Welkom!
Ik heb zelf een Megane 2.0 16V 4-traps automaat uit 2003 en ben er zeer enthousiast over, wil nooit meer anders. Zeer relaxed rijden, vooral met file rijden of in druk stadverkeer. De automaat doet alles voor je, daar heb je geen omkijken naar.
Laat je vooral niets wijs maken door anderen die zeggen dat automaten voor ouwe lullen zijn of sloom rijden. De meeste van deze mensen hebben zelf nog nooit in een moderne automaat gereden en zijn vanzelf om als ze dat wel doen.
Een zelflerende (ookwel adaptieve automaat genoemd) past het schakel gedrag aan aan je rijstijl. Dit zal betekenen dat hij bij een wat sportievere rijstijl wat langer in de versnellingen doorgaat en bij een rustiger rijstijl sneller opschakelt. En alles wat daar tussenin zou zitten. De Megane zou 16 programma's hebben, bij de Laguna weet ik het niet. Bij een uitgebreide proefrit zou je het effect van je rijstijl op het schakelgedrag zeker moeten kunnen merken.
Een automaat zal altijd een zo hoog mogelijke versnelling kiezen die past bij de snelheid die je dan rijdt (vergelijk het Nieuwe Rijden

). Vaak rij je dus in de bebouwde kom al in de hoogste versnelling.
Aandachtspunten voor een proefrit:
- Schakelt hij bij rustig rijden vlot en zonder schokken naar de hoogste versnelling?
- Schakelt hij bij gas los laten vanzelf vlot en zonder schokken naar een lagere versnelling?
- Schakelt hij vlot naar een lagere versnelling als je de kick-down gebruikt (even snel het gaspedaal intrappen als je constante snelheid rijdt, bijv. op de snelweg)?
- Onderhoud van de automaat (transmissie olie) in orde?
Voordelen automaat:
- Relaxed rijden
- Veiliger, geen aandacht voor het schakelen nodig
Nadelen automaat:
- Brandstof verbruik is iets hoger dan bij de handbak versie, al valt dat erg mee vind ik zelf, hangt vooral van je rijstijl af natuurlijk
- Voor het trekken van een zware aanhanger of caravan is een automaat minder geschikt
Een automaat heeft altijd de volgende standen;
P: Parkeerstand, voorwielen geblokkeerd, vergelijkbaar met het bij een handbak parkeren vd auto in een versnelling
R: Reverse, achteruit
N: Neutral, vrij
D: Drive, vooruit
De Renault heeft verder nog een manuele stand (M), waarbij je zelf de versnelling kan kiezen. In de praktijk gebruik ik dit nooit, al kan dit handig zijn als je bij glad wegdek bijv. in de 2e versnelling wil wegrijden of bij het trekken van een aanhanger zelf wil schakelen Ook kan je hiermee evoor zorgen dat je meer op de motor afremt om zo brandstof te sparen. Sommige merken auto's hebben een aparte "winter" stand of anderen een "sport" stand.
Een automaat heeft in stand D en R altijd een "kruip neiging", dwz dat hij vanuit stilstand zonder gas te geven vanzelf zal gaan rollen in die standen. Dit is bij het wegrijden op een helling erg prettig, je zakt niet achteruit. Bij filerijden hoef je alleen af en toe wat bij te remmen om met de file mee te rijden.
Bij een automaat wordt er meestal van trappen ipv versnellingen gesproken. De laguna GT 3.0 V6 is een 5 traps automaat, je hebt ook 6 traps en tegenwoordig zefs 7 traps automaten. Grofweg kan je zeggen hoe meer trappen hoe vloeiender hij zal schakelen, al hangt dit vooral van de kwaliteit vd automaat af en de motor die eraan is gekoopeld. Bij een automaat hoort in mijn ogen geen 1.6je.
Kijk ook eens op de volgende site voor gebruikers ervaringen van deze auto:
http://autoweek.nl/myreviewautodata.php?ID=13841
http://autoweek.nl/myreviewautodata.php?ID=15579
Benieuwd naar je ervaringen!