Twingo 1.2 16V koude start probleem

Stel hier de overige vragen die met Twingo techniek te maken hebben.
Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 32
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Twingo 1.2 16V koude start probleem

Bericht door mechanic »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

Wat er niet is, is er niet. Dan heb je elk geval de juiste keuze gemaakt!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
maxblast
Lid
Lid
Posts in topic: 40
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 aug 2020 16:14
Actief als: particulier

Re: Twingo 1.2 16V koude start probleem

Bericht door maxblast »

Bij nader inzien met een felle lamp en een schone bril, zie ik toch ineens een groef. Zo zie je maar :fp:
De eerste inlaatklep die ik test zit onder de 0,15 mm en moet minimaal 0,25 mm zijn dus ik hoop dat dit de oorzaak is van het probleem.

Ik heb nooit gehoord dat de Renault dealer de kleppen heeft gesteld. Is dit een onderdeel van een grote beurt of na zoveel km?
Zou het kunnen dat er soms kleppen worden gesteld bij het vervangen van de distributieriem?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 32
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Twingo 1.2 16V koude start probleem

Bericht door mechanic »

Het is geen onderdeel van het onderhoudsschema zover ik weet. Enkel bij klachten is het een punt van aandacht.

Ben benieuwd naar de afloop.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
maxblast
Lid
Lid
Posts in topic: 40
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 aug 2020 16:14
Actief als: particulier

Re: Twingo 1.2 16V koude start probleem

Bericht door maxblast »

Ok bedankt.
Ik zoek nu nog een tip om de twee kleppen per tuimelaar op dezelfde waarde in te stellen.
Heb ik de ene klep goed, is de andere weer te te krap. Misschien moet ik meer geduld hebben :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 32
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Twingo 1.2 16V koude start probleem

Bericht door mechanic »

Dat laatste vermoedelijk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
maxblast
Lid
Lid
Posts in topic: 40
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 aug 2020 16:14
Actief als: particulier

Re: Twingo 1.2 16V koude start probleem

Bericht door maxblast »

Op elke tuimelaar zit wel wat beweging, hoe minimaal ook.
Is het ok als de tuimelaar iets omhoog komt zodra ik de voelermaat ertussen schuif of is dat juist niet goed?
Alvast bedankt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 32
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Twingo 1.2 16V koude start probleem

Bericht door mechanic »

Zolang je de klepspeling maar correct afstelt, en de volgorde in acht neemt kan er niets mis.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
maxblast
Lid
Lid
Posts in topic: 40
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 aug 2020 16:14
Actief als: particulier

Re: Twingo 1.2 16V koude start probleem

Bericht door maxblast »

ok bedankt. Morgen weer verder :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
maxblast
Lid
Lid
Posts in topic: 40
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 aug 2020 16:14
Actief als: particulier

Re: Twingo 1.2 16V koude start probleem

Bericht door maxblast »

Kleppen gesteld en paar dagen mee gereden. Motor slaat goed aan en auto rijdt verder goed. Zo’n CO2 (zelf)testje gedaan met blauwe vloeistof en na 5 minuten stationair draaien geen verkleuring kunnen vaststellen.
Echter, de compressie is nog steeds laag voor twee cilinders; ca 7 bar.
Heeft de dealer een andere methode om CO2 te meten?
Zou er toch nog iets mis kunnen zijn met de kop of koppakking?
Welke werkzaamheden komen er bij kijken bij het vervangen van de koppakking ? Kop uiteraard maar vermoedelijk ook de demontage van distributie riem, waterpomp? Zijn beiden onlangs vervangen 😕.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 32
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Twingo 1.2 16V koude start probleem

Bericht door mechanic »

Als de auto voor jou goed rijdt, is verdere actie momenteel niet nodig toch.

Houd het vloeistofpeil in de gaten van olie en koelvloeistof. Kunt eventueel langs een garage gaan welke een goede kwaliteit compressietester heeft en de test opnieuw doen. Heb ook zo een billig setje, werkt prima om verschil in cilinders aan te tonen naar wijkt een aantal bar af.

Kunt ook een cilinder lektest laten doen bij twijfel, als de kop eraf moet inderdaad ook de tandriem los. Waterpomp.blijft achter op het blok.
Wellicht zijn er kleppen beschadigd/lek.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
maxblast
Lid
Lid
Posts in topic: 40
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 aug 2020 16:14
Actief als: particulier

Re: Twingo 1.2 16V koude start probleem

Bericht door maxblast »

Helaas start en loopt de motor nog steeds niet goed dus ik overweeg toch om de koppakking te vervangen.
Ik schaf een compleet setje pakkingen aan dus naast de koppakking ook kleppendeksel, inlaat, uitlaat en kleppenseals.

De distributieriem is 7000 km geleden vervangen; kan ik deze nog gewoon gebruiken of toch beter weer vervangen?
De cilinderkop moet vervolgens gevlakt worden en hiervoor moet de nokkenas gedemonteerd worden. Na het vlakken moet de nokkenas weer in de juiste stand gemonteerd worden, hoe kan ik dit het beste doen?

Wat zijn er verder nog voor punten waar ik op moet letten?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 32
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Twingo 1.2 16V koude start probleem

Bericht door mechanic »

Met een dusdanige compressie lijkt het me inderdaad stug dat de motor prima loopt.

Zou een nieuwe riem monteren, kost je de kop niet.

De kop hoeft niet perse gevlakt te worden, maar wel gecontroleerd. Is deze nog vlak is vlakken niet nodig.

De nokkenas kan maar op 1 manier erin, merkteken voor timing op 12u. Let op, er zijn ook tekens voor de klep afstelling!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Valkenet
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 1628
Lid geworden op: 27 nov 2007 19:40

Re: Twingo 1.2 16V koude start probleem

Bericht door Valkenet »

Distributieriem die 9000 km gereden heeft niet hergebruiken. Hij heeft al gespannen in de motor gezeten,kans op breuk is groter bij hergebruik.

Ik laat de kop altijd bij een revisiebedrijf controleren.

Groet Martin.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
maxblast
Lid
Lid
Posts in topic: 40
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 aug 2020 16:14
Actief als: particulier

Re: Twingo 1.2 16V koude start probleem

Bericht door maxblast »

Bedankt voor de tips. Één en ander is afhankelijk van de staat van de kop. Ben benieuwd.
Bij het eventueel vlakken van de kop, mogen de kleppen blijven zitten, mits ze niet te ver uitsteken uiteraard.
Wat voor merktekens zijn er voor de klep afstelling? Of bedoel je misschien de tuimelaars?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 32
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Twingo 1.2 16V koude start probleem

Bericht door mechanic »

Bij de 16v zijn er meer merktekens dan enkel voor de motor timing. Enkele andere helpen je bij het kleppen stellen. Dat staat ergens beschreven in dialogys.

https://images.app.goo.gl/SJh9BYQy4rb8myPL8

Op een nieuwe tandriem staan streepjes, een voor de krukas en een voor de nokkenas. Komen dus overeen met de tandwielen, kan eigenlijk niet fout.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
maxblast
Lid
Lid
Posts in topic: 40
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 aug 2020 16:14
Actief als: particulier

Re: Twingo 1.2 16V koude start probleem

Bericht door maxblast »

Hoe kan ik het vliegwiel het beste blokkeren?
Ik ben niet in het bezit van een 582-01 blokkeer tool.

En de bovenste motor steun moet los maar is het ook noodzakelijk om de “low engine tie bar” te demonteren?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 32
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Twingo 1.2 16V koude start probleem

Bericht door mechanic »

Het vliegwiel blokkeren is in zijn geheel niet nodig, dus het gereedschap hoef je niet te zoeken/lenen/maken etcetera..
De krukasbout draai je eenvoudig los met een slagmoersleutel, zit een spie in het tandwiel waar de tandriem over draait dus dat verdraait niet.
Heb je geen slagmoersleutel, dan is het een ander verhaal. Ben geen voorstander van de krukas blokkeren en met een lompe staaf de bout loswrikken.

In theorie is het niet nodig de onderste pendelsteun los te nemen, maar het werkt iets makkelijker. Zijn ook maar 2 bouten. Hiervoor hoef je de motor niet te ondersteunen, voor het losnemen van de bovenste motorsteun aan de riemzijde wèl.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
maxblast
Lid
Lid
Posts in topic: 40
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 aug 2020 16:14
Actief als: particulier

Re: Twingo 1.2 16V koude start probleem

Bericht door maxblast »

Bedankt weer voor de reactie.
Ik heb wel een slag moersleutel maar had geen dop 18 😉. Even losse dop 18 mm gehaald en bout kwam snel los.
Vandaag weer verder 💪🏻

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 32
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Twingo 1.2 16V koude start probleem

Bericht door mechanic »

Succes!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
maxblast
Lid
Lid
Posts in topic: 40
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 aug 2020 16:14
Actief als: particulier

Re: Twingo 1.2 16V koude start probleem

Bericht door maxblast »

De kop is los en kaal gemaakt, op de kleppen na. Ik heb geen apparatuur of gereedschap om te vlakheid van de kop te meten dus ik denk dat ik de kop voor de zekerheid wil laten vlakken.
Nu zit er bij het set nieuwe pakkingen ook nieuwe klepseals. Is dit zelf te vervangen of is hier speciaal gereedschap voor nodig?
Ik zie dat ik op een paar plekken vloeibare pakking nodig heb en een loctite voor wat bouten, welke vloeibare pakking en welke loctite kan ik het beste gebruiken?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 32
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Twingo 1.2 16V koude start probleem

Bericht door mechanic »

Laat de kop éérst controleren, mogelijk is er een probleem met klep afdichtingen (zittingen) waardoor er compressieverlies is.
Klepseals vervangen vereist speciaal gereedschap, is in theorie altijd slim om te doen gezien het een slijtage onderdeel is. Echter als de motor geen olie verbruikt/rookt warschijnlijk ol dit ogenblik niet nodig.

Vlakken is pas nodig als deze daadwerkelijk niet vlak blijft, laat de kop aan een specialist over!

Waar heb je loctite voor nodig dan, en vloeibare pakking? Er zijn zoveel soorten..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
maxblast
Lid
Lid
Posts in topic: 40
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 aug 2020 16:14
Actief als: particulier

Re: Twingo 1.2 16V koude start probleem

Bericht door maxblast »

mechanic schreef: 06 aug 2021 15:29 Waar heb je loctite voor nodig dan, en vloeibare pakking? Er zijn zoveel soorten..
Ik hou technical note 6004A voor de D4F aan en bij de montage van de nokkenas wordt MASTIXO vloeibare pakking aanbevolen. Wellicht is een meer gangbare pakking ook prima?
Op de krukasbout zat een soort witte laag op het schroefdraad dus ik dacht aan een soort loctite achtig spul. Maar als het verder niet nodig is..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 32
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Twingo 1.2 16V koude start probleem

Bericht door mechanic »

Nee loctite op de krukasbout is zeker niet nodig, gebruik het aanhaalmoment. Desnoods aantal grade aftekenen en met de luchttol doen.

Gewoonlijk laat je de nokkenas zitten wanneer je de kop wegbrengt voor controle.
Heb zo even niet paraat waar dit dan moet komen. Op plaatsen waar een gewone pakking komt enkel bij 2 aanligvlakken vloeivaar gebruiken. Heb je info over waar dat moet komen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
maxblast
Lid
Lid
Posts in topic: 40
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 aug 2020 16:14
Actief als: particulier

Re: Twingo 1.2 16V koude start probleem

Bericht door maxblast »

het zijn ook maar vier plekken waar een beetje vloeibare pakking moet komen hoor. Zie bijlage.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 32
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Twingo 1.2 16V koude start probleem

Bericht door mechanic »

Juist, ik heb geen data tot mijn beschikking en put uit het geheugen.

Dat zijn inderdaad bekende plekken om wat vloeibare pakking te smeren. Had even niet paraat hoe eea eruit zag.

Gebruik daar zelf Mannol 9912 voor, simpelweg gezien de prijs maar ook dat het goed werkt!
Heb er vorige week nog een motorblok van een 4t scooter mee gedicht.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
maxblast
Lid
Lid
Posts in topic: 40
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 aug 2020 16:14
Actief als: particulier

Re: Twingo 1.2 16V koude start probleem

Bericht door maxblast »

Cilinderkop is gevlakt en gereinigd. Klepseals vervangen. Kleppen gereinigd, gepolijst en ingeslepen.

Nu zit er in het pakket pakkingen tevens een nieuwe keerring voor de nokkenas en deze wil ik eigenlijk ook wel vervangen nu ik zo bezig ben 😉. Maar hoe krijg ik die nokkenas los van de nokkenasversteller?
Is een grote inbus zo te zien.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 32
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Twingo 1.2 16V koude start probleem

Bericht door mechanic »

De d4f motor heeft zoiezo geen nokkenasversteller.
Niet simpelweg het nokkenastandwiel demonteren en keerring vervangen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
maxblast
Lid
Lid
Posts in topic: 40
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 aug 2020 16:14
Actief als: particulier

Re: Twingo 1.2 16V koude start probleem

Bericht door maxblast »

Ik bedoel dan het nokkenastandwiel idd. Heb ik hier speciaal gereedschap voor nodig of alleen een grote inbus?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 32
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Twingo 1.2 16V koude start probleem

Bericht door mechanic »

Zover ik weet zit die normaliter niet vast met een inbus maar met een 18mm bout(kop).
Door de opening van het tandwiel blokkeren, en met de slagmoersleutel los zetten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
maxblast
Lid
Lid
Posts in topic: 40
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 aug 2020 16:14
Actief als: particulier

Re: Twingo 1.2 16V koude start probleem

Bericht door maxblast »

De nokkenas is los en het tandwiel zit echt vast met een grote inbus (zie bijlage).
Deze grote maat inbus heb ik niet dus dacht ik dat ik wellicht speciaal gereedschap nodig had
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 32
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Twingo 1.2 16V koude start probleem

Bericht door mechanic »

Goed dat je even een foto maakt, toch een versteller dus inderdaad. Jeetje, dat is dom van mezelf. Is ook al 10jaar geleden..

Nee geen speciaal gereedschap, enkel de juiste maat inbus. Voor de zekerheid even meten. Dit is enkel een olie afdekdopje waarachter de eigenlijke montagebout huist.

Tegenhouden via opening in tandwiel gaat bij dot exemplaar met versteller niet, los rammelen met slagmoersleutel blijft dan over. Of je moet speciaal gereedschap kopen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
maxblast
Lid
Lid
Posts in topic: 40
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 aug 2020 16:14
Actief als: particulier

Re: Twingo 1.2 16V koude start probleem

Bericht door maxblast »

Niks dom hoor. Ik ben erg blij met je hulp en tips :thumb:

Nu ik de kop weer ga opbouwen, vraag ik mij af, of ik de onderdelen zoals de nokkenas met wat gewone motorolie kan monteren of moet dit speciale olie zijn?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 32
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Twingo 1.2 16V koude start probleem

Bericht door mechanic »

Gewone motorolie kan prima, de 'echte' montage olis wat dikker en blijft langer 'plakken'.

Wat je kunt doen is motorolie gebruiken, en alvorens je de eerste start gaat doen de bdp sensor loskoppelen zodat de motor niet aanslaat. Dan start je de motor zodat de olie rondgepomt wordt, maar dus niet aanslaat. Na aantal keren plug je de bdp sensr weer in en is het prima gesmeerd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
maxblast
Lid
Lid
Posts in topic: 40
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 aug 2020 16:14
Actief als: particulier

Re: Twingo 1.2 16V koude start probleem

Bericht door maxblast »

In het werkplaatshandboek wordt de nokkenas olie keerring met speciaal gereedschap gemonteerd. Het is tool Mot. 1587 en dit lijkt een stuk draadeind met een bus en een moer om de keerring op z'n plaats te persen.
Is er een andere werkbare methode om deze keerring te monteren want dit gereedschap heb ik niet.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 32
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Twingo 1.2 16V koude start probleem

Bericht door mechanic »

Een passende dop en de keerring erin tikken. Met het speciale gereedschap kan het niet fout, en is de keerring precies diep genoeg. Doe je het handmatig is het even opletten geblazen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
maxblast
Lid
Lid
Posts in topic: 40
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 aug 2020 16:14
Actief als: particulier

Re: Twingo 1.2 16V koude start probleem

Bericht door maxblast »

de boel inmiddels weer opgebouwd. Nieuwe pakkingen, distributieriem, multiriem, filters en verse vloeistoffen.
Motor paar keer laten ronddraaien zonder starten, zoals Mechanic adviseerde.
Motor sloeg de eerste keer starten meteen aan en loopt netjes stationair. Paar proefritjes gemaakt en alles lijkt in orde :pray: .
Mechanic bedankt voor de hulp :thumb:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht