Pagina 1 van 1

WAT bij WELKE beurt ?

Geplaatst: 03 jul 2009 00:13
door Bramster
Hallo Allemaal,

Ik ben op zoek naar een lijst waarin staat wat er bij welke beurt voor werkzaamheden moeten worden uitgevoerd.

Is dat ergens, al dan niet online, beschikbaar ?

Bramster

Geplaatst: 03 jul 2009 11:22
door CPTR
Kijk is in dit topic:

viewtopic.php?t=5220

In een post aldaar heeft "mechanic" dit secuur omschreven.

Succes!

Geplaatst: 03 jul 2009 19:15
door mechanic
Is niet specifiek te zeggen wat er wanneer vervangen moet worden, verschilt onderling heel erg.
Als je zegt wat je voor type clio hebt, welke motor, en welke onderhoudsinterval kan ik het je wel vertellen.

Geplaatst: 04 jul 2009 10:21
door Bramster
Hoi,

Ik heb een Clio III van Nov 2008. Zou graag weten wat de hele procedure bij Renault is, dus wat ze zoal bekijken en controleren. Heeft me 250 € gekost (20K beurt) en zou toch graag weten wat ze daar gedaan hebben.

Geplaatst: 04 jul 2009 10:48
door ericon
Ik krijg bij mijn bovag universeel garage een gespecificeerde rekening met uren en materiaal.
Is dat bij renault reparaties niet?

Geplaatst: 04 jul 2009 12:11
door Bramster
ericon schreef:Ik krijg bij mijn bovag universeel garage een gespecificeerde rekening met uren en materiaal.
Is dat bij renault reparaties niet?
Niet echt, let wel: dit is geen reparatie, maar een reguliere onderhoudsbeurt. Zo'n beurt is een vaste prijs, dus de uren zijn voor mij niet zo interesant. Dingen als pollenfilter en olie staan wel apart op de rekening.

Ik wil graag weten wat ze allemaal gecontroleerd hebben. Ik verwacht niet dat op de rekening staat dat ze 45 seconden nodig gehad hebben om het uitlaatsysteem te copntroleren :D Maar zoek een lijst waaropstaat welke dingen men behoort te controleren.

Geplaatst: 04 jul 2009 16:04
door mechanic
naar alle waarschijnlijkheid heb je van de dealer een lijstje meegekregen waarop staat wat er gecontroleerd is! dit zou dan afgevinkt zijn.
in de link die scenic al gaf heb ik een en ander uitgelegd, kijk daar maar eens.

Geplaatst: 04 jul 2009 17:39
door Bramster
mechanic schreef:naar alle waarschijnlijkheid heb je van de dealer een lijstje meegekregen waarop staat wat er gecontroleerd is! dit zou dan afgevinkt zijn.
in de link die scenic al gaf heb ik een en ander uitgelegd, kijk daar maar eens.
Nope, zo'n lijstje heb ik niet gekregen.

De text bij de Scenic link heb ik doorgelezen. Maar de omschrijvingern wat exact gechecked is blijven naar mijn mening zeer globaal.

Ik neem aan dat de dealer een officiele checklist van Renault heeft (zoals je al omschreef). Had verwacht deze op het www te kunnen vinden. Helaas niet :-(

MvG

Bram

Geplaatst: 04 jul 2009 19:04
door mechanic
Die lijst behoor je te krijgen..maargoed, wellicht is deze vergeten oid.
Ik weet niet wat je verder nog meer wilt weten, ik kan me voorstellen dat je het wat globaal vind maar als ik echt alles op moet schrijven ben ik wel een tijdje bezig 8) :

Onderhoudsbeurt:
-proefrit, tijdens deze rit worden alle afwijkende dingen genoteerd.
-controle werking alle ramen/deuren/spiegels/ruitensproeier/airco
-controle werking alle lampen/afstelling/werking hoogteregeling
-controle ruitenwisserbladen op vegen/scheurtjes
-trekhaakaansluiting op werking/staat controleren
-de rekeneenheden van de auto uitlezen, eventuele storingen verder uitpluizen. alleen na overleg met klant ivm kosten
-meten van de staat koelvloeistof/remvloeistof/accu
-optische controle motorruimte: dwv, lekkege controleren, of alles vast zit, motorsteun doorgezakt/lek? etc, staat radiateur,condensor,interkoeler
-controle banden profielen/staat/spanning uiteraard incl reserve
-wiellagers controleren op speling/bijgeluid
-demonteren alle 4 de wielen: remmen controleren op dikte van blokken/schijven
-remslangen controleren
-veren rondom checken of ze goed aansluiten of gebroken zijn
-stuurkogels/fuseekogels/draagarmen controleren op speling/staat/montage
-uitlaat controleren op bevestiging/lekkage/staat
-de gehele onderkant van de auto zit natuurlijk vol met kabels/leidingen etc, deze worden allemaal nagelopen
-onderzijde motor controleren zelfde manier als bovenkant, dus optisch op afwijkingen. indien er iets gevonden wordt, wordt dit meestal alleen in overleg met klant verder uitgezocht.
-na de beurt een korte proefrit achteraf om zeker te zijn dat de klant geen problemen krijgt.

Extra problemen die die klant met de auto heeft, worden apart uitgezocht.
Dan heb je de boel zo onderhand wel gehad. Wellicht heb ik een kleinigheidje vergeten, maargoed het is ook zaterdag :wink:

Geplaatst: 04 jul 2009 21:54
door Bramster
Bedankt !