Pagina 1 van 1

remmen

Geplaatst: 07 mei 2007 17:20
door katuut
zoals als in de titel staat wordt mijn rempedaal hard na 3 keer remmen.
de vacuumpomp is al een paar keer vervangen (3 keer in een half jaar)

auto: renault 19

diesel 280.000km (wel met een nieuwe kop)

ik vermoed het volgende:

rembekrachtiger stuk omdat ik het volgende had gevonden op problemcar:

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php? ... 89#p256089

dat is precies het zelfde als met mijn auto.

maar misschien heeft iemand nog tips of suggesties of het zelfde meegemaakt?

en is het lastig om een rembekrachtiger te vervangen en waarop moet ik letten daarbij?

mvg Ruud Meulenberg

Geplaatst: 08 mei 2007 02:39
door Mathijs
Niet alle auto's hebben een vacuumpomp.

Doorgaans wordt de rembekrachtiger aan één zijde vacuum getrokken door de inlaat lucht van de motor, terwijl er aan de ander zijde (meestal interieur zijde) de normale atmosferische druk heerst.

Als je een vacuumpomp hebt, die al een paar keer vervangen is, zal daar de oorzaak dus duidelijk niet in zitten.
Echter, de vacuumpomp kan een dubbele funtie hebben, zoals het bedienen van lucht kleppen voor de interieur verwarming/lucht stroming.

Omdat je aangeeft dat de kop van de motor al een keer vervangen is, zou ik je eigenlijk willen adviseren eens na te kijken of alle slangen lekvrij (slangenklemmen?) gemonteerd zijn.

Overigens is het ook zo, dat wanneer je snel achter elkaar een paar keer op de rem trapt, de motor (of pomp) niet snel genoeg vacuum kan trekken (één van de redenen waarom 'pompend remmen' een fabeltje is)

Mocht je mogen besluiten de rembekrachtiger te vervangen, neem dan het volgende in acht :
- Geen kleinere : minder bekrachtiging
- Niet te veel groter : de motor moet het snel genoeg vacuum kunnen trekken

Doorgaans gaat een rembekrachtiger een leven van de auto mee.
Lekke membramen etc. komen zelden voor.
Een haperend ventiel misschien iets vaker, maar nog niet zo vaak als... lucht lekkage (dus, losse luchtslangen, niet voldoende aangedraaide slangenklemmen, etc.)

Geplaatst: 08 mei 2007 09:52
door katuut
dat haperend ventiel zou dat de oorzaak kunnen zijn?

mijn eerste idee was dat de remmen niet ontluchten, zo voelde het ook...
na zoeken op problemcar.nl kwam ik die astra tegen met exact hetzelfde probleem...

ik kan dus in principe ook wel de rembekrachtiger van een benzine R19 gebruiken?
en welke luchtslang zou het meest voor de hand liggen als deze valse lucht zou trekken?


bedankt voor je hulp!


gr Ruud

Geplaatst: 08 mei 2007 13:51
door Mathijs
Ik zou inderdaad dat ventiel eens goed bekijken, en of die er nog goed inzit.
Verder zou ik de slangen vanaf dat ventiel volgen, en iedere verbinding/T-stuk goed bekijken.

Theoretisch past iedere rembekrachtiger erin, in de praktijk kan dat nogal verschillen.
Denk bijvoorbeeld aan de plaats van de bevestigingspunten, en allicht ook de slag die gemaakt kan worden.

Voor een paar plaatjes en tekst ter verduidelijking, heb ik in Google afbeeldingzoeker de term Rembekrachtiger opgegeven, en kwam op deze url terecht :
http://www.mobikit.nl/atotz/rubriek_14/ ... 14%2F52%2F

(in mijn herinnering zaten die dingen helemaal niet zo ingewikkeld in elkaar :shock: )