Pagina 1 van 1

koelvloeistoflekkage in de auto

Geplaatst: 27 apr 2021 20:35
door marcel1301
Beste mensen,

op de vloer aan de passagierszijde staat de zaak blank met koelvloeistof.
Wat van de kachel is dan lek, en is dit te repareren?
Kan dit ook een gevolg zijn van een lekke koppakking?
Mijn expantievat loop namelijk ook vol en het koelsysteem leeg.
Heeft iemand ervaring met deze combinatie van zaken?
De koppakking is net vervangen, die was toen zeker lek.
Maar nu raakt de auto opnieuw aan de kook.
De waterpomp en de thermostaat zijn nieuw

Re: koelvloeistoflekkage in de auto

Geplaatst: 27 apr 2021 23:20
door mechanic
Vrijwel alles ia te herstellen, dat is het punt niet.
Is de koppakkimh bij een garahe vervangen? Dan is het niet zo chique om de auto.zo mee te geven.

Er zal een fatsoenlijke diagnose gesteld mleten worden.

Re: koelvloeistoflekkage in de auto

Geplaatst: 28 apr 2021 02:18
door marcel1301
De koppakking is bij een garage vervangen. Toen ik ze erover gebeld had zeiden ze dat waarschijnlijk de waterpomp op zijn einde was. Volgens hun gebeurde dat nogal eens bij Renaults 5 dat de schoepen dan weggevreten zijn en dat hij niet meer rondpompt.
Vandaar ook de nieuwe waterpomp.
Maar nu raakt hij als ik niet oppas nog steeds aan de kook en de kachel lekt.
Moet de hele kachel eruit of kan ik hem zo openmaken?

Re: koelvloeistoflekkage in de auto

Geplaatst: 28 apr 2021 09:56
door mechanic
Er is koelvloeistof circulatie gezien de lekkage, er zal gekeken moeten worden naar waar het lekt.
De 5 is niet zo gecompliceerd, dat kan maar op een bepaald aantal.plekken.

Dat de auto overhit raakt is wellicht erger. Werkt de koel ventilator wel?
Mogelijk was niet enkel de pakking lek, maar is er sprake van andere schade. Is de cilinderkop nagezien / gevlakt? Zou toch terug gaan naar de garage.

Re: koelvloeistoflekkage in de auto

Geplaatst: 28 apr 2021 23:44
door marcel1301
Het is een bedrijf die wel weten wat ze doen. Ze zullen nooit klakkeloos te werk gaan zonder te kijken.
Ik heb al contact gehad met ze
Maar eerst moet ik die kachel weer klaar hebben, moet dan het dashboard eruit of kan ik de kachel openen terwijl hij op zijn plek zit?

Re: koelvloeistoflekkage in de auto

Geplaatst: 29 apr 2021 09:49
door mechanic
Eigenlijk het enige wat in het interieur aanwezig is wat kan lekken is de kachelradiateur,onderdeel is elk geval goedkoop.

Deze kan verstopt zijn door corrosie (niet tijdig kvs ververst), of wellicht door de te hoge druk in het systeem wat wellicht koppakking gerelateerd is. Vandaar ook de vraag of de koelventilator goed functioneerd. Vele gezien waar deze zo zwaar draait dat deze eigenlijk niet werkt, de motor te heet wordt en de koppakking sneuvelt.

Of het dashbord er geheel uit moet weet ik zo niet, volg de kachelslangen vanaf het schutbord.

Vooral na een koppakking vervanging is nacontrole belangrijk!

Re: koelvloeistoflekkage in de auto

Geplaatst: 29 apr 2021 17:32
door Renaultgekken
Om de kachel er op een makkelijke manier te verwijderen moet het dashboard er uit.

Re: koelvloeistoflekkage in de auto

Geplaatst: 30 apr 2021 00:09
door marcel1301
ik twijfel nu aan een goede werking van de ven.
Dit zal ik moeten controleren.
Een logische volgorde lijkt mij om eerst de kachel weer te herstellen om zo ook het systeem weer dicht te krijgen.
Eventueel kan ik natuurlijk de kachelslangen nog afsluiten voor wat tests
Als de ven niet werkt dan vraag ik me nog af hoe ik dat weer hersteld krijg.
In de radiateur zit een sensor, deze is ca 2 jaar geleden vervangen, samen met de sensor in de waterpomp. Deze laatste sensor heb ik weer overgezet in de nieuwe waterpomp omdat deze inmiddels niet meer leverbaar is.
De sensor in de waterpomp zorgt dat het lampje op het dashboard gaat branden als de motor te heet wordt.
In het verleden bleef dit lampje constant branden vandaar de sensorenvervanging.

wat kan verder de oorzaak zijn van een niet functionerende ven, buiten de sensor in de radiateur om?
Dat het dashboard eruit moest daar was ik al bang voor.
Ik ben al voorzichtig begonnen maar ik zal al dat de info van de vraagbaak niet overeen komt met de praktijk.
De unit van de kachelbediening zou met twee klemmen vast moeten zitten, de klem aan de zijde van de alarmlichtschakelaar is niet zichtbaar dus heb ik deze unit nog niet los.
Ik wil absoluut niets slopen dus ik ga zeer gecontroleerd te werk

Re: koelvloeistoflekkage in de auto

Geplaatst: 30 apr 2021 00:37
door mechanic
Draai de koelvin eens handmatig rond, dan merk je of deze zwaar draait of uberhaubt draait.

Een verstopte kachelradiateur veroorzaakt niet direct een motor welke (te) heet wordt.

Vraag wat bij me opkomt is waarom is de koppakking gesneuveld, hoe is de diagnose en nacontrole.gedaan?
Is enkel het gevolg aangepakt en niet de oorzaak?

Re: koelvloeistoflekkage in de auto

Geplaatst: 30 apr 2021 20:53
door marcel1301
De koelvin is makkelijk rond te draaien, bij het rechtstreeks aansluiten draait hij gewoon maar dat is geen garantie dat hij aanspringt wanneer dat zou moeten.
De garage zei dat de kans groot was dat de koppakking is gesneuveld door een slecht of niet meer werkende waterpomp, een kwaal bij deze auto is volgens hun dat de schoepen op den duur wegrotten en de pompfunctie daarmee verdwijnt.
De eerste keer dat de koppakking het begaf was terwijl ik op de snelweg reed, dit was vanuit het niets.
Er is toen een koelslangetje gescheurd die van de waterpomp naar de carburateur loopt.
Het is niet bekend of dit door opbouwen van druk door de kapotte koppakking is gebeurd of dat dit juist de oorzaak van alle ellende is geweest.
Het was een forse scheur dus in no time zal de koelvloeistof zijn weggelopen.
Ze hebben van de garage toen wel aangegeven dat de pakking er al zeer slecht aan toe was.
Of ze controles gedaan hebben weet ik niet, de auto stond een paar dagen weer klaar en ik heb hem in goed vertrouwen meegenomen