Pagina 1 van 1

Renault 21 TD Fam. 1992/93

Geplaatst: 08 jun 2006 16:32
door carracha
Hallo lezers/bezoekers,

Ik heb een Nevada TD Fam, 360.000km. De inmiddels oude dame krijgt nu toch wat mankementen.

Lekt koelvloeistof aan de voorkant van de motor: lekkende slang aan de waterpomp of het is de pomp zelf.
Vraag is: hoe kom ik zo snel en handig mogelijk bij de pomp om te zien of deze lekt en eventueel te demonteren. Radiateur demonteren voor meer ruimte?

Iets anders is dat de dasboordverlichting het laat afweten: de snelheidsmeter en toerental meter zijn onverlicht, de lamjes heb ik wel kunnen vervangen, echter geen resultaat. Voor het starten werken de lampjes van de overige meters wel.
Het ronde wiel voor bediening van de hoeveelheid licht van het dashboord werkt niet. Hoe is deze schakelaar overigens aangesloten. Toen ik de onderkant van het dasboord opende zat er zichtbaar geen draad op de schakelaar. Er moet toch wat te zien zijn?

Als ik mijn radio niet aanstaat doet het linkerparkeer- en linker achterlicht het niet.
Ik heb altijd mijn licht aan en heb moet mijn radio aanzetten om het linkerachterlicht te laten branden......................

Ik wil graag mij old lady nog even op de weg houden.
Wie weet raad?

Geplaatst: 08 jun 2006 23:20
door hans
misschien dat dat draaiende wieltje gewoon niet meer goed werkt? een paar keer flink heen en weer halen werkt af en toe nog wel eens, ik ken het fenomeen van de 25, die heeft hetzelfde wieltje
eerste vraag lijkt mij inderdaad de waterpomp. Mijn 25 had precies hetzelfde. Als de radiator van de 21 op dezelfde manier gemonteerd zit als op de 25 kun je volgens mij de radiator iets naar boven trekken en dan iets weg draaien zonder dat je het geheel hoeft leeg te laten lopen.

Geplaatst: 09 jun 2006 01:28
door carracha
Bedankt voor je reactie.

Dat wieltje werkt dan mogelijk niet meer. Moet ik dan nog eens bezien.
Voor wat de radioteur betreft. Het is nogal een grote die nog al wat ruimte inneemt, dus weinig ruimte om te draaien. Ik heb het idee, dat een radiateur voor een (turbo)dieselmotor groter is dan die van een benzinemotor. En in een 25TX, een beauty heb je, heeft wellicht meer ruimte.

Geplaatst: 09 jun 2006 07:24
door Verwijderde gebruiker 25
De radiateur is niet zo heel erg lastig te verwijderen, dus als je hierdoor meer ruimte krijgt zou ik het zeker niet laten.
is het trouwens een enkele of dubbele (airco)?
Wat betreft je verlichting lijkt er toch ergens een draadje verkeerd te zitten, misschien een massa probleem?

Geplaatst: 09 jun 2006 14:13
door carracha
Bedankt voor je reactie.

Ik heb geen dubbele en ook geen enkele airco. De kachelventilator en een open raam, die vormen mijn airco. Daar moet ik het meedoen.......

Kun je mij vertellen hoe het wielschakelaartje voor de dashboardverlichting is aangesloten op (twee) draadjes? Er is niets aan de onderkant te zien. Dat er ergerns een massaprobleem is, kan zijn. Maar waar begin je met zoiets? Het barts van de draden.

Morgen heb ik wellicht tijd e.e.a. te bezien.

Jij bent ook al in het bezit van een legendarische 25.

Geplaatst: 09 jun 2006 21:46
door Rossy
Het wieltje is eigenlijk niets anders dan een weerstandplaatje.
Hier horen 2 draden aan te zitten middels schuifstekkertjes.
Wanneer er ook maar 1 draad ontbreekt, dan zal de stroom naar de verlichting onderbroken zijn en dus zal die het niet doen.
Even goed zoeken naar 2 losse stekkertjes in je dashboard dus.

Antonio.

Geplaatst: 13 jun 2006 12:42
door carracha
Even zoeken maar de draadjes hinger er alle twee los bij, kennelijk losgetrild. Draaden weer op de pootjes van de schakelaar geschoven, maar deze doet het niet meer. Ik heb beide draadjes maar aan elkaar gekoppeld en ..........er was licht. Alleen deze werkt zolang ik de radio maar ingschakeld laat..........Niet te geloven. Nu de rest nog. Zo wordt mijn radio een belangrijke intermediair. De APK-keurder zal hier geen genoegen mee nemen..............

Ik ga weer verder als ik tijd heb.