Wat betekent dit?

Alle overige technische vragen over de Scenic
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Loes
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 60
Lid geworden op: 05 dec 2006 14:12

Wat betekent dit?

Bericht door Loes »

Beste mensen,

Mijn Tomtom geeft soms iets aan waar ik niet achter kom wat dat is. Soms zie ik opeens dat groene stipje rechtsbovenaan veranderen in een auto'tje met een bewegend pijltje. Dat stopt dan na ongeveer 2 minuten en is het weer groen, zoals het hoort. Wat is de tomtom dan aan het doen, wat betekent dat dus? Het valt mij op dat hij dat doet nadat de tomtom opnieuw 'welkom bij tomtom' aangeeft. Normaal start hij gewoon op nadat ik auto start met de veiligheidtekst en komen daarna gelijk de straten in beeld.

Zie foto:

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Wat betekent dit?

Bericht door WillemS »

Als je de wagen start dan heeft Tommie enig tijd nodig om kontakt te maken met tenminste 3 sattelieten, tot dat moment is er geen verbinding en kan hij geen driehoeksmeting maken om de plaats te bepalen.
Groet,
WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

brandkraan
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 40
Lid geworden op: 18 sep 2010 20:07
Actief als: particulier

Re: Wat betekent dit?

Bericht door brandkraan »

RTFM
het auto-tje geeft aan dat de RDS-TMC verkeersinformatie (wordt ontvangen via de radio) wordt gezocht
het groene bolletje geeft aan dat de RDS verkeersinformatie actueel is
het groene bolletje kan ook voor 1/4, 1/2 of 3/4 groen zijn; dan is het langere tijd geleden dat er verkeersinformatie is ontvangen
de verkeersinformatie wordt gebruikt om de snelste route te vinden op je tomtom
SCENIC III Expression 1.5dCi-110 (jan 2011)
Blue Extreme, Arkamys audio, parkeersensoren, armsteun/opbergruimte, trekhaak

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

brandkraan
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 40
Lid geworden op: 18 sep 2010 20:07
Actief als: particulier

Re: Wat betekent dit?

Bericht door brandkraan »

WillemS schreef:Als je de wagen start dan heeft Tommie enig tijd nodig om kontakt te maken met tenminste 3 sattelieten, tot dat moment is er geen verbinding en kan hij geen driehoeksmeting maken om de plaats te bepalen.
Groet,
WillemS
Willem,
de tomtom van mijn Scenic (jan2011) heeft niet perse contact met GPS nodig; bij het wegrijden werkt het meteen en ook in een ondergrondse parkeergarage volgt hij de route (zowel snelheid als richting).
de tomtom heeft een gyroscoop (een eenvoudige); hiermee kan hij vanaf een bekend beginpunt berekenen wat je actuele positie is
het aantal GPS satellieten zie je trouwens door de rechterknop op de bediening (INFO / route) lang ingedrukt te houden; dan verschijnt er rechts een aantal balkjes die elk het contact met 1 satelliet voorstellen
SCENIC III Expression 1.5dCi-110 (jan 2011)
Blue Extreme, Arkamys audio, parkeersensoren, armsteun/opbergruimte, trekhaak

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hapee55
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 59
Lid geworden op: 27 feb 2010 22:47

Re: Wat betekent dit?

Bericht door Hapee55 »

@brandkraan
Wat je vertelt over je Tomtom in de parkeergarage is helaas niet geheel waar. Om daadwerkelijk te kunnen navigeren zal je Tomtom zijn plaats op de kaart moeten hebben (dat doet je Tomtom), maar ook een signaal in welke richting de auto zich beweegt èn met welke snelheid. Voor dit laatste heb je een (aangesloten) snelheidspuls nodig. En met die functionaliteit is geen enkele Tomtom uitgerust. Wat er bij een Tomtom gebeurt is dat hij de laatst vastgelegde gemiddelde snelheid neemt. Dus het lijkt alsof hij navigeert. Een aardig experiment is, als je weggereden bent in de parkeergarage en je bent aan het navigeren, even stil te gaan staan. Je zult het pijltje op je beeldscherm zien bewegen alsof je nog rijdt! Pas als je buiten bent en je Tomtom heeft tenminste drie satellieten (zoal WillemS schreef), zal de zaak weer gecorrigeerd worden en wordt er weer reëel genavigeerd.

Scenic 2.0 Expression LPG 2004 en Twingo Helios 75 PK 2002

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

brandkraan
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 40
Lid geworden op: 18 sep 2010 20:07
Actief als: particulier

Re: Wat betekent dit?

Bericht door brandkraan »

Hapee55 schreef:@brandkraan
Wat je vertelt over je Tomtom in de parkeergarage is helaas niet geheel waar. Om daadwerkelijk te kunnen navigeren zal je Tomtom zijn plaats op de kaart moeten hebben (dat doet je Tomtom), maar ook een signaal in welke richting de auto zich beweegt èn met welke snelheid. Voor dit laatste heb je een (aangesloten) snelheidspuls nodig. En met die functionaliteit is geen enkele Tomtom uitgerust. Wat er bij een Tomtom gebeurt is dat hij de laatst vastgelegde gemiddelde snelheid neemt. Dus het lijkt alsof hij navigeert. Een aardig experiment is, als je weggereden bent in de parkeergarage en je bent aan het navigeren, even stil te gaan staan. Je zult het pijltje op je beeldscherm zien bewegen alsof je nog rijdt! Pas als je buiten bent en je Tomtom heeft tenminste drie satellieten (zoal WillemS schreef), zal de zaak weer gecorrigeerd worden en wordt er weer reëel genavigeerd.
:) tja, dan heb je een andere tom tom dan ik heb (mijne is van 2011, die van jou is van 2004); die van mij stopt wel direct als ik in de parkeergarage stop
en hij draait ook met de richting mee waarin ik rij in de parkeergarage (2 lagen diep onder de grond dus geen GPS)
:wink: een gyroscoop kan trouwens zowel snelheid als richting bepalen (zie wikipedia)
:shhh: overigens sluit ik niet uit dat mijn tomtom ook de snelheidspuls gebruikt; de tomtom is aangesloten op de CAN bus (dataverbinding) van de auto waarop ook het snelheidssignaal beschikbaar is.
SCENIC III Expression 1.5dCi-110 (jan 2011)
Blue Extreme, Arkamys audio, parkeersensoren, armsteun/opbergruimte, trekhaak

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hapee55
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 59
Lid geworden op: 27 feb 2010 22:47

Re: Wat betekent dit?

Bericht door Hapee55 »

@brandkraan
Ik heb helemaal geen Tomtom :? . Feit blijft dat zonder snelheidspuls (en naar mijn weten gebruikt Tomtom die techniek op geen enkel model) de beweging die je ziet een simulatie/schatting is. En het feit dat je Tomtom op de CANBUS van de auto is aangesloten wil niet zeggen dat hij het ook gebruikt :wink: . Maar we raken off-topic. Ik wilde het hierbij laten :hand: .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

brandkraan
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 40
Lid geworden op: 18 sep 2010 20:07
Actief als: particulier

Re: Wat betekent dit?

Bericht door brandkraan »

Hapee55 schreef:@brandkraan
Ik heb helemaal geen Tomtom :? . Feit blijft dat zonder snelheidspuls (en naar mijn weten gebruikt Tomtom die techniek op geen enkel model) de beweging die je ziet een simulatie/schatting is. En het feit dat je Tomtom op de CANBUS van de auto is aangesloten wil niet zeggen dat hij het ook gebruikt :wink: . Maar we raken off-topic. Ik wilde het hierbij laten :hand: .
je hebt geen tomtom ingebouwd in je scenic ! :roll: ; je praat dus niet uit eigen ervaring :cry2:
dan ga ik het er ook bij laten :Sleep:
SCENIC III Expression 1.5dCi-110 (jan 2011)
Blue Extreme, Arkamys audio, parkeersensoren, armsteun/opbergruimte, trekhaak

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in