Pagina 1 van 1

Koppakking.....of ?

Geplaatst: 23 dec 2013 22:44
door Patman
Het volgende probleem heeft zich aangediend bij mijn R21:

Poosje terug de thermostaat vervangen omdat de kachel maar lauw bleef,na het vervangen werd ie iets warmer maar niet echt overtuigend.
Afgelopen weekend ruik ik in de auto een zoete en verbrande koelvloeistoflucht,vanavond gekeken en de slang van de kachel naar schutbord (die met het ontluchtingskraantje) lekte op de aansluiting naar het spruitstuk. Slang 2 cm ingekort en met nwe klem vastgezet,lekkage over.
Koelvloeistof weer op peil en ontluchten,duurde best lang en toen alles eroverheen begon te gutsen sloeg de fan aan,temp stond al bovenin! Maar nu blijft de kachel gewoon koud,aan en afvoerslangen zijn warm/heet,waterpomp werkt goed,bouwt druk zat op maar de koelvloeistof ziet er niet uit,een en al roestwater en met van die 'mayonaisige' troep erin.

Dus ik denk aan een kapotte koppakking,eerst dacht ik aan de kachelradiateur,kan natuurlijk ook beide zijn.....
Toen ik vanavond naar huis reed in de kou en de regen liep de temp ook op tot bijna bovenaan,normaal maar tot een kwart, en de kachel bleef koude lucht blazen,was eerst wel redelijk warm.....dus het zit in elk geval niet goed!

Wie o wie heeft zoiets ook gehad of kan mij iets verklaren of uitleggen,alle info is welkom! Ik vind het niet erg om de koppakking te vervangen,kosten zijn het niet voor mij en de kop laat ik voor honderd euro klaarmaken,125 incl. kleppen stellen, dat wil ik dus best doen maar dan wil ik wel zeker van mijn zaak zijn,en is het veel werk om die kachelradiateur te vervangen,ding kost mij 46 euro,dus daar hoef ik het ook niet voor te laten........pffffff, dilemma.....

Alvast bedankt voor het lezen van bovenstaande tekst en eventuele tips!

Re: Koppakking.....of ?

Geplaatst: 24 dec 2013 10:07
door WillemS
Heb je ook kvs in de olie? Weet je zeker dat er geen verstopping zit ergens en dat de waterpomp goed werkt. Ontluchten is heel lastig bij Renault. Heeft de motor geen losse cilinderbussen, want dan dien je ook de ringpakking onderaan de bussen te vervangen. Het kan nl zijn dat de bussen erdoorheen "gezakt"zijn. Ik zou eerst eens lekker, koelsysteem reinigen en dan afpersen, koud en daarna warm, dan weet je meer voor je gaat demonteren. Kachelradiateur tegengesteld doorspoelen met flinke waterstraal wil ook nog wel eens helpen.
SUC6
mvg WillemS

Re: Koppakking.....of ?

Geplaatst: 24 dec 2013 16:56
door Rossy
Nu heeft deze 21 een F-motor die geen losse bussen heeft dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.
Zoals ik het lees lijkt het mij ook dat de koppakking naar de eeuwige snelwegen is.
Even op druk zetten en je weet het.
De kachelradiateur vervangen is een leuk klusje waarbij het dashboard verwijderd moet worden.

Antonio.

Re: Koppakking.....of ?

Geplaatst: 24 dec 2013 19:15
door WillemS
Daarom ook eerst maar proberen de kachelradiateur weer enigszins gangbaar te maken. zolang er nog enige doorstroming is heb je een kans op reiniging. SUC6
Zoals Johan Cruijf zegt: ieder nadeel heb z'n voordeel(en andersom). Nu heb je de mogelijkheid de cilinderkop ook eens goed onderhanden te nemen, lekker ontkolen, evt wat porting, zuigers reinigen enz. enz.
mvg WillemS

Re: Koppakking.....of ?

Geplaatst: 24 dec 2013 20:57
door Patman
Alvast bedankt voor de tips,ik ga zowiezo proberen de kachelradiateur te spoelen,en de kopakking ga ik binnenkort gewoon doen,reed vanochtend naar mijn werk en bij mijn werk aangekomen stond de tempmeter al bovenin en een rood lampje erbij,is een ritje van slechts 2 km.....en de kachel bleef ijskoud,vanmiddag naar huis weer hetzelfde.....
Dus de 21 staat nu ff stil tot nader order...helaas,maar de Mercedes 230E uit 81 gaat voorlopig weer even de dagelijkse taken voor zijn rekening nemen, wordt vervolgd......

Re: Koppakking.....of ?

Geplaatst: 11 jan 2014 16:42
door Patman
@ Willem: misschien een overbodige vraag,maar waarom de kachelradiateur in tegengestelde richting doorspuiten?

Re: Koppakking.....of ?

Geplaatst: 11 jan 2014 18:37
door mechanic
Zodat je het vuil niet verder de radiateur in spoelt maar juist eruit.

Re: Koppakking.....of ?

Geplaatst: 12 jan 2014 10:45
door Valkenet
Hallo Patman,

Heb je compressie al gemeten ?.

Groet Martin

Re: Koppakking.....of ?

Geplaatst: 12 jan 2014 14:04
door Patman
Nee,maar morgenavond gaat de kop eraf,die laat ik even vlakken en afpersen en ook meteen maar de kleppen stellen.

Re: Koppakking.....of ?

Geplaatst: 12 jan 2014 14:28
door WillemS
Wellicht slim om dan meteen de klepseals te vervangen, die kunnen wat uitgedroogd en hard zijn, je bent nu toch bezig.
mvg WillemS