Dit is de aatste posting van de vorige pagina:
Zit bijna a 10.000 km, dus kan nu al heel wat meer vertellen.Eerst hoop ik dat ik een paar mensen hier niet kwaad maak, want ik las op 'k weet niet hoeveel fora ook de discussies over dure kapotte filters en zware schade bij het leegrijden van de tank.
Sorry, maar ik ga me eerder moeten aansluiten bij de categorie NONSENS op dat vlak. Als je me wil aanvallen, zou ik graag hebben, dat je jezelf afvraagt waarom je dan zo gevoelig bent aan dit topic en of je ook 'experimenteel' zelf te werk ging.
Ik ging als volgt te werk: Ik heb een omnium het eerste jaar, de auto is binnen garantie en ik sprak liefst 5 garagisten hierover. Vervolgens bekeek ik de handleiding zeer grondig en zocht ik ook in de technische gedeeltes. Ik vat even samen:
1. Handleiding vermeldt achteraan EXPLICIET dat de wagen al voorzien is op een automatisch systeem zodat leegrijden GEEN probleem vormt in het algemeen. Als je een beetje terugkeert, verwijst men echter wel naar het pompje.
2. Ik vroeg specifiek naar de herstellingen met CDI-injectoren, en NIEMAND had een geval met iemand die de tank leegreed. Ik heb het hier over VERSCHILLENDE soorten CDI-camionetten. WEL waren er zeer ernstige problemen die bijna altijd een vermoeden verwezen naar een slechte tankbeurt, inclusief benzine per vergissing en dan leegpompen, maar dat viel meer mee bij een diesel met wat benzine dan omgekeerd (dramatisch). Dus er waren zeer veel veronderstellingen, maar mijn wetenschappelijke cijfermatige houding om geval per geval te bekijken, bracht aan het licht dat er meer geroddeld wordt door onwetenden dan naar gevolg-oorzaaak te zoeken. Dus heel duidelijk: bij alle garagisten GEEN ENKEL GEVAL dat leeggereden tank vuiligheid meenam, zelfs niet bij hoge kilometerstanden. WEL EEN GEVAL van een auto die al een jaar stilstond, en dat is NIET goed voor de filter, maar een auto die stilstaat is altijd zoals een revaliderende kankerpatiënt te behandelen, vernam ik van de mechaniekers/mechaniciens.
3. Dus reed ik meermaals m'n tank leeg. Je krijgt dan de foutmelding 'DEFECTE INSPUITING' (heb ik foto's van), eerste maal op 1330 km, niet slecht hé. De eerste maal kreeg ik na het vullen van 10 liter diesel terug even die melding, en gebruikte ik het pompje vooraan, maar de keren erna, gebruikte ik het pompje NIET en gaat de melding mooi terug weg. Wel raad ik af, direct daarna 'volle petrol' te geven, want je injectoren kunnen wel warm krijgen en als ze leeg spuiten, weet je dat je die grote turbodruk niet moet laten botvieren op je mechaniek, maar eigenlijk is het principe niet zo heel slecht.
4. Nu rij ik terug normaal en tank ik, maar intussen weet ik dat als je super zuinig rijdt (in mijn geval met stukken waarbij m'n verbruik op 5,5 liter lag zelfs, warme wind, met camions mee of secundaire lange banen zonder verkeer) de motor nu het zuinigst werkt boven de 1800 toeren in overdrive of zesde met juiste bandenspanning en onder airco noch ramen open met gewaxte auto voor de luchtweerstand. Omdat de actieradius dus niet meer werkt vanaf je reserve, besefte ik plots dat je echter gewoon kunt kijken naar de stand 'verbruik' omdat je weet dat er ruim 90 liter in de tank gaat, maar dat loopt fout als je zeeer zuinig rijdt. Toen ik stil viel de eerste maal à 1330 km, stond die teller immers op minder dan 88 liter. Toen ik in een andere test een vlotte rijstijl combineerde aan een volle tank, kwam ik nog boven de 1100 km uit, en kreeg ik de foutmelding van 'DEFECTE INSPUITING' net in Izegem voor mijn Lukoil station (is op factuur, vandaar altijd Lukoil, plus is meestal de goedkoopste van West-Vlaanderen) zodat ik nog 500 meter kon rijden met de melding 'defecte inspuiting' om te tanken, en gaf het aantal verbruikte liter een indicatie boven de 91 liter en leek die indicatie dus wel betrouwbaar. Misschien had ik zelfs bij mijn eerste test ergens nog opnieuw op de nulteller geduwd, want ik wist niet dat je zowel de boordcomputer op nul kunt zetten als de dagteller op de hoofddisplay en dat twee aparte tellers zijn (ik plaats bij al mijn voertuigen de dagteller normaal altijd op nul bij elke tankbeurt, op mijn moto gebruik ik dagtripteller B voor afgelegde kilometers tussen onderhoud of voor een specifieke langere test; maar gebruik ik ook speciale gps-loggertjes die mijn route en mijn snelheid overal ook opslaan zodat ik op PC nog dieper kan onderzoeken, of kijken hoe rap mijn zoon of iemand anders die leert rijden met mijn wagen gereden heeft buiten mijn bijzijn; ik zwijg over mijn eigen snelheid af en toe op mijn moto op een rustige Waalse autostrade, évidemment).
Dus, ik hoop dat elkeen hier eens even in zijn originele handleiding duikt om te kijken of hij het ook doet, maar ik eindig met een advies voor allen:
1. Ben je van het emotionele type met veel angsten, dan doe je dit soort experimenten zeker NIET, maar wees je dan bewust van je stelling dat je minder te weten komt dan anderen en misschien dus ook wat je emoties meer moet beheersen.
2. Ben je van het experimentele type met emoties, doe gerust de test, maar laat je verstand voor extra veiligheid zorgen. Stilvallen op de autostrade is iets waar elke chauffeur vroeger op voorzien was, maar nu niet meer geleerd wordt op de rijschool. Voorbeeld: een leerlingen van mij droeg plots extra veilige winterhandschoenen op de moto, en zat zo op het derde vak plots tegen de start-stop-schakelaar van haar moto. Ze panikeerde bijna, maar ik reed achter haar en via de intercom zei ik haar dat ik plaats vrij maakte per baanvak en liet ik ze naar de kant uitrollen. Het duurde voor mij ook een heel eind voor ik besefte dat extra veiligheid van handschoenen dit concrete extra gevaar opleverde en maakte mij tot een betere leraar dankzij dit euvel.
3. Ben je van het wetenschappelijke-nieuwsgierige-(over?)beheerste type als ik, dan beleef je dol plezier hieraan, maar kom dan niet reclameren nadien dat je iets over het hoofd zag of toch schade oploopt, want het interpreteren van dingen blijft een kwestie van ons verstand versus een natuurlijke vooringenomenheid waarin we vooral datgene zien dat we WILLEN zien.
Vandaar ook dit forum en echt waar, dank aan elk die hier zijn topic plaatste in welke vorm en met welk oordeel dan ook.
Dit forum en de communicatie (in taal) is immers een diepmenselijke eigenschap die ik in overeenstemming zie met aposte Johannes die de naastenliefde met de openheid daarbij en het vertrouwen in elkaar daarin bovenaan zet.
De inhoud is wellicht echter een stuk dierlijker dan we denken, want elk hebben we angsten, en reageren we emotioneel dikwijls direct door oude gevoelens op oude gebeurtenissen. Maar een keer we dat weten, zijn we een hele stap verder, soms wel meer dan 1330 km (volgens mij is 1500 km haalbaar in extremis), maar vallen we wel stil eenmaal de diesel even op is, en we moeten 'herladen'.
That's life. And Life's Good (zou ik sponsorgeld kunnen krijgen van dat merk?)
Rebels Van Belletje uit Bellegoed, Bellegem met ook emoties over zijn nieuwe tuutuut-Trafic...
+JMVB