Pagina 1 van 1

Inspuiting controleren

Geplaatst: 16 feb 2013 22:06
door ErikH
Hallo allemaal,

Ik heb het probleem dat ik de melding “inspuiting controleren” krijg en het servicelampje gaat branden van mijn Laguna TechLine met 1.9 Dci motor uit 2007. Nu heb ik hier al een aantal discussies gevolgd met veel oplossingen welke allemaal goed zijn neem ik aan, maar hoe pak ik dit het beste aan zonder dat de kosten in de duizenden euries gaat lopen?

Hieronder schets ik het probleem en hoop dat iemand hier wijs uit kan worden.
Het begon in de periode dat het redelijk aan het vriezen was en dat zal een week of 5 geleden zijn.
Zodra ik de auto voor de eerste keer starte kreeg ik de melding. Als ik dan paar km had gereden en uit en weer aan zetten was het weer goed en kon ik gewoon 200 km rijden zonder probleem.

Na die eerste vriesperiode verdween ook de melding bij de koude start en kon ik gelijk 250 km rijden zonder problemen. Na een paar minuten stilstaan met motor stationair kwam de melding weer en na uit en aanzetten moest ik zorgen dat ik niet stil kwam te staan want dan duurde het geen minuten maar seconden voor de melding weer kwam. Een oplossing blijkt te zijn om stationair iets hoger in toeren te houden, 1000-1100 toeren.

Brandstofverbruik moet ik wel in de gaten blijven houden. Ook zonder de melding verbruikt auto soms meer dan zou moeten, maar dat lost zich op door auto uit en aan te zetten. Laatst had ik al zo’n 175 km gereden over snelweg zonder problemen, maar zodra ik de snelweg af ging, ging het brandstofverbruik ook omhoog zonder aanwijsbare reden. Dus uit en weer aan en het was weer goed.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Alvast super bedankt.

Grt,
Erik

Re: Inspuiting controleren

Geplaatst: 18 feb 2013 19:11
door mechanic
Uitlezen, ik vermoed een probleem in je gloeibougies.
Je kunt deze doormeten, weerstand moet zo om en nabij de 1 Ohm zijn.

Re: Inspuiting controleren

Geplaatst: 18 feb 2013 19:52
door ErikH
Bedankt voor je antwoord Mechanic.
Kunnen ze dit uitlezen ook bij de vakgarage of moet ik hiervoor naar en Renaultgarage?

Grt

Re: Inspuiting controleren

Geplaatst: 18 feb 2013 21:39
door mechanic
Een dealer kan verder in de storingen zoeken, maar uitlezen kan elkd garage met een testkast.

Re: Inspuiting controleren

Geplaatst: 24 feb 2013 23:50
door ErikH
Hallo Mechanic,
Nog geen tijd gehad om naar garage te gaan, maar heb er natuurlijk wel over na zitten/lopen/liggen nadenken en het spookte door mijn hoofd hoe het toch aan een gloeibougie kan liggen. Zo'n bougie gloeit toch alleen maar even bij de koude start en daarna loopt een diesel toch middels compressie of zit ik op een verkeerd spoor?

Re: Inspuiting controleren

Geplaatst: 25 feb 2013 19:24
door mechanic
Een defect in de gloeibougies (teveel weersand ) wordt opgemerkt door het electrisch systeem van de auto en de rekeneenheid inspuiting geeft hierdoor een foutmelding af.
De 1.5dci heeft dit niet, maar de 1.9dci doet dit wel.

Re: Inspuiting controleren

Geplaatst: 03 mar 2013 11:57
door ErikH
Mag ik je weer bedanken, bedankt. Toch nog een aanvullende vraag als het mag. Kan dat ook de oorzaak zijn van het feit dat het verbruik(zonder aanwijsbare reden) tijdens het rijden in één keer van ±5 ltr op 100 km naar ±8 ltr op 100 km gaat?

Re: Inspuiting controleren

Geplaatst: 03 mar 2013 16:32
door mechanic
Nee dat staat er eigenlijk los van.

Re: Inspuiting controleren

Geplaatst: 03 mar 2013 21:31
door ErikH
Bedankt.
Het antwoord zorgt toch weer voor een vraag :)
Wat zou daar dan de reden van kunnen zijn of moet ik hiervoor een nieuw topic aanmaken?

Re: Inspuiting controleren

Geplaatst: 03 mar 2013 22:10
door mechanic
Zolang er geen storingen zijn zal het lastig worden de oorzaak vast te stellen.
Verbruik hangt zoals je weet erg nauw samen met temperatuur en rijstijl.

Re: Inspuiting controleren

Geplaatst: 03 mar 2013 22:23
door ErikH
Maar het gebeurd oa als ik op cruise control op een snelweg rij dus constante snelheid en dat is meestal tussen de 100 en 120 km/h. Als ik dat even vd snelweg afga en auto uit en aan zet is het weer goed.
Begrijp dat het moeilijk is om zo even diagnose te stellen, maar wellicht bekend probleem.

Bedankt voor alle antwoorden

Re: Inspuiting controleren

Geplaatst: 24 mar 2013 14:37
door ErikH
Probleem lijkt nu opgelost.
Er was inderdaad een gloeibougie kapot. Desondanks bleef de melding staan.
Geprobeerd om te regenereren dmv hoge toeren en constante snelheid, maar dat werkte niet.
Daarna door de garage geforceerd geregenereerd en vanaf vrijdag jl nog geen melding gezien.

Heb ook geen probleem meer met het verbruik.

Re: Inspuiting controleren

Geplaatst: 23 sep 2014 19:21
door Bosarmy
Bedankt voor de tip Mechanic, mijn gloeibougie was idd stuk, ff met een multy meter door gemeten en er was er een stuk, vervangen en de melding is weg.
Van mijn Scenic is een gloeibougie `dol`niet op de schroefdraad maar de zeskante kop draait door, is er een tip hoe ik die gloeiplug er uit kan draaien?

Re: Inspuiting controleren

Geplaatst: 16 aug 2016 21:24
door steven85
ik heb een renault scenic 1.9 dci diesel als ik hem start geeft hij geen melding en als ik vertrek heb ik geen vermogen
en als ik ff aan het rijden ben en de auto is warm en zit in vierde versnelling dan voelt ge wel dat die wilt optrekken maar iets houd hem tegen en dan krijg ik wel de melding inspuiting controleren iemandt een iede wat da kan zijn

Re: Inspuiting controleren

Geplaatst: 17 aug 2016 12:40
door mechanic
Eens beginnen met uitlezen.
Geen valse lucht?
Wellicht een turbodruksensor oid.

Re: Inspuiting controleren

Geplaatst: 19 aug 2016 20:37
door steven85
Ik heb mijn auto laten uitlezen en heeft niks gevonden alleen dat mijn egr voor 20% open staat bij stationair laten draaien en dat er gloeibougie ni goed werken voor de rest heleft hij niks gevonden