Pagina 1 van 1

Normale prijs

Geplaatst: 10 apr 2012 22:22
door Mech
Wij hebben vorig jaar februari een renaut clio ripcurl gekocht. 25.000 op,de teller en bijna 12.000 euro. De teller stond nu op 46.000 en is voor groot onderhoud naar de garage geweest. 478 euro. Waanzinnig duur in mijn ogen. Gewoon standaard onderhoud. Nieuwe ruitenwissers. Ventiel van een band is onder garantie hersteld. Dat is alles. Banden ongeveer 5 mm. We kregen als mededeling dat ze nog de zomer meekonden. Pardon? Ik krijg nu het gevoel dat deze renault een wel heel erg dure wordt. Als ik elders de prijzen vooreen grote beurt bekijk zie ik aanzienelijk lagere prijzen. Graag uitleg. Aders de volgende keer toch maar naar kwik fit. Stuk goedkoper.

Re: Normale prijs

Geplaatst: 10 apr 2012 22:55
door Renier
Renault hanteert flatrate tarieven, dus de basisprijs van een onderhoudsbeurt zou bij verschillende dealers (plus/minus) hetzelfde moeten zijn.

Heb het even op mijn laatste factuur vd Laguna opgezocht: ik betaalde voor "All-in Renault onderhoud" incl gratis APK €235,-
Da's dan dus alleen voor de diverse controles en olie vervangen incl oliefilter en pakking... :?

Zaken als ruitenwisserbladen, pollenfilter, luchtfilter, lampjes etc komen daar dan nog bovenop als die volgens onderhoudsvoorschrift vervangen moeten worden.
Je kan in je boekje precies zien wanneer wat vervangen moet worden (aantal km of aantal jaren, dat wat eerder bereikt wordt).
Dit soort kleine zaken kan je echter zelf controleren/vervangen/bijvullen voor je hem wegbrengt, dit scheelt aanzienlijk in de kosten

Ik ga voor de volgende beurt ook niet meer naar de dealer.
Ga naar de nieuwe Bosch Car Service hier om de hoek, die zijn stukken goedkoper en ik vertrouw ze m'n Renault wel toe :thumb:

Re: Normale prijs

Geplaatst: 11 apr 2012 10:46
door DHL
Rip Curl... hoe oud is die wagen nu? Wellicht 4a5 jaar? Indien 4 jaar, inderdaad grote beurt. Kost beetje meer. 475 is wel niet echt goedkoop te noemen.
Indien 5 jaar ben je er goedkoop vanaf.
Hou er wel rekening mee dat je het onderhoud elders steeds goedkoper kan laten doen, maar ik ken mensen die zogezegd een slechte wagen hebben omdat na 6 jaar de distributieriem afschoot Alhoewel perfekt onderhouden bij een specialist zeiden ze dan.. Tja..
Of ook, Verdorie, heb ik net m'n distributieriem laten vervangen en nu moet die weer vervangen worden want mijn waterpomp lekt... Mechaniekers hier zullen onmiddellijk snappen wat ik bedoel. Goedkoop is soms (dikwijls) duurkoop.

Re: Normale prijs

Geplaatst: 11 apr 2012 10:48
door DHL
Ik doel niet op jou he Renier, maar op mensen die minder kennis hebben van een onderhoudsschema. Zoals bvb het voorschrift om de waterpomp mee met de DR te vervangen. Als je dit weet is er geen prob natuurlijk. Maar ik bedoel eerder die 'goedkope' garages die alles zo goedkoop mogelijk uitvoeren.

Re: Normale prijs

Geplaatst: 11 apr 2012 11:23
door Mech
Die auto is vier jaar. En onderhoud bij een een erkende garage. Bovag keurmerk zou toch ook goed moeten gaan. Ik schrik van die prijzen.

Re: Normale prijs

Geplaatst: 11 apr 2012 20:43
door DHL
Op 5 jaar zal het nog duurder worden... De prijs die je nu betaalde lijkt me ook wel vrij hoog. Tenzij er remblokken of zo vervangen werden..

Re: Normale prijs

Geplaatst: 11 apr 2012 21:28
door Mech
Bij mij weten is er niets bijzonders gebeurt. Wat filters vervangen en nieuwe ruitenwissers. Maar door alle opmerkingen ben ik wel nieuwsgierig geworden waar ik dan rekening mee moet houden als die auto 5 jaar wordt. En hoezo wordt het dan duurder. Is dat een speciaal jaar dat opeens allerlei onderdelen vervangen moeten worden? :shock:

Re: Normale prijs

Geplaatst: 11 apr 2012 22:14
door Renier
Ja want na 5 jaar moet je distributieriem incl rollen, multiriem en waterpomp vervangen worden, of al eerder bij 120.000 km

Re: Normale prijs

Geplaatst: 12 apr 2012 09:38
door DHL
Vergis ik me of moeten er ook vloeistoffen vernieuwd worden na 5 jaar? Dat alles, samen met je banden volgend jaar,....
Maar autorijden is nu eenmaal duurder dan vroeger.
Alles wat je goed wil doen is duur. Je kan kiezen voor een goede dealer en de prijs betalen, of voor één of andere specialist en minder betalen. Maar dat is dan meestal beetje speculeren zoals op de beurs. Zeker als je naar Kwik Fit en zo begint te gaan...

Re: Normale prijs

Geplaatst: 12 apr 2012 14:16
door Renier
Ik zou zeggen: kijk in het onderhoudsboekje, daarin staat alles wat met welk interval vervangen moet worden

Interval is aantal km of aantal jaren, dat wat eerder wordt bereikt

Re: Normale prijs

Geplaatst: 12 apr 2012 19:11
door Mech
Makkelijk gezegd. Ik begrijp de logica van km versus jaren niet. Ik bedoel als je veel km maakt slijt iets dat vind ik logisch maar waarom moet iets vervangen als het 5 jaar oud is als er bv maar de helft van die eerder genoemde 120.000 km is gereden. Bovendien als ik weet wat er vervangen moet worden weet ik nog niet welk prijskaartje daar aan hangt. Je begrijpt uit mijnreactie natuurlijk al dat ik a technisch ben. :D

Re: Normale prijs

Geplaatst: 12 apr 2012 19:25
door Renier
Een distributieriem is van rubber en dit slijt ook als gevolg van ouderdom, dus ook als er relatief weinig mee gereden wordt.
Zal vast ook wel meetellen dat Renault anders aanzienlijk minder riemen zou vervangen, maar dat zullen ze natuurlijk nooit toegeven :lol:

Ieder zijn keus, je kan langer doorijden uiteraard, maar als de riem knapt is het leed niet te overzien :snooty:

Net als met verzekeringspremies, doe je er geen beroep op is het zonde van je geld, maar je zal het maar een keer nodig hebben..... :wink:

Re: Normale prijs

Geplaatst: 12 apr 2012 22:57
door DHL
Met distributieriemen zou ik nooit risico nemen. Mijn Megane was 12 jaar toen ik die verkocht, had 60.000 km en was de derde d-riem. (dus 2 keer vervangen...)
Ruitenwissers of banden gaan ook stuk zonder gebruiken. Het rubber begint te barsten. Idem met een rubber riem..

Re: Normale prijs

Geplaatst: 13 apr 2012 03:39
door Mech
En hoe zit het dan met de waterpomp?

Re: Normale prijs

Geplaatst: 13 apr 2012 07:45
door Renier
Die heeft geen vervangingsinterval maar wordt normaal ook vervangen met de distributieriem.

Een nieuwe riem is weer een stuk strakker, waardoor een pomp die toch al niet helemaal fris is defect kan gaan.
Maar belangrijkste reden is dat de hele boel weer los moet om alsnog de pomp te kunnen vervangen, dan heb je dubbele kosten

Re: Normale prijs

Geplaatst: 13 apr 2012 20:58
door Harm
Een aanrader, om gelijk de waterpomp mee te nemen. Ik deed dat bij mijn voor-vorige auto niet en prompt twee maanden later hield de waterpomp het voor gezien. Gevolg: nogmaals een dure reparatie en weer een nieuwe distributieriem. Dat was een goede, doch dure les.

Over die banden: 5 mm en dan het advies dat ze nog net de zomer door kunnen? Qua profiel lijkt me dat onzin. De minimum diepte is in Nederland (wettelijk) 1,6 mm, de ANWB adviseert vervanging bij 2 mm, dus 5 mm zit daar nog ver boven en daar moet je dan nog wel anderhalf tot twee jaar mee kunnen rijden, beetje afhankelijk van of je veel stadsritten rijdt (dan slijten ze harder) en of je stevig optrekt en door de bochten gaat (dan slijten ze ook harder).

Wat wel kan is dat de banden droogtescheuren hebben oid en dat ze daarom nog net de zomer door kunnen. Maar die 5 mm, die moeten het probleem niet zijn.