Pagina 1 van 1
De ventilator (interieur) doet het niet meer in stand 1 en 3
Geplaatst: 28 okt 2004 13:40
door cliorijder
kreun, eerst viel stand 3 uit (snelste stand) d.w.z. als de schakelaar op 3 wordt gezet doet de ventilator het niet.
Nu is ook stand 1 uitgevallen.
Vraag wie heeft een electrisch schema van een clii RL 1.2 m.b.t. dat gedeelte van de ventilator motor en de bijbehorende schakelaar?
PS: ik wil het graag zelf doen daar ik geen geld heb voor de garage.
Geplaatst: 28 okt 2004 13:56
door Mathijs
Ik denk dat de oorzaak in de schakelaar zelf zit.
Bij stand drie wordt er geen gebruik gemaakt van een weerstand, de ventilator is dan rechtstreeks op 12volt gekoppeld, echter, deze stand doet het niet meer....
In stand twee gaat de stroom eerst door een weerstand heen, zodat de ventilator (bijv.) nog maar 9 volt krijgt, en deze stand doet het wel.
Ergo, de ventilator zelf is nog heel, en ook de weerstandblok is nog heel.
In stand één gaat de stroom eerst door de eerste, en dan door de tweede weerstand heen, zodat de ventilator (bijv.) nog maar 5 volt krijgt, en deze stand doet het niet.
Wat je nu eens kunt proberen, is om de schakelaar heel langzaam over te zetten naar een andere stand, heb namelijk wel eens meegemaakt dat die vlak voordat die in de juiste stand viel, de ventilatormotor wel even aanstuurde, om vervolgens in de stand zelf er weer mee te kappen....
Dan weet je dus echt zeker of het in de schakelaar zit. (maar ik denk van wel)
Geplaatst: 28 okt 2004 21:20
door jasper11turbo
het kachelverhaal van een clio een is bekend .
in bijna alle gevallen is de stekker op de kachelweerstand onder de parfan de oorzaak .
soms moet hierbij ook de weerstand zelf vervangen worden .
Achter op het bedieningspaneel wil de stekker weleens inbranden ...maar ...
ik denk , gezien de klacht dat je eerst maar bij de stekker van de weerstand moet kijken ..
idee ... zet het contact aan , zet de kachelvin aan en rommel met de stekker van de kachelweerstand onder de parfan .. gaat de kachelvin nu aan en uit ?? als in slecht contact ... dan weet je zeker dat het daarin zit .
Geplaatst: 29 okt 2004 08:50
door cliorijder
Antwoorden klinken goed, ga proberen.
wel nog een vraagje, wat/waar zit/is een "parfan"
Geplaatst: 29 okt 2004 12:37
door renault15.17
De parfan (eigenlijk paravent, frans voor "tegen de wind") was vroeger het plaatwerkdeel tussen de motorkap en de voorruit. Jasper bedoeld bij jouw Clio dus de ruimte voor/onder de voorruit (onder die plastic kapjes). Toch Jasper?
Dave
Geplaatst: 29 okt 2004 22:46
door jasper11turbo
yep
succes .
groet jb
Geplaatst: 09 dec 2006 16:09
door cliodiesel
Kunnen jullie me ook vertellen waar die weerstand zit bij een clio diesel uit 92?
Heb sterk het idee dat hij onder het dashboard zit tegen de middentunnel aan.
Mijn ventilator deed het eerst alleen nog in stand 0

en 3 maar nu helemaal niet meer. De laatste tijd varieerde het toerental al een beetje. Het kan dus de stekker of de ventilator zelf zijn maar gezien de ervaringen hier zoek ik het eerst in stekker/weerstand...
Maar waar zit dat ding precies en moet dan echt het hele dashboard los?
Bedankt!
Gerwin
Geplaatst: 10 dec 2006 22:45
door renoldie
zit allemaal op dezelfde plaats
Geplaatst: 02 apr 2007 07:32
door Sweetangel
he dit komt me bekent voor dat heeft mijn clio ook
zal het eens doorgeven en er naar laten kijken
Geplaatst: 10 apr 2007 14:18
door Sweetangel
hmmm de blazers stand 1,2,3 doen het weer alleen krijg mijn clio geen warme lucht als ik de kachel aanzet kan dat hier ook mee te maken hebben of ligt het dan aan de termostaat ????
Geplaatst: 10 apr 2007 19:14
door Rossy
Waarschijnlijk een verstopte radiateur.
Thermostaat zou ook kunnen maar dan komt de auto ook heel moeilijk op temperatuur.
Antonio.
Geplaatst: 11 apr 2007 10:15
door Sweetangel
ik ga mijn pa verblijden met het goede nieuws hij is namelijk mijn automonteur hahahaha
Geplaatst: 11 apr 2007 20:19
door Rossy
Dan bedoel ik wel de kachelradiateur, niet de radiateur voor in de motorruimte.
Om de kachelradiateur te vervangen moet het dashboard er uit.
Antonio.