Pagina 1 van 1

Laguna I Phase II. 2.0 of 3.0?

Geplaatst: 05 apr 2010 17:43
door Pleiades
Hallo iedereen,

Ik zou graag willen weten wat slimmer is om te kopen voor mijn zoon. De 3.0 V6 24v (handgeschakeld) zou hij graag willen, maar is die niet veel duurder in onderhoud en dagelijks gebruik dan een 2.0 16v? Is een 2.0 16v niet een betere optie of staat deze als slecht bekend?

Ik hoor het graag :D

Geplaatst: 05 apr 2010 17:50
door RichTrip
Je zegt het zelf al.........voor de V6 mag je wel een extra spaarpotje achter de hand houden.
De 2.0 16V is één van de beste Renault motoren die er zijn. Weinig tot geen echte problemen mee bekend.

Geplaatst: 05 apr 2010 18:01
door Pleiades
it betreft dan de 2.0 met 140pk toch? Want zelf had ik tot 2008 de 2.0 met 136 pk met automaat in een 2004 Megane CC, nooit problemen gehad. Ik weet alleen niet of dit dezelfde motor is. En in een Laguna Break uit 97 had ik een 2.0 8v, was ook een goeie motor.

Geplaatst: 05 apr 2010 18:54
door CPTR
Dat zou dan de 2.0 IDE motor kunnen zijn met 140 pk.

Zo'n 2.0 zou denk ik 1 op 12 lopen en een V6 1 op 10, dus zo groot verschil vind ik het niet. Bij zo'n Franse slee hoort een V6 :wink: !

Geplaatst: 06 apr 2010 12:18
door Rossy
De 2.0 16v met 140pk, N7Q, is alleen in de Phase 1 geleverd en is eigenlijk een Volvo motor.
Is ook een heerlijke motor en oersterk.
De 2.0 16v motor in de Phase 2 is een eigen Renault motor, de F4R.
Deze motor heeft 139pk en is bijna net zo betrouwbaar.
De 2.0 is de betere keuze.
De 3.0V6 24v is een ongeloofelijk lekkere motor maar het onderhoud en de specifieke onderdelen zijn ook ongeloofelijk duur.
Buiten dit zijn ook de kosten van belasting en vooral verzekering een heel stuk hoger, over het brandstof verbruik maar te zwijgen.
Dezelfde motor is ook in de Peugeot 406 / 407 / 605 / 607 en Citroën Xantia / XM gebruikt.

Antonio.

Geplaatst: 07 apr 2010 20:52
door Pleiades
okee, bedankt voor de info.

Geplaatst: 10 jun 2010 22:09
door Pleiades
Maar nu nog een vraagje, ik zag dat ik voor een redelijke prijs ook een Laguna 2.0 van na 2001 kan kopen, met een riante uitrusting. Maar ik denk dat dit een risico is... Iemand suggesties?

Geplaatst: 10 jun 2010 22:16
door Renier
De eerste 2 jaren vd Laguna II ph1 moet je echt niet willen kopen, dus 2001-2002.
De jaren 2003-2004 zijn al stukken betrouwbaarder maar waarschijnlijk buiten jullie budget

Geplaatst: 10 jun 2010 22:18
door Pleiades
Nou ik kwam er een tegen uit 2003 die wel in het budget past.

http://www.autotrack.nl/tweedehands/ren ... na/6899716

Geplaatst: 10 jun 2010 22:21
door Renier
Da's dus wel een betere optie ja :wink:

Wat voor motor zit erin? Wat voor uitvoering?

Geplaatst: 10 jun 2010 22:24
door Pleiades
2.0 16V Privilege, (zie linkje dat ik erbij heb gezet ;) )

Geplaatst: 10 jun 2010 22:50
door Renier
Lijkt me zo op het 1e gezicht prima keus, in ieder geval de motor is bewezen zeer betrouwbaar, eigenlijk niet stuk te krijgen.

Geplaatst: 11 jun 2010 09:24
door RichTrip
Renier schreef:Lijkt me zo op het 1e gezicht prima keus, in ieder geval de motor is bewezen zeer betrouwbaar, eigenlijk niet stuk te krijgen.
Pas met zulke advertenties wel op!!!
Als je de gegevens nagaat, dan zie je dat het een 2.0 IDE motor is, uiteraard heeft die ook gewoon 16 klepjes, vandaar dat diverse handelaren hier dan ook gewoon mee adverteren.

In tegenstelling tot de echte 2.0 16V motor is de 2.0 IDE motor namelijk niet betrouwbaar, zeer onderhoudsgevoelig en zeker de laatste (!) keus..... De motor is ook maar zeer kort leverbaar geweest (volgens mij alleen rond 2002-2004)

Daarom staat adverteren met 2.0 IDE gelijk aan het op termijn verwijderen van de groene mos aanslag op de auto, als die inmiddels zo'n twee jaar op de plas heeft staan weg te kwijnen.......
In het ergste geval is de km stand zo laag, omdat de auto meer in de garage heeft gestaan dan er buiten.

Als je voor betrouwbaar wilt gaan kies dan gewoon de officiële 2.0 16V motor, dit staat dan ook op de voordeuren bij een Laguna. Bij de IDE motor staat 2.0 IDE op de deur. Als je twijfelt, trek voor je afreist eerst het kenteken na op de RDW site. Geen kenteken zichtbaar, of wil de handelaar die niet vooraf geven, laten staan die wagen (dat geldt overigens bij elke auto...)

Geplaatst: 11 jun 2010 18:47
door Renier
Ah, dat had ik niet door, dan trapte ik er ook in.
Dacht dat het om de 2.0 16V motor ging die ik ook in mijn Laguna heb

Die IDE motor staan zeer veel problemen mee op het Laguna forum, dus niet doen!

Geplaatst: 11 jun 2010 19:50
door RichTrip
Renier schreef:Ah, dat had ik niet door, dan trapte ik er ook in.
Dacht dat het om de 2.0 16V motor ging die ik ook in mijn Laguna heb

Die IDE motor staan zeer veel problemen mee op het Laguna forum, dus niet doen!
Heb even gekeken op de site van deze handelaar. Hij heeft ook een oud type Scenic van 2002 met een 2.0 16V motor staan. Deze heeft iets meer kilometers gelopen, is een jaar ouder en kost 2650 euro MEER dan de Laguna.
En bij de foto's staat er ook een foto van het 2.0 16V plaatje op de deur......

Waarom staat er geen foto van het 2.0 IDE plaatje bij de foto's van de Laguna? :wink: En waarom kost ie relatief gezien maar een schijntje met die kilometerstand?

Needless to say more......

Geplaatst: 11 jun 2010 20:09
door Renier
Tja dan kan je nog beter de 1.6 16V nemen :?

Geplaatst: 11 jun 2010 22:08
door Pleiades
bedankt voor de waarschuwing. het is inderdaad een IDE

Re: Laguna I Phase II. 2.0 of 3.0?

Geplaatst: 07 aug 2010 17:50
door Pleiades
Keuze is wss gevallen op een Renault Laguna I Ph II, een RXE volgens mij. Het is een 1.6 16v met 120.000 op de teller. Kost 1500. Maar er schijnen nog wat dingen mis mee te zijn. Dinsdag horen we meer.