Pagina 1 van 1

clio II phase II 15dci 2003 motor kwaliteit

Geplaatst: 26 okt 2011 10:32
door fsmidt
hoi,

sinds kort in het bezit van renault clio zoals boven aangegeven,heb me gelijk aangemeld bij het clio en renaultforum.
maar na een x-aantal berichten te hebben gelezen kreeg ik de indruk dat de aanwezige motoren niet een geweldige kwaliteit hebben.
moet ik me zorgen gaan maken ? kan ik de gezondheid peilen?
ik heb ondertussen de dialogys geinstaleerd en daaruit gevonden dat het een;

Type:CB08 motor:K9K (702) bak:JC5 Fabricagenr:F419520


wil de EGR,gashuisklep en Turbo checken op vervuiling,is dit te doen voor een niet automonteur?, ik heb geen 2 linker handen.

Re: clio II phase II 15dci 2003 motor kwaliteit

Geplaatst: 26 okt 2011 12:30
door fsmidt
ik heb ondertussen de EGR klep schoon gemaakt,even checken hier hoe je foto`s kunt plaatsen en welke grootte is toegestaan.
grtz freddie

Re: clio II phase II 15dci 2003 motor kwaliteit

Geplaatst: 26 okt 2011 20:32
door renaultspecialist
Enige wat wel voor wil komen is drijfstanglagers die eruit lopen.
Er zijn types geweest waar de krukas wil gaan 'wandelen'. Weet zo gauw niet welke.
Op tijd olie verversen (5w 30) scheelt al een hoop. Maar garandeert niks.
Ben nu toevallig wel bezig met een Kangoo uit 2007, 1.5dci (K9K 718) daar zijn de drijfstanglagers uit gelopen.

Re: clio II phase II 15dci 2003 motor kwaliteit

Geplaatst: 26 okt 2011 21:50
door WillemS
Van welke cilinder lopen de drijfstang lagers eruit?
Komt dat soms door een verstopping in een oliekanaal?
mvg
WillemS

Re: clio II phase II 15dci 2003 motor kwaliteit

Geplaatst: 26 okt 2011 22:06
door renaultspecialist
ja verstoppingen in oliekanaal en vervuiling van oliepomp.
heb eerlijk gezegd niet gekeken van welke cilinder de lagers eruit gelopen zijn.
ik ga als het niet nodig is geen motor reviseren de TIKKEN in het blok zeggen meer dan genoeg.
nieuwe motor erin hangen en oude motor terug sturen.

Re: clio II phase II 15dci 2003 motor kwaliteit

Geplaatst: 27 okt 2011 00:07
door fsmidt
renaultspecialist schreef:ja verstoppingen in oliekanaal en vervuiling van oliepomp.
af en toe de motor flushen kan dat die verstoppingen voorkomen?

Re: clio II phase II 15dci 2003 motor kwaliteit

Geplaatst: 27 okt 2011 00:12
door renaultspecialist
ja een keer zou wel eens fijn zijn voor hem denk ik.
ik ben niet echt van het af en toe gebruik van die flush.
als je het vaak gebruikt en er zouden resten blijven zitten misschien heb je kan dat je pakkingen ed opgevreten worden.
ik zou het niet adviseren, maar ieder zijn eigen keus.

Re: clio II phase II 15dci 2003 motor kwaliteit

Geplaatst: 27 okt 2011 00:22
door fsmidt
ik heb zojuist nog even gegoogled op" drijfstang lagers k9k motor" en het komt i.d.d veel voor. :cry2:

stelllll. dat het me gebeurd ,is het dan een grote klus?

flushen ga ik zeker doen ,heb je een merk met voorkeur? niet te vaak, kun je een interval geven?

Re: clio II phase II 15dci 2003 motor kwaliteit

Geplaatst: 27 okt 2011 09:08
door WillemS
Ik gebruik alleen produkten van Forte, heb ik goede ervaringen mee.
Maar evenzo belangrijk is het om het oliefilter op tijd te vervangen.
De juiste motorolie gebruiken is ook zo'n punt.
SUC6

Re: clio II phase II 15dci 2003 motor kwaliteit

Geplaatst: 27 okt 2011 18:09
door mechanic
Lagerschalen vernieuwen is voor iemand met wat sleutel ervaring een klusje van een uur of 2. Even carterpan eraf, wat plastic beschermingsplaten, en je kunt zo van onder de motor handmatig ronddraaien en de lagers vernieuwen.
Heeel soms is het met nieuwe schalen even opgelost, maar het is geen blijvende oplossing normaal gesproken. Je kunt hem dan net mooi ergens inruilen en mondje toe :naughty:

Re: clio II phase II 15dci 2003 motor kwaliteit

Geplaatst: 31 okt 2011 20:01
door renaultspecialist
Even nieuwe lagers is zeker een optie voor de echte beunhaas of oplichters.
Tijdje terug ook een nieuwe klant met pas een kangoo 1.5 dci aangeschaft.
Nog geen 2500 km later ratel in blok.
En ja hoor lagers eruit, ik bellen met de verkopende partij en wat blijkt na heel wat verhalen en blablabla onzin.
Was een prob met olie pomp en das vv door je raad het al ja hoor beun de haas.
Resten vloeibare pakking overal op en in het blok en krukas ingevreten en ja hoor 3 x lagers weer stuk.
Zaten dus nieuwe schaallagers in en blijkt met ingevreten krukas gegarandeerd nog geen 2500 km.
Wilde bij deze nog even wat kwijt over het even vv van lagerschalen, en dan auto verkopen.
Sorry ik ben niet te spreken over dit soort praktijken.

Re: clio II phase II 15dci 2003 motor kwaliteit

Geplaatst: 31 okt 2011 20:18
door fsmidt
de te verversen olie is 5w 30 en dan de full syntheet?

ik heb ook iets gelezen over vervuilde carterontluchting en daardoor verzuurde olie.
wat moet ik me voorstellen bij een verstopte carterontluchting,dicht gekoekte slangen?

Re: clio II phase II 15dci 2003 motor kwaliteit

Geplaatst: 01 nov 2011 18:19
door mechanic
renaultspecialist schreef:Even nieuwe lagers is zeker een optie voor de echte beunhaas of oplichters.
Tijdje terug ook een nieuwe klant met pas een kangoo 1.5 dci aangeschaft.
Nog geen 2500 km later ratel in blok.
En ja hoor lagers eruit, ik bellen met de verkopende partij en wat blijkt na heel wat verhalen en blablabla onzin.
Was een prob met olie pomp en das vv door je raad het al ja hoor beun de haas.
Resten vloeibare pakking overal op en in het blok en krukas ingevreten en ja hoor 3 x lagers weer stuk.
Zaten dus nieuwe schaallagers in en blijkt met ingevreten krukas gegarandeerd nog geen 2500 km.
Wilde bij deze nog even wat kwijt over het even vv van lagerschalen, en dan auto verkopen.
Sorry ik ben niet te spreken over dit soort praktijken.

Ik raad het ook niet aan, alleen als de financiele nood hoog is bij de klant is het een optie die het overwegen waard is ongeacht of het gepast is of niet. :)

Re: clio II phase II 15dci 2003 motor kwaliteit

Geplaatst: 01 nov 2011 19:21
door renaultspecialist
ja als klant het wil is het wat anders.