Ja, klopt.
Eerst alle koelvloeistof aftappen door de onderste radiateurslang los te nemen.
Wel een voldoende grote bak eronder zetten, er komt nogal wat uit!
Dan de bovenste radiateurslang los maken.
Volg deze slang tot aan de motor en verwijder het huisje waar deze op vast zit.
Dit is het thermostaathuis.
Neem hier de thermostaat uit en plaats het huis weer terug op de motor.
Eventueel kan je nu ook de radiateur uit de auto nemen door de 2 stekkers van de koelvin en het thermocontact los te halen en dan de 2 steuntjes bovenaan los te schroeven (bouten zitten er naast, 2x sleutel 13).
Nu kan je het hele koelsysteem en ook de radiateur met een tuinslang doorspoelen.
Spoel ook eens door het expansievaatje.
Er zal een flinke partij roestwater uitkomen, dit is een teken dat het systeem niet goed onderhouden is.
Dit water kan je gewoon wegspoelen, hier zitten heel weinig schadelijke chemische stoffen in.
Het is ook niet te doen om dit water allemaal op te vangen, dan heb je een vat van een paar 100 liter nodig
De kachelradiateur is lastig om die apart door te spoelen, de aansluitingen hiervan zitten tegen het schutbord.
Dit is de achterkant van de motorruimte, de voorkant van de passagiersruimte.
Origineel zitten hier onmogelijke slangklemmen op die bijna niet los te krijgen zijn.
Met een beetje mazzel is hier al eens aan gewerkt en zitten er normale slangklemmen op.
Je kan ook de slangen aan de andere kant losnemen, als je daar beter bij de klem kan komen.
Het is een beetje vogelen wat het makkelijkste werkt.
Bij de kachelradiateur is de bovenste slang de ingaande slang en de onderste slang de uitgaande slang.
Tegengesteld doorspoelen werkt hierbij heel goed omdat dan alle troep losgeweekt wordt.
Succes met de klus.
Antonio.