Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Overweeg om ons te ondersteunen door uw ad-blocker uit te schakelen op onze website.
Cilinderkop is gevlakt en gereinigd. Klepseals vervangen. Kleppen gereinigd, gepolijst en ingeslepen.
Nu zit er in het pakket pakkingen tevens een nieuwe keerring voor de nokkenas en deze wil ik eigenlijk ook wel vervangen nu ik zo bezig ben . Maar hoe krijg ik die nokkenas los van de nokkenasversteller?
Is een grote inbus zo te zien.
Zover ik weet zit die normaliter niet vast met een inbus maar met een 18mm bout(kop).
Door de opening van het tandwiel blokkeren, en met de slagmoersleutel los zetten.
De nokkenas is los en het tandwiel zit echt vast met een grote inbus (zie bijlage).
Deze grote maat inbus heb ik niet dus dacht ik dat ik wellicht speciaal gereedschap nodig had
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Goed dat je even een foto maakt, toch een versteller dus inderdaad. Jeetje, dat is dom van mezelf. Is ook al 10jaar geleden..
Nee geen speciaal gereedschap, enkel de juiste maat inbus. Voor de zekerheid even meten. Dit is enkel een olie afdekdopje waarachter de eigenlijke montagebout huist.
Tegenhouden via opening in tandwiel gaat bij dot exemplaar met versteller niet, los rammelen met slagmoersleutel blijft dan over. Of je moet speciaal gereedschap kopen.
Niks dom hoor. Ik ben erg blij met je hulp en tips
Nu ik de kop weer ga opbouwen, vraag ik mij af, of ik de onderdelen zoals de nokkenas met wat gewone motorolie kan monteren of moet dit speciale olie zijn?
Gewone motorolie kan prima, de 'echte' montage olis wat dikker en blijft langer 'plakken'.
Wat je kunt doen is motorolie gebruiken, en alvorens je de eerste start gaat doen de bdp sensor loskoppelen zodat de motor niet aanslaat. Dan start je de motor zodat de olie rondgepomt wordt, maar dus niet aanslaat. Na aantal keren plug je de bdp sensr weer in en is het prima gesmeerd.
In het werkplaatshandboek wordt de nokkenas olie keerring met speciaal gereedschap gemonteerd. Het is tool Mot. 1587 en dit lijkt een stuk draadeind met een bus en een moer om de keerring op z'n plaats te persen.
Is er een andere werkbare methode om deze keerring te monteren want dit gereedschap heb ik niet.
Een passende dop en de keerring erin tikken. Met het speciale gereedschap kan het niet fout, en is de keerring precies diep genoeg. Doe je het handmatig is het even opletten geblazen.
de boel inmiddels weer opgebouwd. Nieuwe pakkingen, distributieriem, multiriem, filters en verse vloeistoffen.
Motor paar keer laten ronddraaien zonder starten, zoals Mechanic adviseerde.
Motor sloeg de eerste keer starten meteen aan en loopt netjes stationair. Paar proefritjes gemaakt en alles lijkt in orde .
Mechanic bedankt voor de hulp
Voor de aardigheid zou je de compressietest eens opnieuw kunnen doen.
De motor doet het nu koud ook goed cq beter? Houd de eerste weken de vloeistofpeilen goed in de gaten.
De auto start meteen en loopt nog prima.
De vloeistoffen blijven ook op pijl. Ik heb zo'n app en OBD stekker om foutcodes uit te lezen en deze geeft wat foutmeldingen aan. o.a. combustion misfires en misfiring cylinder 2. Ik heb nog de bobine vervangen en de bougies maar de foutmelding blijft. Kan het een kapotte injector op cilinder 2 zijn?
Vreemd, echter een dergelijke melding komt eigenlijk nooit zonder reden.
Heb je de bougiekabels doorgemeten, of mee vervangen met de bobine? Bij sommge zitten dese eraan vast en bij andere niet.
Ik had de melding ook al voor het vervangen van de bobine en de kabels en de bougies en na het vervangen en wissen van de foutcodes, komen dezelfde foutcodes weer terug. Dus bobine en kabels zijn nieuw (NGK).
Na een paar maanden start de motor nog steeds in één keer en rijdt de auto ook best goed. Recentelijk maakt de motor een wat ratelend geluid. Het is niet altijd en het lijkt niet uit te maken of de motor warm of koud is. Tijdens het rijden is er niks van te merken.
Wat zou dit kunnen zijn?
Dat is glazen bol werk, m.a.w. kan vanalles zijn.
Hoor je het bij stationair gasgeven ook?
Zoja met 2en aan de gang, een het geluid opwekken en andere luisteren.
Ik heb een scan gedaan en daar komt foutmelding P0340 uit, probleem met de nokkenas sensor.
Zou een kapotte nokkenas sensor deze klacht kunnen veroorzaken?
Als u direct reageert op het vorige bericht dan liever niet de "citaat" knop gebruiken.Moderator
We horen het geratel al een paar dagen niet dus we weten nog niet precies waar het vandaan komt.
Maar zo'n nokkenasversteller is een eigenlijk een tandwiel dat de nokkenas laat draaien, aangedreven voor de distributieriem toch?
Als dit onderdeel ratelt, zit het dan gewoon los of hoe moet ik dit zien?
Alvast bedankt.
Ik noem ook zomaar het tandwiel, dat werkt op oliedruk. Versleten geeft een bijgeluid, maar het is zaak te achterhalen waar het vandaan komt alvorens tot actie over te gaan.
Ja dat snap ik wel hoor. Ik probeer alvast eventuele oorzaken na te gaan en vooral omdat ik niet weet of het schadelijk is om met dit geluid door te rijden.
Met de koprevisie is de versteller (tandwiel) niet los geweest van de nokkenas. Met de montage van de nieuwe distributie riem is tandwiel met nokkenas in z’n geheel weer in de originele stand terug gemonteerd. Wel is wel de keerring vervangen.
Of het schadelijk is, is ook niet te zeggen zonder de oorzaak te kennen.
Via het forum is dat sowieso lastig.
Wellicht zit er enkel ergens wat los onder de auto, bij wijze van spreken.
Goed zoeken naar de herkomst is het enige zinvolle antwoord wat ik je kan geven.
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Een paar weken in bezit nu, starten > lopen, maar als ik deze start als die koud is, dan maakt die een dieselend geluid. Na enkele tientallen meters rijden is het weg. Geen idee of dit een teken is van achterstallig onderhoud, of dat misschien - ik...
Onze Scenic uit 99 doet erg raar
Hij viel bij me vrouw onder het rijden plots uit.
Wij hebben de startmotor en dynamo al vervangen nog laad de dynamo niet op en de startmotor geeft alleen een luide klik
Ik vermoed dat er ergens een storing in de...
Ik heb in maart van dit jaar een Twingo 2002 1.2 16V Initiale (automaat) gekocht. De auto was goed onderhouden, alleen de distributieriem moest vervangen worden. Dit heb ik bij 144.00km laten doen, samen met de V-snaar en de waterpomp....
Sinds gisteren, na iets te hard over een verkeersdrempel gereden te zijn, maakt mijn twingo (2003) een raar geluid bij het sturen. Ook staat het stuur soms even scheef. Enig waar ik het probleem kan zoeken?
Onze Captur 0.9 TCE doet het verder prima hoor. Na bijna 8 jaar rijden nog geen enkel probleem mee gehad.
Maar 1 ding moet met toch van het hart. Als ik met koude motor optrek in de eerste versnelling lijkt de koppeling te schokken. Het is net alsof...