal hij pas overschakelen.
Mijn advies zou zijn google ff op een gas specialist bij jou in de omgeving[liefst met met kennis of dealerschap van jouw gas installatie]
Zo iemand kan het gas systeem uitlezen en evt settings veranderen.
En heeft waarschijnlijk een gunstiger uur tarief dan je dealer.
Gr Newbie
ps , als techneut vindt ik het wel fijn dat het wat langer duurt voordat hij overschakelt want op die manier worden de brandstof injectors beter schoon gehouden.
Echter voor jou portomonee is het waarschijnlijk minder
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 1
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 21 sep 2010 10:27
- Actief als: particulier
Re: megane schakelt niet of na 10 km pas over op lpg
Afgezien van het feit dat het niet heel gezond zal zijn voor de motor, lijkt me dit onzin.newbie schreef:Als de motor voldoende op temp is zal hij pas overschakelen.
Mijn megane coupé start ik altijd op benzine, zodra de km stand en dagteller in beeld komen kan ik 1 keer gas geven (tot boven de 2500 rpm ongeveer) en dan hoor ik al klik.
Vanaf dat moment (15/20 sec na het starten van de auto) rijd ik altijd al op LPG. Daarna loopt die heel snel vanzelf naar de juiste temperatuur.
Bij mijn auto is het zelfs zo dat als de km teller etc in beeld komt, dus als ik kan overschakelen op LPG.. dan begint die op benzine een beetje te haperen, dus hij loopt beter op LPG dan op benzine. Dat komt misschien ook wel omdat ik vrijwel altijd op LPG rij en nooit op benzine, omdat er dus ook eerst benzine door het systeem moet gaan..
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 1
- Berichten: 16029
- Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: megane schakelt niet of na 10 km pas over op lpg
Inderdaad schakelt de motor vrij snel over naar lpg, hoeft niet eerst op temperatuur te zijn.
Al zal het in de winter wellicht ietsjes langer kunnen duren.
Breng de auto even weg naar een specialist, op de gok dingen vervangen is vaak erg duur.
Al zal het in de winter wellicht ietsjes langer kunnen duren.
Breng de auto even weg naar een specialist, op de gok dingen vervangen is vaak erg duur.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 766
- Lid geworden op: 28 feb 2006 14:16
- Actief als: particulier
- Contacteer:
Re: megane schakelt niet of na 10 km pas over op lpg
Waarom zou dit niet heel gezond zijn voor de motor?, ben daar wel benieuwd naar.kevinos91 schreef:Afgezien van het feit dat het niet heel gezond zal zijn voor de motor, lijkt me dit onzin.newbie schreef:Als de motor voldoende op temp is zal hij pas overschakelen.
Je geeft zelf al aan dat je auto na een korte tijd begint te haperen op benzine na iedere start kort inschakelen.
Onzin?,.....niet helemaal lijkt me, de nieuwe generatie LPI of LPG installaties (dus niet de installatie die jij omschrijft) bepalen zelf wanneer het systeem inschakelt, deze schakeling zal dus inderdaad met temperatuur te maken hebben. De term "voldoende op temperatuur" is dus van toepassing.
De installatie in mijn huidige auto schakelt ook na een aantal gereden kilometers over op benzine.
Of dit nu tijd of kilometer gebonden is ben ik nog niet achter.
Verder heb ik heb al heel wat jaren LPG gereden, van een slang in het luchtfilter tot het Vaille LPi. Na al die jaren heb ik 1 ding geleerd, ga met je installatie naar een gasspecialist
Uiteraard zijn er garagebedrijven die kundig personeel op dit gebied hebben lopen, alleen die zijn niet dik bezaaid.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 6852
- Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: megane schakelt niet of na 10 km pas over op lpg
Een wagen met een LPG installatie dient eerst op benzine "goed"te lopen, pas daarna kan je de gas installatie afregelen.
Dus, loopt hij op benzine al niet goed, dan eerst dat probleem oplossen.
Ga naar een gasspecialist zoals Ericon al stelde, die hebben hier verstand van.
SUC6
Dus, loopt hij op benzine al niet goed, dan eerst dat probleem oplossen.
Ga naar een gasspecialist zoals Ericon al stelde, die hebben hier verstand van.
SUC6
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 1
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 15 jan 2011 17:23
- Actief als: particulier
- Locatie: klazienaveen
Re: megane schakelt niet of na 10 km pas over op lpg
heb het ook gehad met mijn vorige renault een laguna 20 8v die was bij de garage geweest voor een nieuwe startmotor auto op gehaald of heel laat overschakelen of helemaal niet terug gegaan wat bleek ze hadden de accu los gehad en daar door was de gascomputer op de hobbel dus even de gas computer resetten en klaar
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- 4-posting-stubborn
- Posts in topic: 1
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 12 apr 2011 13:54
- Actief als: particulier
Re: megane schakelt niet of na 10 km pas over op lpg
Ik zou een contact opnemen met Luccio Engineering.
www.luccio.nl
Heeft mij met een soortgelijk probleem goed kunnen helpen.
www.luccio.nl
Heeft mij met een soortgelijk probleem goed kunnen helpen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - en hoppa, logo 2
- Posts in topic: 1
- Berichten: 114
- Lid geworden op: 23 feb 2012 22:48
- Actief als: professional
- Locatie: Bellegoed, Bellegem, Belgium
- Contacteer:
Re: megane schakelt niet of na 10 km pas over op lpg
Met gas zijn er altijd twee zaken van belang:
1. het 'tingelen' (ontstekingstijdstip)
2. veiligheid
In de fabriek worden geen gasmotoren gemaakt, het zijn allemaal benzinemotoren. Vandaar dat je ALTIJD met benzine start (ik reed twee jaren geleden met een oude Mobilhome op diesel met... LPG als extra injectie omdat hij anders niet meer boven de 90 km/h geraakte). Daarnaast wordt dan een LPG-installatie gemaakt en wordt er heel wat aandacht besteed aan de elektronica die dit moet overschakelen en aan de veiligheid (terugslagkleppen en zo; je wilt ook niet ontploffen of brandwonden hebben door de vriestemperatuur bij tanken van vloeibaar aardgas, veronderstel ik).
Dit maakt dus inderdaad dat elk model voorzien wordt om op benzine te starten.
Het gepingel heeft te zien met niet alleen octaangehalte bij benzine, maar dus ook bij het overschakelen naar gas (zoek maar eens op 'pingelen'). Lood was net het additief en dit is nu vervangen om milieuredenen door het uiterst giftige MTBE dat in veel Amerikaanse staten totaal verboden is nu het nog veel grondwaterverontreinigend gebleken is dan het originele lood en in veel grotere hoeveelheden in onze 'zuivere' benzine wordt toegevoegd in Europa (allesbehalve groen, hele mussenkolonies in onze grotere steden gingen kapot sinds de uitvoering van lood in 1988, maar lijken nu wel te wennen daaraan; mijn griepbestendigheid achter mijn loodvrijrijdende grasmaaier ging volgens mij ook eerst bergaf, maar nu lijk ik immuun daaraan te zijn). Met een warme motor heb je dat veel minder en met een hete zelfontstekende motor (onze oude brommertjes die we opdreven zoals Honda Puch na uit te boren, mag natuurlijk niet meer op openbare baan, hihi) hadden daar helemaal geen last meer van (maar konden we niet meer uitdoen ook en bleven soms draaien na de knop van ontsteking uit te zetten tot de nafte op was).
Op zich kan het dus geen kwaad een eindje op benzine te rijden, maar moet je nagaan of de fabrikant deze 10 km zo bedoeld heeft (eigenlijk moet je kijken naar duur in seconden, niet naar afstand, maar dat loopt meestal gelijk op, zodat je kunt omrekenen). Anderen gaan immers kijken naar de temperatuur.
Het speelt dus wel een rol, ook voor een diesel die op temperatuur moet komen (een op drie oude Vito 110D diesels van Mercedes Vito voor hun CDI model gingen zo ook kapot en maakten een van de grootste financiële catastrofes waar voor Mercedes in hun camionettesegment), maar je moet het concreet bekijken (beter te lang dan te kort).
Tot slot, je moet eens zoeken op de supermotor Y2K: deze gaat met diesel, gas, nafte, kerosine, alternatieve brandstoffen omdat die een helikoptermotor heeft. Dan besef je pas dat hoge toeren en temperatuur alles verbranden, maar huidige economische zuinigheid en veiligheid ook veel miserie van afstelling meebrengt, waaronder ook jouw probleem.
LIefs
+JMVB
1. het 'tingelen' (ontstekingstijdstip)
2. veiligheid
In de fabriek worden geen gasmotoren gemaakt, het zijn allemaal benzinemotoren. Vandaar dat je ALTIJD met benzine start (ik reed twee jaren geleden met een oude Mobilhome op diesel met... LPG als extra injectie omdat hij anders niet meer boven de 90 km/h geraakte). Daarnaast wordt dan een LPG-installatie gemaakt en wordt er heel wat aandacht besteed aan de elektronica die dit moet overschakelen en aan de veiligheid (terugslagkleppen en zo; je wilt ook niet ontploffen of brandwonden hebben door de vriestemperatuur bij tanken van vloeibaar aardgas, veronderstel ik).
Dit maakt dus inderdaad dat elk model voorzien wordt om op benzine te starten.
Het gepingel heeft te zien met niet alleen octaangehalte bij benzine, maar dus ook bij het overschakelen naar gas (zoek maar eens op 'pingelen'). Lood was net het additief en dit is nu vervangen om milieuredenen door het uiterst giftige MTBE dat in veel Amerikaanse staten totaal verboden is nu het nog veel grondwaterverontreinigend gebleken is dan het originele lood en in veel grotere hoeveelheden in onze 'zuivere' benzine wordt toegevoegd in Europa (allesbehalve groen, hele mussenkolonies in onze grotere steden gingen kapot sinds de uitvoering van lood in 1988, maar lijken nu wel te wennen daaraan; mijn griepbestendigheid achter mijn loodvrijrijdende grasmaaier ging volgens mij ook eerst bergaf, maar nu lijk ik immuun daaraan te zijn). Met een warme motor heb je dat veel minder en met een hete zelfontstekende motor (onze oude brommertjes die we opdreven zoals Honda Puch na uit te boren, mag natuurlijk niet meer op openbare baan, hihi) hadden daar helemaal geen last meer van (maar konden we niet meer uitdoen ook en bleven soms draaien na de knop van ontsteking uit te zetten tot de nafte op was).
Op zich kan het dus geen kwaad een eindje op benzine te rijden, maar moet je nagaan of de fabrikant deze 10 km zo bedoeld heeft (eigenlijk moet je kijken naar duur in seconden, niet naar afstand, maar dat loopt meestal gelijk op, zodat je kunt omrekenen). Anderen gaan immers kijken naar de temperatuur.
Het speelt dus wel een rol, ook voor een diesel die op temperatuur moet komen (een op drie oude Vito 110D diesels van Mercedes Vito voor hun CDI model gingen zo ook kapot en maakten een van de grootste financiële catastrofes waar voor Mercedes in hun camionettesegment), maar je moet het concreet bekijken (beter te lang dan te kort).
Tot slot, je moet eens zoeken op de supermotor Y2K: deze gaat met diesel, gas, nafte, kerosine, alternatieve brandstoffen omdat die een helikoptermotor heeft. Dan besef je pas dat hoge toeren en temperatuur alles verbranden, maar huidige economische zuinigheid en veiligheid ook veel miserie van afstelling meebrengt, waaronder ook jouw probleem.
LIefs
+JMVB
1. Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.
2. Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.
3. Als je niet tevreden bent over je vrouw, hoeft zij met jou ook geen vrede te nemen.
2. Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.
3. Als je niet tevreden bent over je vrouw, hoeft zij met jou ook geen vrede te nemen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 03 jul 2012 03:08
- Actief als: particulier
Re: megane schakelt niet of na 10 km pas over op lpg
Zou kunnen dat je LPG computer stuk is. Komt regelmatig voor bij deze systemen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 1 Reacties
- 552 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 2 Reacties
- 249 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 3 Reacties
- 234 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 3 Reacties
- 351 Weergaves
-
Laatste bericht door Pleiades
-
- 0 Reacties
- 237 Weergaves
-
Laatste bericht door MartijnMaakt
-
- 2 Reacties
- 519 Weergaves
-
Laatste bericht door Nielslu
-
- 2 Reacties
- 516 Weergaves
-
Laatste bericht door Dennis`75