Pagina 1 van 1

Alweer de KACHEL probleem !

Geplaatst: 29 sep 2009 21:28
door theguruuu
Hoi, R19 1.4 bj.94 nieuwetype (waterreserv. heeft 2 grote slangen onder en een kleintje boven)

Het is weer een tijd geleden dat er iemand met de kachel probleem bezig was. :lol: :lol:

Nou daar gaan we,

Alle slangen los gehaald, de grote (voor de auto) en de kleine (kachel) doorgespoeld in alle richtingen tot dat je er van kon drinken. :shock:
Het reservepot ook grondig doorgespoeld.
Thermostaat ook los gehaald, dus de motorblok ook doorgespoeld.

Er kwam toch een boel roestwater uit wil je niet weten.

Nieuwe thermostaat erop, alle slangen vast, en gevuld met verse koelvloeistof, goed ontlucht.

Alle Slangen worden goed warm/heet, fan slaat aan op 3kwart warmtemeter.

JAJA EN TOCH, EVEN 20 SECONDEN WARM BLAZEN EN DAN LOUW/KOUD verder gaan. :shock: :shock:

Ik begrijp er niets meer van, wat nu :?:

( de warm/koud klep mechanisme bij de kachel beneden werkt. )

Zijn er verborgen warmte-elementen of wat dan ook in de koelsysteem ? ? ?

Danks alvast,

Geplaatst: 29 sep 2009 22:05
door Rossy
Welk type 1.4i is het?
De 1.4i of de 1.4e?

Antonio.

Geplaatst: 30 sep 2009 01:24
door theguruuu
Hoi,

Het is een 1.4 e

Gr,

Geplaatst: 01 okt 2009 21:44
door Rossy
Okee, vraagje.

Hoe heb je ontlucht?

Het lijkt er namelijk op dat er een luchtbel in het systeem zit.
Het ontluchten is bij deze motor niet moeilijk maar heeft toch een eigen methode.
Bij deze motor volstaat het niet om het reservoir vol te gieten en de motor te laten draaien.
De volgende methode is bij deze motor de juiste:

- Vul de radiateur via de dop op de radiateur en draai deze weer goed dicht.
- Draai de nippels open in de bovenste radiateurslang en in de 2 kachelslangen.
- Vul het reservoir tot ongeveer 3/4 en houdt hem omhoog.
- Draai de nippels dicht op het moment dat er een duidelijke straal uit komt lopen, houdt het reservoir wel omhoog.
- Vul het reservoir bij tot het maximale peil.

Nu is het koelsysteem goed ontlucht en is het probleem van de kachel waarschijnlijk ook weg.

Antonio.

Geplaatst: 02 okt 2009 01:00
door theguruuu
Okééé,

Zo zit dat dus.

Had gewoon in reservoir constant gevuld met de nippel van de bovensteslang open en na voort duurende straal dicht, en warm laten lopen en nippel weer open om de rest lucht er uit te krijgen.

------

Even op de de dop van de rad. te komen er is een heel klein dopje niet op maar er tegen aan in de hoek, bij de kant van de bijrijderzijde.
Hoe moet ik dat vullen?
En nippel op de kachel slangen heb ik niet gezien in de motor ruimte.

Dit wordt even moeilijk denk ik.

Ik zal toch even goed kijken op de vrijdag.

Nu het "vol" zit zal ik even de reservoir zo hoog mogelijk houden en tevens de enige nippel open draaien en de motor warm laten lopen een tijdje en constant bij vullen.

Is dat wat ?

Ik laat het vrijdag avond/nacht wel weten.

Danks alvast voor de specefieke uitleg.

Gr.

Geplaatst: 02 okt 2009 20:33
door theguruuu
Jep zoals ik goed had gezien, geen nippel op kachel slangen.

Als gezegd motor warm laten draaien met nippel open (rad.slang) en pot omhoog.

Na paar keer fan te hebben laten draaien nippel dicht en pot op zijn plaats.

Het heeft helaas niet geholpen.

De jongens van de garage(vrienden), weten het ook niet meer.

Hun optie was om dan het koelvloeistoftemp.meter op de rad. te vervangen voor de hoogste temp.meter.
(Als het al niet is, de thermostaat is al de hoogste 91 graden)

ik wacht op uwe bevindingen.

Grt.

OPGELOST

Geplaatst: 11 okt 2009 22:11
door theguruuu
:D Probleem opgelost.

Na tig keer doorspoelen, met en zonder reiningsmiddelen ( 1: radiatorflush paar dagen, hielp niet. 2: bleekmiddel paar dagen, hielp niet, 3: Azijn met citroenzuur er bij paar dagen hiel ook niet) heb ik het opgegeven.

Dashboard er af, een nieuw radiateur er in, en vullen ontluchten, werkt als een zonnetje.

Radiator zat echt verstopt, buiten de auto met perslucht helpte zelfs niet.

Radiateur kostte mij € 25,- incl. nieuw besteld bij automaterialenzaak. (vrienden) 8)

Ik heb ondertussen ook de pijpkoelsysteem die loopt onder de uitlaatspruitstuk, ook vervangen, deze was ook lek gegaan, en de monden waren helemaal weggerot. :shock: :shock:

Deze moest origineel bij de dealer besteld worden, konta kosta € 57,- incl.

Nieuwe slang klemmem en koelvloeistof, € 40,- incl. (Gamma :oops: )

--------------------------------------

Totaal Materiaal kosten afgerond € 125 ,- incl. :evil:

Totaal Arbeid ( beunen ) afgerond : 1 heel zaterdag :roll:

Weer en ervaring rijker, danks voor alle reacties.

Geplaatst: 13 okt 2009 22:57
door Rossy
Blijkbaar hebben ze bij de 19 de nippels op de kachelslangen weggelaten.
Ik heb de laatste tijd alleen aan oudere 1.4 types (5 en 11) gewerkt, vandaar dat ik dat riep.
Het ontluchten van de kachel gaat dan ook via de bovenste radiateurslang.
Het kan zijn dat die nippel zelfs hoger zit dan de kachelslangen en dan is de nippel in de kachelslangen in het geheel niet nodig.

Mooi dat je het probleem uiteindelijk toch gevonden hebt.
Ik had begrepen dat de kachelradiateur niet zo lang geleden al vervangen was vandaar dat ik dat niet had genoemd.
Normaal is dat eigenlijk het eerste waar je aan denkt.

Antonio.

Geplaatst: 10 nov 2009 07:23
door Jay2
Ik zit ook met een lauwe kachel, maar ik rijd korte afstanden dus het stoort me niet zo.
Ik denk aan een luchtbel (koelvloeistofdop was er een keer afgeschoten in de file). Verstopte radiator is ook goed mogelijk. Komende week ben ik een paar dagen naar het buitenland. Laat ik er iemand naar kijken. Ook naar het piepende geluid wat ik heb tenzij ik gas geef. Carb wellicht? Wil soms ook knarren bij het uitzetten van de auto. Electrische benzpomp misschien?

Type: 19 RN 1.4 U9