Rubbers torsiebar vernieuwen

Alle overige technische vragen over de Kangoo
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
de mon
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 939
Lid geworden op: 17 mar 2010 23:09
Actief als: particulier

Rubbers torsiebar vernieuwen

Bericht door de mon »

Het kost rond de 4 euro /stuk.De bout is bij mij verdwenen.De lengte van de bout is te klein.Moer is er ook niet bij.Hopelijk weer geen speciaal gereedschap voor de montage.Search geeft ook geen uitkomst.Wie weet het?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
de mon
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 939
Lid geworden op: 17 mar 2010 23:09
Actief als: particulier

Re: Rubbers torsiebar vernieuwen

Bericht door de mon »

Met een sus 1414 en 4 hr werk volgens sommigen is het gemaakt.Volgens mij moet ge die rubber opspannen om de bout erin te krijgen.De rest is dan met rood rubbervet of bandenvet alles op zijn plaats krijgen.Er staan nog wat afmetingen op de tekening.Het is een rtf,helaas geen bijlage.Voor meer info zal ik de link wel eens typen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 16033
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Rubbers torsiebar vernieuwen

Bericht door mechanic »

Het monteren van deze stabilisatorstang eindjes is ongeveer een 10-15minuten werk per kant.
De bout is inderdaad erg kort, maar als je de auto op de brug zet en de stab.stang opkrikt kun je deze met enige moeite vrij eenvoudig monteren. Als je veel aan renaults onderhoud pleegt kom je echt achter de typische franse slag, als ze deze bout nou eens 1cm langer hadden gemaakt was het veel makkelijker.

Even een edit:
-eerst het rubberen stab.stang rubber monteren tussen de arm en de draagarm
-dan de bout van boven er doorheen
-stab.arm opkrikken, eventueel bijgestaan door een waterpomptang
-onderste rubbertje over de bout heen en dan het moertje erop draaien

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
de mon
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 939
Lid geworden op: 17 mar 2010 23:09
Actief als: particulier

Re: Rubbers torsiebar vernieuwen

Bericht door de mon »

De niet geborgde moer staat maar vast met 1,5 kg vast.Moertje is spoorloos,al een half jaar denk ik.De draad ga ik na de montage een beetje vervormen voor de borging.De andere bus vertoont ook barstjes.Zonder SUS zal het mss wel gaan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 16033
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Rubbers torsiebar vernieuwen

Bericht door mechanic »

Dat gereedschap lijkt me persoonlijk zwaar onhandig.
Meestal zijn beide rubbers even oud en kun je ze inderdaad het beste per 2 vernieuwen. Dan zal de voortrein al wel een tijdje rammelen bij jou auto :)
Ik monteer altijd een borgmoer welke vervolgens met de luchtsleutel aangerammeld wordt. Dan verdwijnt die zeker niet..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Rubbers torsiebar vernieuwen

Bericht door WillemS »

Wat omslachtig toch allemaal :Sleep:
Gebruik toch gewoon een druppel borgmiddel, werkt wel zo netjes :dance:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Ebber
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 143
Lid geworden op: 08 jan 2011 19:19
Actief als: particulier

Re: Rubbers torsiebar vernieuwen

Bericht door Ebber »

mechanic schreef:Als je veel aan renaults onderhoud pleegt kom je echt achter de typische franse slag, als ze deze bout nou eens 1cm langer hadden gemaakt was het veel makkelijker.
Wat een onzin, als je gewoon het goeie speciale gereedschap gebruikt stelt het niks voor.
Er zou ook zomaar eens een reden kunnen zijn dat deze boutjes niet langer zijn...
Gister heb ik nog op mijn dooie gemak 2 nieuwe gemonteerd onder een kangoo, in 10 minuten.
Let wel op dat je een borgmoer gebruikt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
de mon
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 939
Lid geworden op: 17 mar 2010 23:09
Actief als: particulier

Re: Rubbers torsiebar vernieuwen

Bericht door de mon »

Toen ik verleden jaar 's nachts naar de vlieger reed hoorde ik iets kloppen aan het R voorwiel (aandrijfas ?,lager?)Met lagere snelheid ben ik er geraakt.Na 5 mnd heb ik ondekt dat de bevestiging stuk was van de torsiebar.1 uur heb ik er aan bezig geweest om die te verwijderen.Inbouwen gaat vlotter.Met schaarkrik,koevoet en spie lukt het wel.De keuring is binnen een maand en ik zou er dit jaar mee naar Bordeaux willen rijden.R lager wordt dan ook vernieuwd.(na lang stuk snelweg zingt hij)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 16033
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Rubbers torsiebar vernieuwen

Bericht door mechanic »

Het is ook niet veel werk, het speciaal gereedschap hebben we in onze werkplaats niet dus neem ik altijd een bok om de stang ophoog te duwen. Is hetzelfde effect.
Het is helemaal geen onzin, die bout kan niks raken als die een beetje langer is terwijl het monteren veel makkelijker is. Er zijn zoveel dingen bij renault waarbij je jezelf kan afvragen welke zak stront dat bedacht heeft. Dat weet iedereen die aan renaults werkt, en dat is de "franse slag" die ik bedoel.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Ebber
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 143
Lid geworden op: 08 jan 2011 19:19
Actief als: particulier

Re: Rubbers torsiebar vernieuwen

Bericht door Ebber »

Dus jij werkt bij een officiele renault dealer en jullie hebben dat stuk gereedschap niet in huis??
En die bout kan zeker wel wat raken op de plek mits hij langer is, wat dacht je van het inveren per wielkant?
Het einde van de stabelisator stang rubber is het laagste punt onder de auto.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 16033
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Rubbers torsiebar vernieuwen

Bericht door mechanic »

Onze merkdealer werkplaats heeft dat gereedschap inderdaad niet.
Die bout raakt de grond niet ook al is die wat langer, bij het inveren komt die juist verder van de grond af. De bout is altijd van de grond verwijderd omdat het wiel hoogte geeft.
Wat ik alleen wilde zeggen is dat het gewoon een achterlijke constuctie is, die met een iets langere bout veel makkelijker is.

Even offtopic:
De interieurfilters bij de modellen van tegenwoordig. Daar zit vast iemand die niet in de gaten heeft dat die meestal elke beurt vernieuwd moeten worden. Dashbordkastjes eruit, 2kleine filters met een montage lineaal ipv 1 fatsoenlijk filter.
Maak dat gewoon op een plek waar je makkelijk bij kunt zoals bij andere merken. Dat is gewoon frans, niet nadenken over dingen. :!:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
de mon
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 939
Lid geworden op: 17 mar 2010 23:09
Actief als: particulier

Re: Rubbers torsiebar vernieuwen

Bericht door de mon »

De lengte is zo lang omdat ik denk dat alles(kraagjes in gat) op zijn plaats moet zitten voordat ge kunt schroeven.
De R motorsteun zit zonder olie omdat het plastic kapje het ijzer raakt.Zou ik nu moeten denken dat bij een lange rit hij de rijgeluiden niet meer dempt of wiebelt de motor alleen maar meer?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Ebber
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 143
Lid geworden op: 08 jan 2011 19:19
Actief als: particulier

Re: Rubbers torsiebar vernieuwen

Bericht door Ebber »

mechanic schreef:.
Even offtopic:
De interieurfilters bij de modellen van tegenwoordig. Daar zit vast iemand die niet in de gaten heeft dat die meestal elke beurt vernieuwd moeten worden. Dashbordkastjes eruit, 2kleine filters met een montage lineaal ipv 1 fatsoenlijk filter.
Maak dat gewoon op een plek waar je makkelijk bij kunt zoals bij andere merken. Dat is gewoon frans, niet nadenken over dingen. :!:
Kijk daar ben ik het dan wel weer mee eens, evenals de huidige positie's van lampen en zekeringen.
Gewoon weg een groot drama :doh:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht