Pagina 1 van 1
welke (winter)banden onder Clio Mk3
Geplaatst: 21 dec 2009 20:42
door jazzper
We gaan woensdag met de Clio 1.4 Mk3 (nov 2006) op pad naar Sauerland. Geschrokken door het weer de laatste dagen bedachten we nu last minute dat we toch nog wel iets moeten doen aan de bandjes. Nu liggen er Continental PremiumContacts onder (185/R60/15)
ok optie 1 was via leasemaatschappij. 500 euries, niet op tijd en maar 100 euro terug van de zaak. Mmm
optie2: gokje nemen, mmmm
optie 3: sneeuwkettingen scoren op MP. Dat is nog steeds een optie
optie 4: setje winterbanden op velg kopen op MP en doorverkopen na de vakantie
optie 4 leek me wel wat. Heb ik morgen hele dag voor.
Maar hoe kom ik achter de steek etc. En wat is er mogelijk op deze phase 3 clio?
Ik weet dat het meestal wel op de binnenkant van de velgen staat maar daar kan ik nu even niet bij.
volgens mij zijn het deze velgen:
klik
any thoughts?
Geplaatst: 21 dec 2009 20:50
door WillemS
Als het goed is staan de benodigde gegevens gewoon op de velg.
Er is ook een site waar ze gebruikte winterbanden van Huur-auto's(lease) verkopen:
b.v.
www.winterbandenland.nl
SUC6
Geplaatst: 21 dec 2009 21:29
door jazzper
grrr begint mijn vriendin nu te protesteren dat ze het niet ziet zitten last minute nog banden te wisselen :X
ik heb net gekeken, althans geprobeerd. Auto is half ingesneeuwd dus geen pretje. Na verwijderen van het velgslot (klepje) helaas geen info. En om nou voor de fun om 21.30 in het donker in de sneeuw een wiel even eraf te lichten zit ik ook niet op te wachten.
we overwegen ook nog huren. 165 euries inclusief vervangen, richten en erna weer terug. Flink bedrag als je prijzen van 2e hands setjes ziet op marktplaats, maar wel een zekerheidje.
Geplaatst: 21 dec 2009 23:11
door Renier
Tja, goede banden zijn duur maar je investeert wel in je eigen veiligheid. Het is het enige stukje contact met de weg dat je hebt
1. is dus nu even geen optie.
2. Gokje nemen is vragen om problemen, geheid dat je een keer komt vast te zitten
3. Sneeuwkettingen en lichtmetalen velgen = vragen om beschadigingen
4. Met gebruikte banden koop je ook een hoop onzekerheid. Je weet nooit wat er mee is gebeurd. De vorige eigenaar kan een keer een stoep op de verkeerde manier hebben geraakt en er kan een onzichtbare beschadiging inzitten met kans op een lek of zelfs klapband.
Misschien een idee: je kan nu ook de winterbanden op je huidige licht metalen velgen laten monteren en de zomerbanden (daar laten) opslaan. Dan kan je vd zomer alsnog rustig besluiten om een 2e set (stalen) velgen aan te schaffen voor je winterbanden of de zomerbanden dan te verkopen en zelfs een maatje groter te gaan
N.B. Iedere keer op de velg wisselen is niet echt bevoordelijk voor je banden, maar het kan wel als je het geld van velgen wilt uitsparen. Je bent dan elke keer wel wat extra kosten en tijd voor balanceren kwijt.
Geplaatst: 21 dec 2009 23:20
door CPTR
Steek en bandenwijzer:
http://www.fznederland.com//?/home/
Veel plezier op vakantie!

Geplaatst: 22 dec 2009 08:31
door Socrates
Je gaat bijna weg, dus ik zou op zeker spelen:
Velgen met banden kopen bij de dealer, duur, maar geen gezeik met de maat.
Velgen met banden huren, ook duur.
Nu nog velgen op marktplaats gaan kopen lijkt me, als je morgen weg wil, geen goed idee.
Geplaatst: 22 dec 2009 13:28
door Rossy
Ohw en daarbij, in Duitsland zijn winterbanden verplicht bij winterse omstandigheden, ook voor buitenlanders.
En ik geloof dat dat nu wel het geval is.
Je moet er dus zowiezo aan.
Antonio.
Geplaatst: 22 dec 2009 14:29
door WillemS
Nog even dit:
Het is in Duitsland verplicht winterbanden met tenminste 4 mm profiel te hebben ingeval van "winterse omstandigheden", Rekbaar begrip? De Duitse wetgeving stelt dat het motorvoertuig aangepast moet zijn aan de weersomstandigheden. Raak je betrokken bij een aanrijding dan ben je de Lul.
SUC6
p.s. deze regel geld ook voor bv. Ruitensproeivloeistof en Koelvloeistof.
Geplaatst: 05 jan 2010 20:59
door jazzper
jullie hebben nog recht op de uitkomst!
uiteindelijk de auto geruild voor een week met een collega van mijn vriendin. Ze hebben tegelijk een Cio genomen op het werk, alleen zij had wel winterbanden erop. En het is een 1.5 diesel dci.
Rijdt stukken beter die winterbanden zeg! Alleen een 1.4 benzine vs een 1.5 diesel is nogal een verschil. De eerste 10 meter is de diesel leuker, daarna wint de benzine (behalve dat de benzine een matige 5e versnelling heeft. Lijkt wel of er geen overdrive opzit). Maar goed ik ben zelf een Xantia break 2.0 Turbo gewend (150PK / 245Nm @ 2300rpm).
En nog een opvallend verschil: het display van de diesel had buitentemperatuur, de benzine niet. Auto's schelen misschien een maand qua leeftijd. Hoe kan dat?
Geplaatst: 05 jan 2010 22:05
door DexterXL
Gewoon een luxere versie
