Pagina 1 van 1
soms moeilijk starten (vaag)
Geplaatst: 04 nov 2009 20:25
door jur
heb een 19 1.4 c3j motor van '94.
heb de auto 1 jaar en opzich een goed ding, maar het kwam voor dat de motor stopte als ik moest stoppen.
dan trapte ik de koppeling in en dan sloeg ie af. (echt zelden) daarna wel gewoon kunnen starten en rijden.
En ook heel soms dan wil ik starten (koude motor) en slaat aan, maar valt direct uit. daarna starten en heel moeilijk aanslaan. dan behandel ik 'm alsof ie verzopen is, en dan slaat ie wel aan en loopt wat moeilijk, maar na een paar keer gas geven loopt ie weer helemaal goed. dus nooit met pech gestaan ofzo, maaaarr....
het volgende heg ik gedaan; e.g.r. klep gelast in garage, nieuwe verdelerkap + rotor+kabels, stappenmotor vervangen, nw. benz. filter, alles laten uitlezen in garage en alles was goed.
wie denkt te weten wat dit zou kunnen veroorzaken?? vliegwiel sensor ofzo, lambdasonde? of is dat ook uitgelezen in garage?
Geplaatst: 04 nov 2009 21:54
door WillemS
Ik mis in je lijstje: reinigen gasklephuis, nwe bougies.
De wagen is nu 15 jaar oud, ik weet niet hoeveel/weinig er mee is gereden, maar ik zou het insputsysteem eens goed inwendig reinigen. Je kunt dit bv doen door bij de brandstof een busje Forte Fuel system cleaner te doen, de tank dient dan wel bijna leeg(15lt) te zijn. Zodra je reserve lampje brand voltanken met bv Shell Fuel Saver. SUC6
Geplaatst: 04 nov 2009 22:59
door mark en ivonne
choke ook gecontroleerd?
kan zijn dat hij blijft hangen
Geplaatst: 05 nov 2009 12:44
door jur
bedankt voor de snelle reacties!!
inspuitsysteem heb ik idd al gereinigd met dat spulletje.
ook nieuwe bougies.
er zit toch geen choke klep in? wordt toch geregeld via de monopoint injectie?
heb alleen maar 1 klep gezien, en dat is de gasklep.
het gasklephuis reinigen heb ik niet gedaan, maar wat moet dan gereinigd worden?
moet dan alles uit elkaar?
Geplaatst: 05 nov 2009 13:00
door WillemS
Een "Choke" is van heel vroeger, tegenwoordig wordt de inspuiting geregeld door een temperatuur-sensor evt. in kombinatie met een lucht massa meter. De ECU spuit dan wat meer brandstof in als de sensoren een lage temp. signaleren. Een gasklephuis moet regelmatig schoon gemaakt worden, want voor het gasklephuis zit de aanzuigbius waar ook de ontluchting van het carter op aangesloten zit. Met de carterdampen komt ook een betje olienevel mee en dat blijft plakken op de vlinderklep en de wanden van het huis.
REINIGEN:
Laat het kontakt UIT, haal de aanzuigbuis eraf, meen een doekje met wasbenzine en ga met je vinger in het gasklephuis, terwijl je met de andere hand de gasklep openhoud, je zult versteld staan hoeveel troep eruit komt, maak ook de randjes van de klep goed schoon, monteer daarna het zaakje weer. SUC6
Geplaatst: 05 nov 2009 19:48
door jur
echt allen super bedankt voor het antwoorden!! ook bedankt voor de uitleg hoe ik het moet schoonmaken!!
alleen, wat is een vlinderklep?
zaterdag ga ik het boeltje schoonmaken (als het weer dat toelaat) en dan laat ik weten hoe het er dan voor staat.
als er nog andere ideeen zijn, dan zie ik dat graag.
groet
Geplaatst: 05 nov 2009 21:22
door Rossy
Vlinderklep = in dit geval de gasklep.
Antonio.
Geplaatst: 06 nov 2009 10:32
door WillemS
Als je weet hoe een vlinder eruit ziet is het geen probleem: Lijfje=gasklepas, vleugels=raad eens. SUC6
Geplaatst: 06 nov 2009 12:39
door jur
o.k. is duidelijk. bedank
Geplaatst: 06 nov 2009 18:31
door jur
het probleem wordt erger. vanmorgen starte ie niet meer. net nog een keer geprobeerd, en starte nu wel, maar na even lopen begon ie langzamer te lopen en viel uit. weer starten en lopen en bleef goed lopen.
lijkt mij dat dat niet kan komen door een beetje olie aanslag in de venturi? zou het een lekke pakking kunnen zijn?
maar dan zou ie te veel toeren maken lijkt mij.
kweet het niet. iemand anders wel?
Geplaatst: 07 nov 2009 01:20
door mark en ivonne
lijkt mij dan een sensor probleem
maar ik denk toch te ouderwets
terwijl iedere BL weet wat ik bedoel alleen weet ik niet hoe het tegenwoordig heet
zelfs bij de espace topics hebben ze het nog over een choke

Geplaatst: 08 nov 2009 13:45
door jur
zaterdag dus niks kunnen doen door het mooie weer.
volgende week beter hoop ik.
Geplaatst: 12 nov 2009 15:26
door jur
probleem gevonden. inlaat temp. sensor bedrading zit breuk in.