Pagina 1 van 1

Koelvloeistof helemaal bruin.

Geplaatst: 31 jan 2010 15:15
door r19rl14
Mijn koelvloeistof was helemaal bruin. Heb de slang losgekoppelt van de radiauteur paar keer gespoelt tot dat er doorzichtig water uitkomt. als ik de slang dan weer aansluit en mijn motor laat draaien met water, wordt het water weer bruin/roodachtig. heb er nu nieuwe koelvloeistof ingegooid. 10 min mee gereden, het is nu nog redelijk mooi van kleur.

Maar wat kan dit probleem betekenen?

Geplaatst: 31 jan 2010 15:46
door WillemS
Bruin=roest!
De Motor heeft een gietijzeren onderblok met een aluminium cilinderkop.
In koelvloeistof zitten naast stoffen die zorgen dat het niet bevriest ook additieven die o.a. de waterpomp smeren, zorgen dat het rubber niet aangetast wordt en beschermen tegen roestvorming en cavitaitie(oplossen van metaal daar waar de vloeistofstroom het snelst is). Echter deze additieven hebben een beperkte levensduur. Daarom advisseert Renault(en idere andere autofabrikant) ook de vloeistof idere twee jaar te verversen. Je kunt eerst een reiniger gebruiken om de resten te verwijderen en dan pas met de nieuwe vloeistof afvullen. SUC6

Geplaatst: 31 jan 2010 18:02
door Hema
@ WillemS

Heb je ervaring met longlife koelvloeistof, zoals G12 in Renault's? Het is voor mij al weer een poosje geleden dat ik dat bruine in een (recente) Renault tegenkwam. Volgens mij is dat groene spul wat Renault af fabriek gebruikt ook een G12 achtige vloeistof.

Geplaatst: 31 jan 2010 19:40
door WillemS
Ja, Longlife betekend 2 jaar. Vertrouw je het niet dan kan een goed ingerichte garage de vloeistof testen. Maar ik ga voor iedere 2 jaar verversen. Die additieven raken gewoon uitgewerkt.
Overigens komen de fabrikanten toch wel behoorlijk terug van dat "long-life"gedoe, zeker ingeval van de smeerolie, ze hebben leergeld (motorschade's)betaald!!

Geplaatst: 31 jan 2010 19:47
door WillemS
@ Hema, Er zijn verschillende koelvloeistoffen in omloop ook bij Renault Type C en D. Je dient je exact aan de voorgeschreven soort te houden, informeer bij de Dealer. Ga nooit ROOD bij GROEN of BLAUW mengen, je bent dan verzekerd van problemen op termijn. G11 of G12 is specifiek Volkswagen/Audi terminologie.
Zoveel heb je niet nodig, ik koop gewoon bij de Renault Dealer voor de Renault's.
En voor de andere merken ook bij de Dealers, niks geen Halfords of Gamma spul.
Als je het zelf doet spaar je toch het arbeidsloon uit dus koop ik gewoon origineel.

Geplaatst: 31 jan 2010 22:01
door Hema
Eens met je aankoop beleid.
Toch laat VAG de koelvloeistof doorgaans erg lang zitten in het onderhoudsinterval en ik zie de laatste 10 jaar erg weinig koeling problemen bij die merken op de thermostaten na dan.

Geplaatst: 01 feb 2010 10:33
door WillemS
@ Hema, VW/Audi gebruikt nu alleen nog ROOD, deze gaat idd iets langer mee. Voor oudere wagens bv Golf III heeft nog G11, toch maar iedere 2 jaar.
Wat kost dat nou helemaal? Een verstopte kachelradiateur is veel duurder, toch !!
Hetzelfde geldt voor de remvloeistof, laat je die te lang zitten, corroderen je remzuigers door het vocht en wat kost dat dan wel niet, terwijl een liter remvloeistof je de kop niet kost, maar ja, je moet het wel doen en dat vereist enige discipline.

Geplaatst: 01 feb 2010 12:14
door Socrates
Grappig,

Mijn Scenic had gele koelvloeistof, maar laatst stond hij onder peil. Ik de dealer bellen of er nog iets specifieks in moet (ik heb Audi gereden en ellende gehad met verschillende soorten olie) krijg ik als antwoord "Nee hoor, meneer, als er maar koelvloeistof opstaat, dan is het allemaal hetzelfde" :)

En da's een merkdealer :) Ligt kennelijk toch iets genuanceerder.

Geplaatst: 01 feb 2010 14:09
door Hema
Het gezegde, goede raad is duur, gaat hier dus weer op.

Geplaatst: 01 feb 2010 17:02
door WillemS
@ Socrates,
Als je bij de Renault dealer een fles koelvloeistof koopt bv. Type D dan staat daar duidelijk op vermeld dat deze niet gemengd mag worden met bv Type C. In hun eigen werkplaats handboek(Dialogys) staat per type auto ook vermeld welke vloeistoffen er gebruikt dienen te worden.
Natuurlijk zal de koelvloeistof wel werken, maar de additieven bijten elkaar zeker op termijn. Corrosie en Cavitatie merk je pas op langere termijn, en dan weet de dealer opeens van niks. Mijn advies is dus, ga voor origineel. SUC6

Geplaatst: 01 feb 2010 21:18
door Socrates
Ga ik zeker doen.

Maar waar ik me nu meer zorgen om maak is het feit dat ik 1 liter koelvloeistof per maand verlies en de dealer al geruime tijd niets anders doet dan slangetjes aandraaien en zeggen dat het verholpen moet zijn.
Problemen zijn begonnen nadat ik met een kokende motor stond omdat het LPG bedrijf bij het vervangen van de verdamper vergeten was om de koelvloeistof bij te vullen (4 liter...). Sindsdien is het hommeles....

Geplaatst: 01 feb 2010 21:27
door mechanic
WillemS schreef:@ Hema, VW/Audi gebruikt nu alleen nog ROOD, deze gaat idd iets langer mee. Voor oudere wagens bv Golf III heeft nog G11, toch maar iedere 2 jaar.
Heb 3 golfjes type III gehad en daar moest allemaal de g12 in. Staat bij vw keurig vermeld op de dop van het expansievat.
Als de auto in orde is hoef je als het goed is (bijna) nooit koelvloeistof te vullen tussen de beurten door.

Geplaatst: 02 feb 2010 00:33
door CPTR
WillemS schreef:Hetzelfde geldt voor de remvloeistof, laat je die te lang zitten, corroderen je remzuigers door het vocht en wat kost dat dan wel niet, terwijl een liter remvloeistof je de kop niet kost, maar ja, je moet het wel doen en dat vereist enige discipline.
Om de hoeveel jaar moet dat voor de GS, dat remvloeistof vervangen?

Geplaatst: 02 feb 2010 11:57
door Rossy
Socrates schreef:Ga ik zeker doen.

Maar waar ik me nu meer zorgen om maak is het feit dat ik 1 liter koelvloeistof per maand verlies en de dealer al geruime tijd niets anders doet dan slangetjes aandraaien en zeggen dat het verholpen moet zijn.
Problemen zijn begonnen nadat ik met een kokende motor stond omdat het LPG bedrijf bij het vervangen van de verdamper vergeten was om de koelvloeistof bij te vullen (4 liter...). Sindsdien is het hommeles....
Het lijkt er sterk op dat er inwendig iets het niet overleefd heeft.
Teruggaan naar het gasbedrijf en hun het laten oplossen.

Antonio.

Geplaatst: 02 feb 2010 12:06
door Socrates
Rossy schreef:
Socrates schreef:Ga ik zeker doen.
Het lijkt er sterk op dat er inwendig iets het niet overleefd heeft.
Teruggaan naar het gasbedrijf en hun het laten oplossen.
Ben ik ook bang voor, ik vrees de koppakking.

Helaas stuurt het gasbedrijf me terug naar de dealer en de dealer naar het gasbedrijf.
Het grootste nadeel van het rijden op LPG....

Geplaatst: 02 feb 2010 12:59
door RichTrip
Socrates schreef:
Rossy schreef:
Socrates schreef:Ga ik zeker doen.
Het lijkt er sterk op dat er inwendig iets het niet overleefd heeft.
Teruggaan naar het gasbedrijf en hun het laten oplossen.
Ben ik ook bang voor, ik vrees de koppakking.

Helaas stuurt het gasbedrijf me terug naar de dealer en de dealer naar het gasbedrijf.
Het grootste nadeel van het rijden op LPG....
Hier lijkt me de oorzaak toch wel duidelijk, hier kan de dealer toch niets aan doen. Het gasbedrijf heeft duidelijk een fout gemaakt. Heb je na de kokende motor het gasbedrijf gebeld of de dealer?

Geplaatst: 02 feb 2010 14:11
door WillemS
@ Socrates, het is vrijwel zeker dat de koppakking defekt is geraakt door de oververhitting. Als je 4 liter tekort komt in het koelsysteem dan staat vrijwel zeker de kop(en pakking) zonder koelvloeistof, dat overleeft di maar een paar minuten!! STERKTE en SUC6

Geplaatst: 02 feb 2010 14:14
door Socrates
WillemS schreef:@ Socrates, het is vrijwel zeker dat de koppakking defekt is geraakt door de oververhitting. Als je 4 liter tekort komt in het koelsysteem dan staat vrijwel zeker de kop(en pakking) zonder koelvloeistof, dat overleeft di maar een paar minuten!! STERKTE en SUC6
Ik ben benieuwd :)

Kun je trouwens ook aan de kleur van de vloeistof zien of de kop lekt ??

Oh, na de kokende motor heb ik het gasbedrijf gebeld en vloeistof bijgevuld. Dit was vorig jaar in Juni.
Sindsdien heb ik geen problemen met op LPG rijden, alleen lekt er telkens een klein beetje koelvloeistof.
De dealer is hiervan op de hoogte (dealer is voor mij aanspreekpunt nummer 1, LPG installatie is onder renault garantie ingebouwd) maar zoekt het telkens in slangetjes extra aandraaien.

Geplaatst: 02 feb 2010 14:19
door WillemS
Als er telkens wat vloeistof weglekt, weet je dan ook waar? Renault heeft koelvloeistof met UV. Dan kan je met een Blauwe UV lamp zien waar het lekt.

Geplaatst: 07 feb 2010 13:04
door Socrates
Goed, morgen gaat 'ie toch maar weer naar de garage, gaan ze onderzoeken of het wel of niet de koppakking is die lekt. Ik ben bang van wel.
Aangezien het een lease auto is hoop ik maar dat het leasebedrijf het contract niet beeindigd vanwege de kosten. Ik ben erg tevreden over deze auto en momenteel is m'n werkgever hard bezig onze leaseregeling te versoberen.....