Pagina 1 van 1

Inbouw navigatiesysteem in een Laguna break

Geplaatst: 23 okt 2004 15:13
door eddycamiel
Enkele dagen geleden een navigatiesysteem gekocht, de Dayton MS4200RS.
Nu nog inbouwen! Tja :oops:
Wie kan mij iets vertellen m.b.t de vraag:
Liggen de nodige aansluitingen voor het grijpen of is het erg aan te bevelen het door een inbouwstation te laten doen?
Het gaat bij de bedradingen met name om:
  • de snelheids/km meting
    de achteruitrijden meting
    klem 15
Mogelijk vergeet ik iets erg belangrijks, maar deze 3 punten heb ik in de handleiding gelezen.

Wie weet er voor mij in Utrecht of omgeving een goed adres om het perfect te laten inbouwen, waarbij bovenstaande aansluitingen zeker op de goede manier worden gedaan?


Hopelijk een reactie, Ed

Geplaatst: 23 okt 2004 16:31
door Mathijs
De meeste inbouwstations doen dit wel goed, echter, er zijn er een groot aantal die het aansluiten op de achteruit-rij-signaal te veel werk vinden, en deze los laten.

Vaak zeggen ze dan dat het achteruit rij signaal nog een 'oude relikwie' is van de vroegere systemen, zoals de Carin 520/522 etc., en dat de 4200RS snel genoeg is om correctie's te kunnen uitvoeren wanneer iemand achteruit rijdt.

Dit is echter onjuist, hoewel het systeem inderdaad heel snel is, kan het je toch geheel verkeerd laten rijden dan, vooral omdat dit achteruit rijden vaak gebeurd in bebouwde omgeving, en dus de sateliet ontvangst, nodig voor correctie, dan nog wel eens wilt ontbreken.

Als je net een zijstraat mist, en je bemerkt dat, je rijdt vervolgens achteruit zonder aangesloten draad, dan telt het systeem dit bij het aantal pulsen op, en denkt dat je bij de volgende straat aangekomen bent, waardoor de wijzigingen op basis daarvan worden berekend. Maak je ook nog een draai tijdens het achteruit rijden, dan kunnen de rapen helemaal gaar zijn...

Normaal is het systeem praktisch in staat om precies bij de voordeur te zeggen 'bestemming bereikt, de bestemming bevindt zich rechts' bijvoorbeeld.
Dan echter niet meer.

Dit signaal is o.a. af te tappen van de schakelaar op de versnellingsbak, of regelrecht bij de achteruit rij lamp.

De pulssignalen (snelheidsmeting) zal ongetwijfeld al in de Laguna verwerkt zijn, bij moderne wagens zit die meestal al (samen met klem 15 (=stroom na contact)) op de radio aansluiting (soms wilt daar ook de achteruitrij signaal al in verwerkt zijn, zoals ik tot mijn verbazing bemerkte in een 1989 Opel Omega 3000 :shock: )
Een dergelijk signaal is ook nog wel eens af te tappen van een eventueel aanwezige cruise-control, echter, ronduit slechte inbouwstations hebben nog wel eens het lef om deze van een eventueel aanwezige ABS systeem af te tappen, met levensgevaarlijke gevolgen tot de mogelijkheden.

Een andere oplossing is het monteren van een pulsgever, liefst op de aandrijf as en niet op de snelheids meter.
Op deze manier wordt de electronica van de auto zelf geheel met rust gelaten.

Het klinkt misschien ingewikkeld allemaal, toch is het inbouwen (zeker van een 1-din systeem zoals de 4200RS) absoluut niet moeilijk, en ook voor de niet technisch onderlegde goed zelf te doen, zeker met het boekje bij de hand.

Tevens een tip, gebruik Navteq kaarten, die zijn toch preciezer gebleken dan TeleAtlas kaarten.
Het is volgens mij wel mogelijk zowel TeleAtlas als Navteq te laten activeren ( C-iq toch? ), maar inbouwstations willen nog wel eens zonder overleg met de klant zelf kiezen voor iets...

Een goed inbouwstation, tsja..... Ik vind BMis erg goed en professioneel, nadeel is dat die in het hoge noorden zit, voordeel is dat die langskomt en het aan huis voor je inbouwd, en ook in Utrecht volgens mij klussen doet (gewoon landelijk dus), en dat alles tegen redelijke kosten.

Meer informatie kun je ook vinden op http://www.NavigatieForum.nl , en de draadkleuren zullen daar ook wel bekend zijn via de website knop bovenaan het forum, en dan de pagina 'Links' kiezen.

Inbouw navigatie bij de Laguna

Geplaatst: 24 okt 2004 12:45
door eddycamiel
:) Ik ben blij met deze uitgebreide tips. Bedankt!
Nu alleen nog voor mij de vraag of bij de Laguna de achteruit-rijschakelaar
inderdaad in de ISO-stekker zit verwerkt en dan ook nog eens aangesloten op de plekken waar dat moet.

Geplaatst: 24 okt 2004 17:09
door Mathijs
Is even van belang van welk bouwjaar de auto is.
Heb namelijk gezien dat de puls in de nieuwere in elk geval gewoon op de radio stekker zit, derhalve ook grote kans dat achteruit daar ook zit.

Signaal achteruit rijden

Geplaatst: 24 okt 2004 22:49
door eddycamiel
Waar kan zoal het achteruitrijden signaal 'opgepikt' worden?