Pagina 1 van 1

Renault 21 TXE

Geplaatst: 07 mar 2008 20:54
door Headlong
Per maandag zal ik rond rijden in onderstaande auto:

Afbeelding

Het betreft een R21 TXE uit 1990 met 153k op de teller. De auto is in 2000 geïmporteerd uit Duitsland.

Heb vandaag een proefrit gemaakt in zowel een Volvo 460 Turbo Automaat als de Renault 21 TXE. Waarbij de 21 duidelijk als beter onderhouden auto naar boven kwam. Daarnaast was één van mijn redenen om mijn Volvo 440 in te ruilen omdat ik het rijden in een Renault miste. (De R11 staat momenteel in de stalling)

Ik heb geen enkel spatje roest kunnen ontdekken, ook de zagen de veerpoten er nog goed uit. Heb daarna ook nog proberen te letten op rare dingen m.b.t. de stuurinrichting op basis van de tips van Jo maar die kon ik ook niet ontdekken.

De volgende dingen vielen mij op tijdens de proefrit:

- verlichting klokje en boordcomputer niet werkzaam
- verlichting instrumentenpaneel zwak
- mistverlichting voor niet werkend

Wanneer ik de auto heb zal ik eerst een kijken of er een dasboard-verlichtings-dimmer aanwezig is, wie weet staat die uit...
Mocht dat het niet zijn, kan iemand mij vertellen waar ik de schroeve/torxen vind om het instrumentenpaneel uit het dashboard te halen?

Geplaatst: 07 mar 2008 22:05
door renault15.17
Gefeliciteerd met de aankoop! Mooie uitvoering ook. (Helaas weet ik verder niks van de R21. :oops: )

Geplaatst: 11 mar 2008 00:44
door Headlong
We weten allemaal dat (teveel) luxe dingen in een Renault mis gaat, dus zodadelijk volgt een lijstje met de gebreken die ik tot dusver ben tegengekomen....

Eerst de rit naar huis, deze verliep op zich prima, ware het niet dat het erg koud was in de auto aangezien de kachel het niet deed. De temperatuurmeter kwam ook niet verder dan het eerste streepje... Goede start dus. Afbeelding
De verkopende partij had me al verteld dat de ventilator bij de radiateur niet aansloeg en dat ze dat verholpen hadden, het leek mij logisch dat het daarmee samen hing.
Ik had het mis.

Thuis aangekomen ging ik eerst maar eens het koelsysteem bestuderen, wat opviel is dat er geen koelvloeistof in het reservoir zat... :|
Na ongeveer ¾ liter koelvloeistof bij gevuld te hebben bleef het niveau goed, dus dan maar een rondje rijden. Ik had in elk geval weer een kachel!!! Maar goed, thuis aangekomen nog een halve liter bij gevuld. Nog een rondje gereden en het peil leek gelijk te blijven, ook toen bij stilstand de fan aansloeg.
Er zijn dus een aantal opties wat betreft het verdwijnen van de koelvloeistof:
- motor verbruikt HEEL VEEL koelvloeistof = koppakking kaduuk. Er zit echter geen sludge bij de olievuldop en de koelvloeistof die erin zat bevatte geen mayo
- lekkage in koelsysteem, auto staat nu onder de carpoort. Zal morgen checken op koelvloeistofvlekken
- kachelradiateur, geen idee waar die zit bij een 21 :P maar de vloer is in elk geval droog.

Kleinere dingetjes zijn/waren:
- dashboardverlichting niet werkend (dimmer feller gezet 8))
- boordcomputerverlichting niet werkend (krijg het instrumentenpaneel er nog niet uit. Heb bij Bochane gevraagd waar de andere schroeven moeten zitten. Binnenkort nog eens proberen)
- motor CV bestuurdersdeur overleden
- hemelverlichting dood (heb nog niet door hoe die gemonteerd zit)
- mistlampen voor doen het niet (lampjes zijn ok, schakelaar lijkt ok, lampje op dashboard brand, zekering ok, maar blijkbaar geen spanning bij de lampen)
- vastzetten grootlicht bij lichtschakelaar kaduuk
- slot achterportier passagierszijde is vaag (trekken aan de hendel om uit te stappen doet de deur op slot, terugduwen haalt hem van het slot. Deur kan dus niet van binnenuit geopend worden, stand kinderslot maakt niks)
- verlichting digitaal klokje niet werkend lampje al vervangen, mocht niet baten, tenzij de fitting kapot is

Wat wel jammer is, maar wat bij de proefrit niet opviel, is dat de remschijven krom zijn. Je merkt het echter alleen bij remmen als je 90 of meer rijd.

Kortom, nog genoeg te doen, maar wel weer een echte Renault!! :Yes:

Geplaatst: 14 mar 2008 19:02
door Headlong
Hoewel het topic niet storm loopt hier toch maar een update.

De CV van de bestuurdersdeur moest even op gang komen en heeft zichzelf opgelost.

Gisteren de auto bij een garage neergezet voor het vast zetten van de uitlaat / hitteschild en voor het koelprobleem.
Er blijkt een gaatje te zitten in de radiateur waardoor er koelvloeistof verdwijnt en dus de verwarming niet optimaal werkt.

Geplaatst: 19 jun 2008 10:39
door §teven
Hé Headlong,

Leuk te lezen dat je een topic hebt over je 21 TXE. Alles goed gegaan met de schokbrekers en APK? We waren laatst allebei in Scherpenzeel, ik met m'n 25 om te laten lassen. Daar zit nu ook weer een nieuwe APK op, dus ik rij weer goed rond.

Groeten,

Steven

Geplaatst: 19 jun 2008 12:42
door Headlong
Hé!

Ja dat is uiteindelijk allemaal redelijk goed gekomen inderdaad. Ik kreeg wel de opmerking dat de veerpootschotels binnenkort toch ook echt vervangen moeten worden. Want aan de rechterkant zit het toch nog niet helemaal lekker. Waarschijnlijk zal dan toch ook die ene veer zelf vervangen moeten worden. Maar dit is allemaal iets voor na mijn vakantie.

Bij jou ook alles veilig door de APK gekomen?

Geplaatst: 19 jun 2008 15:09
door §teven
Ik moest de katalysator toch vervangen, na vervanging van het spruitstuk was het CO-gehalte nog steeds te hoog. Maar na vervanging van de kat was alles weer prima. Ik rij nu met een geheel leeg APK-papiertje rond! Maar dat mag ook wel na 3 X keuren. :D

Geplaatst: 19 jun 2008 15:42
door Headlong
Ahhh goed zo! Toen ik zag dat ik op precies dezelfde plek van het uitlaatspruitstuk ook zo'n scheurtje had zitten schrok ik wel even. Gelukkig is er echter niks over gezegd bij de keuring. Ik moest nog wel aan 4 nieuwe banden helaas...

Geplaatst: 19 jun 2008 15:55
door §teven
Scheurtje is op zich niet zo erg, zolang ie maar niet lekt daar. Bij mij zat er ook nog een gat onderaan, das moeilijk te dichten.

Voor banden: www.autobandenmarkt.nl. Heb ik goede ervaringen mee, banden zijn ook snel in huis: 3 / 4 dagen, terwijl er aangegeven wordt dat het 2 weken kan duren. Via die website kun je ook garages in de buurt zoeken die de banden dan omleggen. Ik heb laatst mijn banden bij VD Pol Bandencentrum in Lunteren laten omleggen (www.polbanden.nl), 12,50 per band geloof ik. Zo was ik goedkoper uit dan bij Kwik-Shit of Euromaster die vaak leuke acties hebben.

Geplaatst: 13 aug 2008 21:41
door §teven
Joh, waarom verkoop je je 21?

Advertentie: 21 TXE

Geplaatst: 14 aug 2008 22:15
door Verwijderde gebruiker 25
jammer dat je hem verkoopt, en jammer dat ik er geen geld voor heb....

ik kan me voorstellen dat je automaat wil, ik rij er nu al 1.5 jaar in en het bevalt uitstekend

Re: Renault 21

Geplaatst: 09 nov 2012 10:45
door Stiefke21
Beste R21-fans,

Ik beschik momenteel over een R21 turbo van 1992... doch sinds een paar maanden heb ik geen ontsteking meer. Nu is de auto op zich ook toe aan een volledige 'renovatie'.
Is er iemand die een specialist (of een geobsedeerde) kent die 21 Turbo's op(her)maakt?

Let wel: deze wagen heeft NOOIT als racewagen gediend en het is ook niet de bedoeling om ermee te gaan racen. De wagen zou gewoon opnieuw baanvaardig gemaakt moeten worden.

Graag uw reactie naar 0486/67.64.42