Chiptuning 1.9 DTI ?

Alle overige technische vragen over de Kangoo
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
BramvT
Lid
Lid
Posts in topic: 21
Berichten: 384
Lid geworden op: 08 mei 2010 12:14
Actief als: particulier
Locatie: Haarlem

Chiptuning 1.9 DTI ?

Bericht door BramvT »

Ik zit er over na te denken om mijn 1.9 DTI motor (80 pk) van de Kangoo uit 2001 te laten chiptunen en dan wel op een ''rustige wijze''...d.w.z. dat ik er geen kanon van wil maken, maar 10 a 15 pk extra zodat hij vooral tijdens acceleren wat pittiger gaat worden.
Topsnelheid is al snel genoeg (rond de 160), dus daar gaat het mij absoluut niet om.

Ik mis namelijk toch wel de duw in de rug, die ik bij PSA diesels gewend was tijdens het optrekken...alhoewel die een intercooler hadden en 90 pk.

Tevens lees ik overal verhalen dat je dan vaak een nog iets lager verbruik krijgt....hoewel ik met de huidige 1 op 18 al dik tevreden ben.

Mijn vraag is echter....krijg je dan later geen problemen met de roetmeting...kan dit schade opleveren bij dit type motor ?

Graag jullie ervaringen...en mocht er iemand betrouwbare (en liefst voordelige) adressen weten, dan houd ik mij aanbevolen. :Yes:
Kangoo 1.2 - 16V bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, sinds 2010 Kangoo DCI-82 pk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 16030
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Chiptuning 1.9 DTI ?

Bericht door mechanic »

Het gaat niet om het aantal pk's, maar on de newton meters koppel. Ervaring heb ik niet met deze renault motoren, alleen met vw tractordiesels.
Daar was de oplossing de turbo druk omhoog en een interkoeler monteren.
Bij renault is dat niet zo 1 2 3 gedaan, dus zal zoals je zegt de software aangepast worden. Hier zal op google wel een en ander over te vinden moeten zijn?
Van een beetje extra vermogen zal de motor niet al te veel lijden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Chiptuning 1.9 DTI ?

Bericht door DHL »

Je hebt dan nog verschillende mogelijkheden: een box of rechtstreeks in de chip een ander programma laten schrijven. Zo zou m'n espace van 150 naar 180 a 185 pk kunnen gaan. Goedkoopste is een box, de rest is echt duur. Maar ik heb er ook schrik van... Zal dit m'n motor niet beschadigen en zo?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
BramvT
Lid
Lid
Posts in topic: 21
Berichten: 384
Lid geworden op: 08 mei 2010 12:14
Actief als: particulier
Locatie: Haarlem

Re: Chiptuning 1.9 DTI ?

Bericht door BramvT »

mechanic schreef:Het gaat niet om het aantal pk's, maar on de newton meters koppel. Ervaring heb ik niet met deze renault motoren, alleen met vw tractordiesels.
Daar was de oplossing de turbo druk omhoog en een interkoeler monteren.
Bij renault is dat niet zo 1 2 3 gedaan, dus zal zoals je zegt de software aangepast worden. Hier zal op google wel een en ander over te vinden moeten zijn?
Van een beetje extra vermogen zal de motor niet al te veel lijden.
Niet om het aantal PK's ?

http://www.unlimitedtuning.nl/chiptunin ... 80-pk.html
Kangoo 1.2 - 16V bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, sinds 2010 Kangoo DCI-82 pk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Rojo69
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 304
Lid geworden op: 04 mei 2010 21:35
Actief als: particulier
Locatie: onder rotterdam

Re: Chiptuning 1.9 DTI ?

Bericht door Rojo69 »

Bij nieuwe type's zou dit geen probleem hoeven zijn.
Met 1 uit 2001 weet ik niet of het mogelijk is.

Gr. Johan

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
BramvT
Lid
Lid
Posts in topic: 21
Berichten: 384
Lid geworden op: 08 mei 2010 12:14
Actief als: particulier
Locatie: Haarlem

Re: Chiptuning 1.9 DTI ?

Bericht door BramvT »

Rojo69 schreef:Een 1.9 met 80 PK, is dit dan wel een geblazen versie?
Gr. Johan
Jawel...alle DTI 's zijn turbodiesels !
Kangoo 1.2 - 16V bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, sinds 2010 Kangoo DCI-82 pk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pleiades
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2668
Lid geworden op: 08 jun 2008 19:05
Actief als: particulier

Re: Chiptuning 1.9 DTI ?

Bericht door Pleiades »

Bij alle auto's ouder dan 8 jaar of km stand hoger dan 200.000 is het af te raden om ze te laten chip tunen.
2000 Renault Laguna 1.6 16v RXI ~ 2010-2012 ~
2006 Renault Mégane RS 225 ~ 2012-2014 ~
2006 Renault Mégane CC 2.0 Exception ~ 2014-2015 ~
2018 Renault Clio Limited TCe90 ~ 2018-2021 ~
2021 Renault Arkana Hybrid R.S. Line ~ 2021-Heden ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Rojo69
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 304
Lid geworden op: 04 mei 2010 21:35
Actief als: particulier
Locatie: onder rotterdam

Re: Chiptuning 1.9 DTI ?

Bericht door Rojo69 »

Dat bedoel ik met mogelijk...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
BramvT
Lid
Lid
Posts in topic: 21
Berichten: 384
Lid geworden op: 08 mei 2010 12:14
Actief als: particulier
Locatie: Haarlem

Re: Chiptuning 1.9 DTI ?

Bericht door BramvT »

Ik zit nog steeds te twijfelen of ik mijn 1.9 DTI zal laten chippen...kost ook nogal wat en uit de diverse sites maak ik op dat je een ECO tuning hebt en een volle chiptuning waarbij hij rond de 100 pk zou krijgen (met rollerbanktest)....dat dit met een km.st. van 223.000 km niet meer zou kunnen en bijvoorbeeld bij 188.000 wel, waag ik te betwijfelen. :think:
Ik onderhoud mijn DTI zeer goed, elke 10.000 km nieuwe olie en diverse olie en luchtfilters...jaag hem nooit boven de 3200 rpm (vinden diesels nooit fijn).

Kent iemand dit adres in Zaandam ?

http://www.chiptuningbedrijf.nl/index.php

Heb de man gebeld en hij chipt hem voor 300 euro incl. vermogens test.

Of zijn er bij jullie adressen bekend die vooral veel ervaring hebben met Renault diesels ?
Dan graag hier een link. :wink:

NB:
mij gaat het vooral om wat hogere acceleratie en niet om er sneller mee te kunnen rijden..hij haalt nu al ruim de 160 en dat vind ik snel zat voor een bestellertje. 8)
Kangoo 1.2 - 16V bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, sinds 2010 Kangoo DCI-82 pk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Meganieker
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 240
Lid geworden op: 19 mar 2009 21:44
Actief als: particulier

Re: Chiptuning 1.9 DTI ?

Bericht door Meganieker »

heb een tip!

goed bedrijf, compleet met rollerbanktest en vermogens uitdraai.
en de prijs ? €500.00 All-in super goed en je kan er op wachten, mag overal bij zijn en hij legt je uit hoe het allemaal werkt en wat ie doet.

kijk en informeer eens bij: www.tuningfactory.nl

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
BramvT
Lid
Lid
Posts in topic: 21
Berichten: 384
Lid geworden op: 08 mei 2010 12:14
Actief als: particulier
Locatie: Haarlem

Re: Chiptuning 1.9 DTI ?

Bericht door BramvT »

Meganieker schreef:heb een tip!

goed bedrijf, compleet met rollerbanktest en vermogens uitdraai.
en de prijs ? €500.00 All-in super goed en je kan er op wachten, mag overal bij zijn en hij legt je uit hoe het allemaal werkt en wat ie doet.

kijk en informeer eens bij: http://www.tuningfactory.nl
Wel een stuk duurder en een stuk verder weg van Haarlem dan Zaandam :wink:

In Zaandam mag ik er ook bij blijven en krijg ik een vermogenstest...ik had er natuurlijk bij moeten schrijven, vergelijkbare adressen als die in Zaandam (en qua prijs).
Maar het gaat mij vooral om ervaringen opgedaan met een Renault diesel (DTI of DCI)...en of men tevreden is met het resultaat.
Kangoo 1.2 - 16V bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, sinds 2010 Kangoo DCI-82 pk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
BramvT
Lid
Lid
Posts in topic: 21
Berichten: 384
Lid geworden op: 08 mei 2010 12:14
Actief als: particulier
Locatie: Haarlem

Re: Chiptuning 1.9 DTI ?

Bericht door BramvT »

Oke....ik moest even wachten tot medio deze maand en heb nu geld beschikbaar om de 1.9 DTI te laten chiptunen.

Ik had al gebeld naar Chip4power te Almere, die hebben op internet een aktie voor 225.- euro incl. .. en die zei : geen probleem...komt u maar langs, (ik HAD nog duidelijk verteld dat mijn 1.9 DTI uit juni 2001 komt)....hij steekt de stekker (OBD2 heet die geloof ik ?) in het zekeringskastje en constateerde op zijn laptop dat hij er niet *in kwam*...mompelde iets over ECU eruit en EPROM los solderen en daarna Herprogrammeren, maar dat er dan wel 125 euro bij kwam. :roll:

Ik gaf aan daar niet mee akkoord te gaan, hij deed de garagedeur open...en of ik maar wilde gaan.
Niet bepaald een adres die ik zou willen aanbevelen dus. :think:

Er zijn nog 2 opties : eentje uit Zaandam en eentje uit Huizen...beiden hebben aangegeven dat je bij deze DTI een ouder programma moet hebben, die wel toegang heeft tot de Eprom.

Tsja, na 43 jaar autorijden is dit weer een hele nieuwe ervaring voor mij :wink:

Ik laat hier wel weten of het gelukt is en wat de resultaten zijn...tenslotte rijden er nog meer Renaults rond met de 80 PK 1.9 DTI van rond 2000.....alhoewel ik er soms ook eentje tegen komt met 90-100 pk (zoals bij de Master en Scenic), waaruit ik dus de conclusie trek dat deze 1.9 DTI meer kan hebben dan de huidige 80 pk. :think:

Mocht het mij echter allemaal te link gaan worden...en straks misschien met een beroerd lopende diesel te maken krijg, dan laat ik het maar zo.
Wat niet kan, kan niet :thumb:

Mocht iemand echter een tip hebben voor een goed adres die ten hoogste 300 a 350 euro vraagt (meer is het mij echt niet waard), dan graag hier even vermelden.
Kangoo 1.2 - 16V bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, sinds 2010 Kangoo DCI-82 pk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

UCH
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 97
Lid geworden op: 15 jan 2011 13:16
Actief als: particulier

Re: Chiptuning 1.9 DTI ?

Bericht door UCH »

Als er een Bosch EDC15 ecu inzit dan kan ik het voor je doen , kosste zijn 250 euro , en je kan zelf kiezen of je veel of weinig nm erbij wilt, ik zou wel voor een veilige variant kiezen gezien de km stand

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
BramvT
Lid
Lid
Posts in topic: 21
Berichten: 384
Lid geworden op: 08 mei 2010 12:14
Actief als: particulier
Locatie: Haarlem

Re: Chiptuning 1.9 DTI ?

Bericht door BramvT »

UCH schreef:Als er een Bosch EDC15 ecu inzit dan kan ik het voor je doen , kosste zijn 250 euro , en je kan zelf kiezen of je veel of weinig nm erbij wilt, ik zou wel voor een veilige variant kiezen gezien de km stand
Ik stuur je een PB !
(persoonlijk bericht op dit forum dus)
Kangoo 1.2 - 16V bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, sinds 2010 Kangoo DCI-82 pk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Xzelicon
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 3
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 mei 2011 15:20
Actief als: particulier

Re: Chiptuning 1.9 DTI ?

Bericht door Xzelicon »

UCH schreef:Als er een Bosch EDC15 ecu inzit dan kan ik het voor je doen , kosste zijn 250 euro , en je kan zelf kiezen of je veel of weinig nm erbij wilt, ik zou wel voor een veilige variant kiezen gezien de km stand
Zit deze ECU ook in een Megane 1.9dTi uit 1998?
Ben even niet in de buurt van de auto :doh:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

UCH
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 97
Lid geworden op: 15 jan 2011 13:16
Actief als: particulier

Re: Chiptuning 1.9 DTI ?

Bericht door UCH »

Zou best kunnen, maar weet het niet zeker

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Xzelicon
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 3
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 mei 2011 15:20
Actief als: particulier

Re: Chiptuning 1.9 DTI ?

Bericht door Xzelicon »

Ik heb net even gekeken, maar de ECU zit in een houder geschroefd waardoor ik de nummers niet kan zijn.
Het is wel een Bosch in ieder geval. Waar woon je ongeveer? We kunnen altijd kijken of je er contact mee krijgt toch? ;).
De Megane heeft overigens nog wel het Clip systeem aan boord, hier kan je mee overweg toch?
Laatst gewijzigd door RichTrip op 23 mei 2011 08:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Mail adres verwijderd ter voorkoming van SPAM.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
BramvT
Lid
Lid
Posts in topic: 21
Berichten: 384
Lid geworden op: 08 mei 2010 12:14
Actief als: particulier
Locatie: Haarlem

Re: Chiptuning 1.9 DTI ?

Bericht door BramvT »

De Laguna 1.9 DTI heeft standaard AF fabriek 72 kW = 98 PK...maar die heeft wel een Intercooler en de Kangoo niet.

Ik weet niet hoe dat staat met de andere Renaultmodellen met de 1.9 DTI motor, zoals de Clio en Megane e.d......wel iets om rekening mee te houden.
Ik laat het overigens doen bij een bedrijf die mij een rekening geven en krijg dan de originele Eprom mee....zodat ik altijd nog terug kan, ik krijg dus een nieuwe chip erin.
Laat hier wel weten hoe dat is bevallen.
Kangoo 1.2 - 16V bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, sinds 2010 Kangoo DCI-82 pk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
BramvT
Lid
Lid
Posts in topic: 21
Berichten: 384
Lid geworden op: 08 mei 2010 12:14
Actief als: particulier
Locatie: Haarlem

Re: Chiptuning 1.9 DTI ?

Bericht door BramvT »

Gisteren (vrijdag) is mijn 1.9 DTI dus gechipt door de Fa; Tunex te s'Heerenberg voor de prijs van 245.- euro.
http://www.tunex.nl/

Chippen kost bij hen 225.- euro, maar omdat de ECU (bij Renault noemen ze dat Rekeneenheid hoorde ik) eruit moest en er een nieuwe chip in is gezet, kost dat 20 euro extra...heb zelf gezien dat zij daar professionele (soldeer)spullen voor gebruiken.
De originele chip kreeg ik mee...mocht je niet tevreden zijn dan zetten zij gratis de oude chip terug.

Heb op de terugweg de eerste 100 km rustig gereden (was het advies, omdat hij zich moet inleren)...daarna eens even gekeken wat de resultaten zijn.

Wat een POWER zit er nu in :clap: ...vooral als je in z'n 5e versnelling bijvoorbeeld 80 rijdt en je wilt naar de 120...dan voel je duidelijk de zeker 20 pk meer.
Hij moet dus i.p.v. 80 pk, nu tussen de 100 a 110 pk hebben.

Verbruik heb ik nog niet kunnen checken...dat schrijf ik volgende week wel hier op.
Zij kunnen elke DTI dus chiptunen.

Dit is het vermogen wat je bij een Direct ingespoten turbodiesel verwacht....want met airco aan en een flink gewicht in de Kangoo en dan in de heuvels rijden, hield het niet over met die 80 pk.
Uiteraard ga ik nu niet met mijn Kangootje continue *scheuren*...maar er zijn situatie's op de weg dat je dit extra vermogen goed kunt gebruiken....neem maar het invoegen op de snelweg als voorbeeld, of passeren op een 80 km weg e.d.
Kangoo 1.2 - 16V bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, sinds 2010 Kangoo DCI-82 pk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
BramvT
Lid
Lid
Posts in topic: 21
Berichten: 384
Lid geworden op: 08 mei 2010 12:14
Actief als: particulier
Locatie: Haarlem

Re: Chiptuning 1.9 DTI ?

Bericht door BramvT »

Het verbruik is na een volle tank te hebben *leeg* gereden, nog steeds 1 op 17 gebleven.....heel netjes dus, terwijl ik toch best aardig wat keren de extra trekkracht heb uit geprobeert. :thumb:

Als bij een tussentijdse roetmeting zou blijken dat de uitstoot binnen de APK eisen zijn gebleven.....mag deze configuratie van mij blijven :)

Heel fijn is ook dat wanneer je nu bijvoorbeeld 100 aan het rijden bent (in de 5e) en je naar 130 wilt gaan (vandaag op de A2), dit veel sneller gaat.
Kangoo 1.2 - 16V bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, sinds 2010 Kangoo DCI-82 pk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
BramvT
Lid
Lid
Posts in topic: 21
Berichten: 384
Lid geworden op: 08 mei 2010 12:14
Actief als: particulier
Locatie: Haarlem

Re: Chiptuning 1.9 DTI ?

Bericht door BramvT »

Nog even een update v.w.b. het gebruik na het chippen : op enkele tanks heb ik gemiddeld 1 op 15,5 gereden, maar dat kwam ongetwijfeld omdat ik toen i.p.v. continue 120 tegen de 140 aan zat (140 is 133 echte km's)....omdat ik enkele keren de A7 Afsluitdijk e.d. gepakt heb en een stukje Duitsland.
De laatste tank diesel heb ik weer precies 1 op 17 gereden, met wel keurig 100 of 120 km p/u....dat scheelt dus wel na het chippen, want voor het chippen reed hij altijd 1 op 17.

Maar qua extra trekkracht zou ik niet meer terug willen...terwijl ik de indruk heb dat hij niet eens de z.g. Extreme tuning heeft gekregen (110 pk), ik schat dat hij nu rond de 95 PK zit, wat voor mij (en ik denk het blok zelf) wel mooi is zo.
Kangoo 1.2 - 16V bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, sinds 2010 Kangoo DCI-82 pk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
BramvT
Lid
Lid
Posts in topic: 21
Berichten: 384
Lid geworden op: 08 mei 2010 12:14
Actief als: particulier
Locatie: Haarlem

Re: Chiptuning 1.9 DTI ?

Bericht door BramvT »

BramvT schreef:Nog even een update v.w.b. het gebruik na het chippen : op enkele tanks heb ik gemiddeld 1 op 15,5 gereden, maar dat kwam ongetwijfeld omdat ik toen i.p.v. continue 120 tegen de 140 aan zat (140 is 133 echte km's)....omdat ik enkele keren de A7 Afsluitdijk e.d. gepakt heb en een stukje Duitsland.
De laatste tank diesel heb ik weer precies 1 op 17 gereden, met wel keurig 100 of 120 km p/u....dat scheelt dus wel na het chippen, want voor het chippen reed hij altijd 1 op 17.

Maar qua extra trekkracht zou ik niet meer terug willen...terwijl ik de indruk heb dat hij niet eens de z.g. Extreme tuning heeft gekregen (110 pk), ik schat dat hij nu rond de 95 PK zit, wat voor mij (en ik denk het blok zelf) wel mooi is zo.
Nog een update qua verbruik : de laatste 2 maanden heb ik zelfs met enkele volle tanks 1 op 17,6 gereden, maar nooit minder dan 1 op 17......dus het chippen is mij prima bevallen. :wink:
Kangoo 1.2 - 16V bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, sinds 2010 Kangoo DCI-82 pk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
BramvT
Lid
Lid
Posts in topic: 21
Berichten: 384
Lid geworden op: 08 mei 2010 12:14
Actief als: particulier
Locatie: Haarlem

Re: Chiptuning 1.9 DTI ?

Bericht door BramvT »

Inmiddels heb ik de Kangoo 1.9 DTI deze week nu precies 2 jaar en heb er sinds eergisteren 120.000 km mee op zitten....ben zeer te spreken over de (gechipte) DTI....van 80 naar 98 pk merk je goed, blok lekt (met nu bijna 3 ton op de klok) nog vrijwel geen olie...alleen hier en daar een klein zweetplekje.

Dat was in 19 jaar PSA diesels (Citroën) wel anders...lekten vaak uit diverse keringen, maar waren (en zijn) natuurlijk ook betrouwbare blokken.

Kortom, deze Kangoo is mij in Mei 2010 aanbevolen (vooral qua motorblok) door diverse ervarings-deskundigen (ook hier)....en ben ze daar nog steeds dankbaar voor. :thumb:
Dat ik in Mei 2010 een grijs kenteken-Kangoo aantrof met EN nog weinig km's....EN 2 schuifdeuren + airco voor nog geen 2500 euro, was denk ik een gelukje.

Een tevreden Renault-rijder dus.....al was ik dat eind jaren 70 al met mijn R-16's. :wink:
Kangoo 1.2 - 16V bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, sinds 2010 Kangoo DCI-82 pk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
BramvT
Lid
Lid
Posts in topic: 21
Berichten: 384
Lid geworden op: 08 mei 2010 12:14
Actief als: particulier
Locatie: Haarlem

Re: Chiptuning 1.9 DTI ?

Bericht door BramvT »

Nog een aanvulling op mijn bijdrage hierboven uit Mei jl : in Februari dit jaar moest de Kangoo met gechipte motor voor het eerst voor de roetmeting (bij een Renaultdealer)....al bij de 2e keer vol gas was de stand 0,5 !

Dus zeer schoon te noemen, chipje blijft er dus mooi in. :)
Kangoo 1.2 - 16V bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, sinds 2010 Kangoo DCI-82 pk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
BramvT
Lid
Lid
Posts in topic: 21
Berichten: 384
Lid geworden op: 08 mei 2010 12:14
Actief als: particulier
Locatie: Haarlem

Re: Chiptuning 1.9 DTI ?

Bericht door BramvT »

Ik haal dit draadje maar weer even naar boven, voor het volgende :

Mijn groene DTI is alweer 2 maanden geleden verkocht, heb een paar weken met een 1.5DCI-60 gereden....maar die al snel weer op MP gezet om diverse redenen, de belangrijkste was wel dat ik met 120 of 130 km p/u een razend blok voor mij had (boven de 3500 rpm)....ik miste mijn 1.9DTI al na enkele dagen dus met zijn rustige brom voorin.
Die 1.5DCI had natuurlijk ook een andere bakverhouding qua versnellingen.

In een ander topic heb ik al aangegeven dat ik nu weer een (blauwe) 1.9DTI heb met uiteraard standaard 80 pk....maar bij mijn vorige DTI (die gechiptunend was naar 98 PK) merkte de monteur tijdens de APK keuring, dat de turbo wat aan het lekken was.
Niet bekend was, of dit van binnenuit de turbo kwam, danwel de olieleidingen op de turbo lekten.

VRAAG is nu : kan het chiptunen van een DTI kwaad voor de turbo, kunnen ze soms niet wat extra turbodruk verdragen ?
Of was de kans dat de turbo zou gaan lekken net zo groot indien ik hem niet had laten chiptunen.

Ik overweeg namelijk om in Mei hetzelfde weer te laten doen bij deze DTI, bij hetzelfde bedrijf (Tunex in s'Heerenberg).
Kangoo 1.2 - 16V bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, sinds 2010 Kangoo DCI-82 pk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
BramvT
Lid
Lid
Posts in topic: 21
Berichten: 384
Lid geworden op: 08 mei 2010 12:14
Actief als: particulier
Locatie: Haarlem

Re: Chiptuning 1.9 DTI ?

Bericht door BramvT »

Niemand die mij wat meer kan vertellen over de mogelijke gevolgen voor de turbo, zie ook mijn vraag op pagina 1 onderaan ?
Kangoo 1.2 - 16V bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, sinds 2010 Kangoo DCI-82 pk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 16030
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Chiptuning 1.9 DTI ?

Bericht door mechanic »

Lekkage thv de turbo zie ik vaak al bij de 1e beurt :(
Er zit altijd wat olie in je turbo slangen, door enige lekkage op de turbo as. Dit komt ook in je interkoeler en in de leidingen. Meestal lekt het wat via de luchtslangen op de turbo en zie je dat de olie leidingen droog zijn. Dat onderscheid moet een monteur makkelijk kunnen maken.
Wat lekkage op de turbo, naar gelang hoeveelheid natuurlijk, kan de auto heel oud mee worden. Belangrijker is of er speling zit op turbo as, dat is natuur niet goed. Dit kun je controleren door de luchtslang los te nemen en aan de as te voelen.
Natuurlijk kan je bij een auto met wat ervaring lekkage verwachten, maar een geringe toename in vermogen moet de turbo makkelijk aan kunnen. Is er echter al wat slijtage op de turbo, zal dit alleen verergerd worden met chiptunen.

Mits je veel geld wilt uitgeven, zal je auto altijd wat olie zweten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
BramvT
Lid
Lid
Posts in topic: 21
Berichten: 384
Lid geworden op: 08 mei 2010 12:14
Actief als: particulier
Locatie: Haarlem

Re: Chiptuning 1.9 DTI ?

Bericht door BramvT »

Dank voor het antwoord, Mechanic :wink:

Tsja.....bij mijn vorige DTI was het een aardig natte boel bij en rond de turbo, ook bovenop kon je dat zien (en natuurlijk van onderen, wat de monteur zag).

Mijn huidige DTI is nog droog rond de turbo en dat wil ik natuurlijk het liefst nog zeker zo'n 1,5 ton zo houden....ik gebruik die extra PK's alleen maar tijdens invoegen op de snelweg (oprit), dan houden de standaard 80 pk niet echt over...zeker niet als je er nog een vracht in hebt van 400 kg of zo. :think:

Het hoeft van mij echt geen racekanon te worden, maar die geschatte 18 a 20 pk extra die mijn vorige DTI had na het chippen, was wel zo fijn (en ook veiliger). :wink:

Ik hoef er geen 160 mee te rijden, bij 140 ligt dit blok erg mooi (133 GPS snelheid).
Kangoo 1.2 - 16V bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, sinds 2010 Kangoo DCI-82 pk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 16030
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Chiptuning 1.9 DTI ?

Bericht door mechanic »

Ik vermoed dat je dit prima kan laten doen, en dat je er weinig extra olie lekkage door krijgt.
De turbodruk zal gelijk blijven neem ik aan, maar de motorloop zal gewijzigd worden.
Je turbo kan het ook begeven zonder de chiptuning, je weet het nooit.
Belangrijk is tijdig onderhoud.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
BramvT
Lid
Lid
Posts in topic: 21
Berichten: 384
Lid geworden op: 08 mei 2010 12:14
Actief als: particulier
Locatie: Haarlem

Re: Chiptuning 1.9 DTI ?

Bericht door BramvT »

Nou, de turbodruk gaat geloof ik met 0,2 bar omhoog, ALS je bij een bepaald toerental zit (dus gechipt)....dus niet over het hele toerenbereik.
Zal dat nog eens navragen bij Tunex in Mei, als ik het wil (en ga) laten doen. :wink:
Kangoo 1.2 - 16V bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, sinds 2010 Kangoo DCI-82 pk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 16030
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Chiptuning 1.9 DTI ?

Bericht door mechanic »

Volgens mij heb jij een turbo met een vaste druk. Alleen met chippen gaat deze niet omhoog, daar zal je op de turbo zelf de boel moeten regelen.
Maargoed, ik ben geen tuningsexpert dus kan er prima naast zitten :thumb:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
BramvT
Lid
Lid
Posts in topic: 21
Berichten: 384
Lid geworden op: 08 mei 2010 12:14
Actief als: particulier
Locatie: Haarlem

Re: Chiptuning 1.9 DTI ?

Bericht door BramvT »

Ook die info neem ik mee, Mechanic (kan de druk van de turbo nu wel of niet beinvloed worden met chippen) :thumb:
Kangoo 1.2 - 16V bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, sinds 2010 Kangoo DCI-82 pk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
BramvT
Lid
Lid
Posts in topic: 21
Berichten: 384
Lid geworden op: 08 mei 2010 12:14
Actief als: particulier
Locatie: Haarlem

Re: Chiptuning 1.9 DTI ?

Bericht door BramvT »

En gisteren dus weer bij Tunex langs geweest en mijn 2e 1.9 DTI dezelfde configuratie laten geven als mijn vorige.
Dus nu ook van 80 pk naar plusminus 100 pk (volgens de tuner zelf).

Heb hem nog de vraag gesteld of de turbodruk nu hoger is.....dat is 2 % slechts, zei hij. (antwoord op Mechanic) :wink:

Ik vroeg hem nog of hij onderin (het toerengebied tussen 1300 en 1800) wat meer power zou kunnen krijgen, maar dat is niet verstandig zei hij, want de ervaring leerde hen dat dit nogal eens krukaspoulies kostte......die krijgen dan teveel een klap te verduren.
Dus uiteraard niet laten doen......trekt weer net zoals mijn groene DTI en dat is wel zo fijn tijdens passeren en invoegen snelweg ed.
Kangoo 1.2 - 16V bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, sinds 2010 Kangoo DCI-82 pk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
BramvT
Lid
Lid
Posts in topic: 21
Berichten: 384
Lid geworden op: 08 mei 2010 12:14
Actief als: particulier
Locatie: Haarlem

Re: Chiptuning 1.9 DTI ?

Bericht door BramvT »

Even een update over het chiptunen : ik heb sinds een week mijn 3e Kangoo 1.9DTI.....maar laat deze niet meer chiptunen, de reden van verkoop van de laatste was dat er een achterklep in zat ipv 2 deurtjes waardoor een heftruck er niet bij kon komen als er een pallet in moest.....mijn huidige heeft die 2 deurtjes wel.

Tevens is mij opgevallen dat bij de vorige 2 DTI's NA het chiptunen de turbo olie ging lekken, dus mijn huidige blijft netjes standaard 80 pk.
Kangoo 1.2 - 16V bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, sinds 2010 Kangoo DCI-82 pk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

de mon
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 939
Lid geworden op: 17 mar 2010 23:09
Actief als: particulier

Re: Chiptuning 1.9 DTI ?

Bericht door de mon »

Dank je voor de feedback.Toen ik bij depannage werkte stonden hier veel van die gechipte.Ruit defect of deur los.
Enkele maanden regen en is en je hebt een ....Wagen is dan in onderzoek.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
  • Chiptuning renault clio v
    door IanMoone » » in Motorisch
    2 Reacties
    245 Weergaves
    Laatste bericht door IanMoone