Pagina 1 van 1
Is het vervasngen van remschijven moeilijk ??
Geplaatst: 21 nov 2004 22:55
door Hennie
Ik heb een Renault 19 1.4 5deurs hatchback van 1996. Zo ongeveer de laatste die op de weg is gekomen. De remschijven en ook de blokken zijn versleten. Ik wil deze vervangen en ik heb geen 2 linker handen. Kan iemand mij uitleg geven hoe ik ze moet vervangen en waar ik op moet letten. Bedankt voor jullie reaktie
Hennie
Geplaatst: 21 nov 2004 23:10
door Mathijs
Vervangen van de remschijven is niet moeilijk naar mijn weten.
Zelf doe ik dit niet, omdat ik alles met betrekking tot mijn onderstel uitbesteed, heeft gewoon met mijn principe te maken, maar wilt helemaal niet zeggen dat wanneer je dit serieus zelf doet, slechtere kwaliteit afleverd dan een garage.
Heb er dus wel bijgestaan, en een beetje gekeken wat ze doen.
Komt er kortweg op neer :
- wiel demonteren
- remklauw demonteren
- met een soort klauw-tang de cylinders in de remklauw terugduwen om ruimte te maken voor de dikkere nieuwe blokken (doorgaans schroefden ze eerst het dekseltje van het remvloeistofpotje los)
- remschijf losmaken (ze gaven met behulp van een schroevendraaier en hamer eerst een paar klappen op de schroeven om ze 'te laten schrikken')
- nieuwe remschrijf monteren
- nieuwe blokken monteren, met gebruikmaking van kopervet
- remklauw terug monteren, daarbij LockTite 2701 gebruikend
- paar keer op de rempedaal drukken, met onluchtingsnippel opengedraaid achter het wiel waarvan schijf vervangen
- toen daar remvloeistof uitkwam, nippel dichtgedraaid en wiel teruggemonteerd
Geplaatst: 22 nov 2004 02:24
door merijn
ik heb ondertussen al een paar keer met mijn remmen gewerkt en vond dit vrij makkelijk (ik heb een r25 V6 op het moment maar heb op meerdere auto's met remmen gewerkt)
omdat ik geen monteur ben heb ik dus geen speciale tang om de remtangen mee terug te duwen, ikzelf doe dit meestal gewoon met een waterpomptang, waar ik laatst achter kwam darentegen is dat het wel erg makkelijk werkt met een lijmtang, veel minder kans op beschadigen en je hoeft niet zo moeilijk te doen
ikzelf heb nog nooit locktite gebruikt bij remklauwen instaleren en heb nog nooit gehad dat er 1 los kwam, maar het is zeker beter om dit wel te gebruiken..ikzelf ben ook zeker van plan dit voortaan wel te doen
met trommels heb ik darentegen helemaal geen ervaring dus daar hou ik wijselijk mijn mond over
mvg, merijn
Geplaatst: 22 nov 2004 02:29
door merijn
ps, voorderest is mark zijn verhaal (voor mij) erg duidelijk dus zou ik dat vooral volgen
darentegen weet ik niet zeker of je ook zal moeten ontluchten ik denk dat dit meer service is als noodzaak als er niks aan de hand is met je remsysteem zou ik het zo laten ik heb al veel horror verhalen gehoord van ontluchtingsnippels die zijn afgebroken, ikzelf wil daar het risico niet mee lopen
als ik dit fout heb zeg het maar ;]
nogmaals een vriendelijke groet, merijn
Geplaatst: 22 nov 2004 22:49
door Rossy
Voor het vervangen van de voorremschijven en -blokken heb je geen speciaal gereedschap nodig om de remcilinder terug te drukken.
Ik gebruik meestal een schroevendraaier die ik tussen het buitenste remblok en de remklauw zet om wat ruimte te maken.
Daarna haal ik de remklauw los en haal de remblokken eruit.
De remcilinder druk ik daarna helemaal in met een waterpomptang.
Hierna haal ik de steun los die nog over de remschijf zit.
De remschijf wordt nog met 2 schroeven vastgehouden op de wielnaaf. Deze zitten meestal muurvast. Je kan ze loskrijgen met een slagschroevendraaier. Als dit niet lukt wordt het uitboren (dit heb ik laatst ook moeten doen). Waarna er nieuw schroefdraad in tenminste 1 gat getapt moet worden.
Als dit allemaal gedaan is, dan kan het hele gebeuren weer gemonteerd worden, in omgekeerde volgorde uiteraard.
Gebruik kopervet of een dergelijk middel op alle pasvlakken.
De remklauw en de remblokken ook goed insmeren met kopervet.
Bij een set remblokken zijn ook een paar bouten meegeleverd, en die zijn al voorzien van Loctite. Je zou voor de zekerheid ook de rest van de bouten kunnen vastzetten met Loctie. Niet teveel gebruiken, een beetje is al genoeg.
Hierna de wielen weer monteren.
Voor dat je gaat rijden MOET je een paar keer op de rem trappen om de remcilinders weer in de juiste positie te brengen. Anders heb je niet echt veel remkracht meer over.
Ontluchten is alleen nodig indien er aan de remleidingen of -slangen is gewerkt.
Het verhaal lijkt veel op dat van Mathijs, maar hier en daar stonden een paar onjuistheden in zijn relaas.
Ik denk dat Mathijs gezien heeft hoe de achterremmen zijn vervangen, daarbij dienen de cilinders wel met een speciaal gereedschap teruggedraaid worden.
Succes met de klus.
Antonio.
Geplaatst: 22 nov 2004 23:00
door Mathijs

... nee, Fiat Ritmo voorremmen....wat een rampenbak zeg...
Maar met LockTite, liever 'te zuinig' dan 'te royaal' zeer fanatiek spul, en later amper meer los te krijgen.
Zekers niet over de hele schoefdraad gebruiken, een druppeltje op het begin daarvan is meer dan voldoende.
Geplaatst: 23 nov 2004 12:51
door Verwijderde gebruiker 25
Inderdaad is voor makkelijk genoeg...
Als je ook schijfen achter moet vervangen heb jee probleempje, te weten de handrem.
je kan daardoor de cilinders van de klauwen niet terugdrukken, die moet je dan terugdraaien.
daarvoor heb je speciaal gereedschap nodig.
verder hetzelfde als voor
Geplaatst: 23 nov 2004 14:58
door merijn
Eelco schreef:Inderdaad is voor makkelijk genoeg...
Als je ook schijfen achter moet vervangen heb jee probleempje, te weten de handrem.
je kan daardoor de cilinders van de klauwen niet terugdrukken, die moet je dan terugdraaien.
daarvoor heb je speciaal gereedschap nodig.
verder hetzelfde als voor
ja, je zou hiervoor het speciale gereedschap kunnen gebruiken, mijn ervaring is dat met veel geduld en een waterpomptang je hem ook terug kunt draaien, en met wat minder geduld een lijmtang op de cilinder en een waterpomptang om terug te draaien is het zelfs een vrij makkelijk karweitje, het is mij iig al een aantal keer gelukt om achter de blokken te vervangen
mvg, merijn
Geplaatst: 23 nov 2004 20:30
door Rossy
Zo kan het inderdaad ook.
Voor zover ik weet is er maar 1 R-19 met schijfremmen achter, en dat is de 16v.
Dus is dit niet echt van belang bij de 1.4 waar het nu over gaat.
Antonio.
Geplaatst: 23 nov 2004 20:33
door Mathijs
Nope, je hebt gelijk.
Evengoed wel erg goede info hier !
Bruikbaar voor meerdere Renault modellen volgens mij.
Maar laten we ons inderdaad verder concentreren op TopicStarter zijn vraag.

Geplaatst: 05 feb 2009 00:01
door Mauke
Na alles doorgelezen te hebben concludeer ik dat ook ik de remblokken(schijven hoeven niet) kan vervangen...
Heb dus alleen een "speciale" sleutel nodig als de remmen achter zouden zitten(zitten ze niet)

Dat "LockTite 2701" wat ik gelezen heb.. is om bouten vast te "lijmen" zodat het niet lostrild of zoiets? wat moet ik me daarbij voorstellen?
Remleidingen zal ik waarschijnlijk niet aankomen dus wat ik las over een remvloeistofpotje wat los gedraaid moet worden, waarbij de kans dat dat onderdeel het begeeft groot is zal ook niet van toepassing zijn.....
En kopervet? hebben jullie een merk voor me?.. potje.. spuitpus?
Maurits
Geplaatst: 05 feb 2009 02:01
door mark en ivonne
kopervet merk copaslip
locktite nummer maakt niet zoveel uit als het maar schroefdraad borging is
en voor de rest het demonteren spreekt redelijk voor zich zelf
is niet echt moeilijk
als de inbus bouten echt niet meer draiaen of dat je inbus er doorheen draait sla er dan een torx bitje in en draai hem daar mee los
beter is om paar dagen vante voren je wiel eraf te halen en de inbus bouten in te spuiten met een kruipolie ( wd40)
niet op je schijven aub of je blokken