Pagina 1 van 1

Start probleem 1.2 16v Campus

Geplaatst: 18 jul 2021 13:48
door MKNL55
Hallo allemaal!

Sinds begin dit jaar ben ik de eigenaar van een Renault Clio 1.2 16v Campus uit 2007. Sinds een maand of 3 beginnen zich problemen voor te doen bij het starten. Het probleem doet zich alleen voor als de auto meer dan 12 uur heeft stil gestaan (dus echt met een koude motor).
Bij het omdraaien van de sleutel gaat de motor omdraaien en probeert deze aan te slaan, dit lukt echter niet en de motor blijft "pruttelen".
Het is van buiten een soort van hakkend geluid.
Indien men daarna nog een keer de sleutel omdraait om te starten slaat de motor gelijk aan en doet alles het perfect.

Wat ik zelf al heb gedaan:
- Accu vervangen
- Bougies vervangen
- Bobine gecontroleerd
- Startmotor gecontroleerd
- Massakabels opgeschuurd en gecontroleerd

Het probleem wordt steeds erger, waar de motor vorige maand nog binnen een seconde of 2 pruttelen aansloeg, moet de motor nu echt opnieuw gestart worden om het te doen.

Zijn er mensen op dit forum die ervaring met soort gelijke problemen hebben? Ik kom er zelf niet meer uit.

Groet, Mike

Re: Start probleem 1.2 16v Campus

Geplaatst: 19 jul 2021 13:20
door WillemS
Als de motor langere tijd stilstaat zal de brandstofdruk in het systeem kunnen dalen. Dan start de motor niet direkt.
Probeer het volgende; sleutel in het slot en draaien tot op kontakt (dus nog niet starten), na 10 seconden wachten starten, slaat de motor dan direkt aan dan is er een storing in de brandstof toevoer. Wellicht is het de brandstofdruk regelaar die inwendig lekt.
Succes,
mvg WillemS
p.s. laat wel het hele brandstof systeem nazien er kan ook een klein lek ergens anders zijn.

Re: Start probleem 1.2 16v Campus

Geplaatst: 09 aug 2021 17:34
door MKNL55
Bedankt voor je reactie WillemS!

Ben al even niet meer met de clio bezig geweest, vandaar de stilte.
Afgelopen weekend had ik weer tijd en ben ik er weer mee bezig geweest.
Het trucje met de sleutel op contact zetten wil helaas niet helpen.

Ondertussen heb ik het volgende gedaan:
- Gasklep vervangen (heeft er waarschijnlijk niks mee te maken maar kreeg hier toevallig een storing van en motor ging in noodloop)
- Brandstoffilter vervangen
- Brandstofpomp getest en door een andere vervangen (een vriend had er nog een liggen, maar bleek achteraf niks mis mee te zijn).
- Injectoren schoongemaakt met brandstofadditief

Daarnaast is de brandstofdruk ook gemeten, deze is rond de 3 a 3.1 bar. Dit lijkt goed te zijn. Ik kan ook geen lekkages vinden of ruiken.
Waar zit precies de brandstofdruk regelaar bij de clio 2? Zit deze bij de injectorrail of bij de opvoerpomp? Het is een D4F-722 motor.

Bijgevoegd heb ik een audio bestand van het (niet willen) starten: https://sndup.net/28jv

Groet, Mike