Laat ik mij eerst maar eens voorstellen hier. Mijn naam is Remco en sinds september 2009 ben ik de eigenaar van een Grand Espace 1.9 DCI Privilege uit 2003... wat een drama!
Even een opsomming van de pech tot op heden:
- Direct bij aankoop zag ik dat het blok wat vettig was; geen punt; ingecalculeerd risico dat er wat aan zou moeten gebeuren. Mijn oprit werd al snel zwart van de olie en de olie liep er sneller uit dan ik bij kon laten vullen. Jammer genoeg luidde de diagnose (na drie keer duur bijvullen door de dealer) dat alle pakkingen afgezien van de koppakking vervangen dienden te worden. 900 Euries lichter en de auto mocht weer mee naar huis. Inmiddels was de oprit professioneel gereinigd en was ik er helemaal klaar voor om alsnog een langdurige relatie met deze prachtwagen aan te gaan. Jammer genoeg lag de oprit de volgende dag weer vol olie. Terug naar de dealer dus alwaar men er achter kwam dat er een vergissing gemaakt was. Het bleek de afsluitring van de carter schroef te zijn die vervangen had moeten worden... die kostte mij wel twee Euro maar gelukkig werd de olie nu (4e keer) niet in rekening gebracht.
Een paar dagen daarna wilde het portier aan passagierszijde niet meer sluiten. Slot kapot; moest vervangen worden... weten jullie wat zo'n slot kost?
Weer iets later kwam ik er in de wasstraat achter dat mijn achterruit lekt langs de rubbers. De dealer heeft er heel wat dure uurtjes in verstookt om wat bekabeling anders te leggen, maar het probleem is tot op heden niet gevonden.
En weer een paar dagen later deed de claxon het niet meer, kabelboom volledig weggerot en vervangen... duur.
In maart wilden mijn vrouw en ik een weekendje weg zonder kinderen; bestemming Duitsland. 10 km over de Duitse grens begaf de auto het en werden we terug gesleept naar Limburg. Midden in de nacht zijn we met vervangend vervoer terug naar huis gereden en onze auto zijn we een volle maand kwijt geweest. In die maand is er keer op keer de verkeerde diagnose gesteld met als gevolg dat, ten onrechte, de EGR klep gebroken en vervangen is, de luchtmassameter vervangen is en de turbodruksensor vervangen is. In die maand ben ik de auto een keer in Limburg (200km van mijn woonplaats) gaan halen om vervolgens 30km verder weer te stranden met hetzelfde euvel (wegvallen koppel). De tweede keer heeft de auto het wel tot thuis volgehouden maar een week later was het weer mis. Niet alleen was ons weekendje in het water gevallen, ook hadden we een kapitaal uitgegeven aan een gemiste hotelovernachting, vervangend vervoer en reparatie. Alles bij elkaar zo'n 2500 Euro. Bij de eigen dealer werd het heel verhaal met ongeloof aangehoord en was de conclusie dat er niets mis was geweest met de EGR unit maar dat er gasvorming was opgetreden in het common rail systeem... ff ontluchten, problem solved. Nog een laatste check van de foutmeldingen en voor 200 Euro waren we weer onderweg.
Vlak voor onze vakantie nog even snel de auto langs de dealer voor APK en vakantie check. Ik heb de auto perfect werkend bij de dealer geparkeerd en was in de volle overtuiging dat we voor vier tientjes klaar zouden zijn. Zo niet bij Renault... eind van de middag kwam er opeens een telefoontje dat met er 's ochtends al achter was gekomen dat één van mijn xenon pitten het begeven had. Op mijn, domme, vraag waarom ze dat lampje dan niet even vervangen hadden kwam de ontluisterende mededeling dat zo'n lampje bij Renault zo'n 160 Euri's kost excl. BTW en uiteraard excl. montage a 95 Euro per uur. Bovendien vond men dat ik beter gelijk beide lampen kon vervangen... man wat had ik hier de balen van. Niet alleen had ik de auto met beide koplampen werkend bij de dealer afgeleverd (maak dat maar eens hard), maar ik stond ook met mijn ballen voor het blok aangezien de auto hiermee, op vervaldatum, niet door de APK kwam en ik dus zonder zat. Uiteindelijk heb ik dankzij dit forum goedkoop zelf twee lampen gekocht via internet die er vervolgens door de dealer ingezet zijn (wel heb ik een week lang 80 km per dag gefietst omdat bij gebrek aan een auto)... eind goed al goed en de vakantie was geweldig en zonder problemen.
... tot de wateroverlast van afgelopen donderdag. Na met mijn auto door een plas te zijn gereden vielen beide xenon lampen uit en nadere inspectie leerde mij dat beide koplamp units eruit zagen als een dure vissenkom. Ik heb vrijdag direct de auto bij de dealer geparkeerd. Zij waren degenen die het laatst aan die koplampen hadden gezeten en voor mij was het onacceptabel dat één buitje, hoe heftig ook, voor kletsnatte lampen zou zorgen. Ik nam aan dat het alleen een zekeringetje zou zijn en dat er wellicht rubbers niet goed zaten. Vandaag telefoon. Mijnheer, het spijt ons, maar we hebben de oorzaak van het lek niet kunnen vinden. Omdat wij denken dat het in de rekeneenheid (wat dat ook moge zijn) zit raden wij aan die te vervangen evenals de linker koplamp en beide lampen... laatstgenoemden zouden wij dan wel willen vervangen door Renault eigen lampen om absoluut zeker te zijn.... kosten.... 1795 Euro!!! Ik dacht dat ik uit mijn vel sprong. Niet alleen hebben zij voor het laatst aan de lamp gezeten (en denk ik zelfs dat die lampen initieel helemaal niet stuk waren voor APK) ook durven ze nu de rekening voor dit wanproduct en deze wanprestatie volledig bij mij te leggen. De man aan de telefoon was overigens uiterst correct en ik neem de individuele medewerkers van de dealer niets kwalijk. Toch ben ik zo kwaad dat ik absoluut niet meer uit mijn woorden kom.... sinds ik deze auto heb heeft het ding me maandelijks netto 1400 Euro gekost en dat is toch werkelijk bizar! Ik heb gezegd dat ik hier niet mee verder ga en de auto mee naar huis zou nemen om me te beraden op het vervolg. Bij vertrek werd ik er nog even fijntjes op geattendeerd dat ik nog even contact zou hebben met de dealer voor de afwikkeling van de diagnosekosten. In mijn woede heb ik ze duidelijk verteld dat ik die toch echt niet meer wens te betalen
http://shop.strato.com/epages/61396109. ... ts/HID7008
Kan ik deze set zelf monteren? Past dit in een Espace IV met zelf stellende koplampunits? Wat kan er eigenlijk kapot zijn want ik snap de werking niet helemaal? Na drie dagen bij de dealer waarin mij toegezegd was dat ze de koplampen zouden drogen rijdt ik nog steeds met twee vissenkommen rond; kan het daar nergens sluiting veroorzaken? Kortom... help, hoe moet ik verder!
De auto gaat in de verkoop, maar dat lukt uiteraard niet zonder verlichting.
Alvast bedankt voor het geduld om dit dramatische epistel door te worstelen, excuses voor mijn frustratie en bij voorbaat dank voor alle hulp!
Remco