probleem koeling /temperatuurmeter
Geplaatst: 21 mar 2014 13:59
Help help, specifiek probleem zonder antwoorden of oplossingen.
Van mijn laggie 3.0 V6 24v wordt de motortemperatuur niet meer aangegeven op de meter. Meter komt vanuit ruststand (pinnetje) net in het 1ste streepje.
Daarnaast blijven de beide ventilators continue draaien zowel bij koude motor als warme.
Codes welke aangegeven worden m.b.v de clip van een bekende zijn,
DF001 BEDR. OPNAME ELEMENT KOELVLOEISTOFTEMPERATUUR C0.1
Wat is reeds gedaan om te achterhalen wat het probleem is...
Nieuwe temperatuur sensor type 73276 speciaal voor de L7x 731 motor. Dit is geen orginele sensor
Nieuwe thermostaat
Nieuw relais
Nieuwe stekker
Verder is de hele kabelboom ontdaan van de afscherming en gecontroleerd op breuken of beschadigingen en daarna weer opnieuw ingetaped. Geen problemen gevonden.
De ECU is er uit geweest en ook daar zitten geen zichtbare problemen aan , geen corrosie of andere visuele problemen door eventuele waterschade of wat dan ook. Stekkers allemaal droog en netjes.
De temperatuur van de motor is gemiddeld 88 a 100 graden bedrijfstemperatuur. Koelvloeistof circuleerd perfect door systeem heen. Ook geen koelvloeistof verlies of andere rare symptonen.
Dealer informatie gevraagd, ook deze is niet bekend met het probleem en ik kan hem wel achterlaten voor het onderzoek , maar dat kost gemiddeld inclusief uitlezen en onderzoek afhankelijk van de benodigde uren minimaal 150 euro. Daarbij kunnen ze me niet garanderen dat ze binnen dit bedrag een oplossing hebben. Mochten ze de oplossing hebben, dan komen de onderdelen er nog bij, waarschijnlijk zullen ze zeggen ... ECU is defect. Vervangingskosten gemiddeld 600 euro exclusief programeren etc. Mijn vraag of het misschien de toch de temperatuursensor zou kunnen wezen, misschien andere waardes.. is geen geloof in door de daar aanwezige monteur.
Heb de waardes gemeten hiervan . Spanning 4 a 5 volt weerstand ongeveer tussen de 3000 en 3300 ohm bij gemeten temperatuur van ongeveer 27 graden. Let wel dit zijn niet echt realistische meetwaardes door gebrek aan goede apparatuur , maar benaderd denk ik redelijk de juiste waardes welke gesteld zijn voor de lag.
Dasboarddiagnose functie werkt de temperatuurmeter wel, tevens als ik de + van de stekker rechtstreeks verbindt met de - slaat de meter volledig uit.
Wie o wie kent dit probleem of heeft mogelijk een idee, ik zelf heb alles uitgeprobeerd en kom er niet meer mee verder.
Ter info , de motor loopt perfect, geen haperingen of andere gekke dingen merkbaar.
Hoop dat ik veel te response krijg op dit probleem. Ben al dagen bezig om een oplossing te vinden...
Van mijn laggie 3.0 V6 24v wordt de motortemperatuur niet meer aangegeven op de meter. Meter komt vanuit ruststand (pinnetje) net in het 1ste streepje.
Daarnaast blijven de beide ventilators continue draaien zowel bij koude motor als warme.
Codes welke aangegeven worden m.b.v de clip van een bekende zijn,
DF001 BEDR. OPNAME ELEMENT KOELVLOEISTOFTEMPERATUUR C0.1
Wat is reeds gedaan om te achterhalen wat het probleem is...
Nieuwe temperatuur sensor type 73276 speciaal voor de L7x 731 motor. Dit is geen orginele sensor
Nieuwe thermostaat
Nieuw relais
Nieuwe stekker
Verder is de hele kabelboom ontdaan van de afscherming en gecontroleerd op breuken of beschadigingen en daarna weer opnieuw ingetaped. Geen problemen gevonden.
De ECU is er uit geweest en ook daar zitten geen zichtbare problemen aan , geen corrosie of andere visuele problemen door eventuele waterschade of wat dan ook. Stekkers allemaal droog en netjes.
De temperatuur van de motor is gemiddeld 88 a 100 graden bedrijfstemperatuur. Koelvloeistof circuleerd perfect door systeem heen. Ook geen koelvloeistof verlies of andere rare symptonen.
Dealer informatie gevraagd, ook deze is niet bekend met het probleem en ik kan hem wel achterlaten voor het onderzoek , maar dat kost gemiddeld inclusief uitlezen en onderzoek afhankelijk van de benodigde uren minimaal 150 euro. Daarbij kunnen ze me niet garanderen dat ze binnen dit bedrag een oplossing hebben. Mochten ze de oplossing hebben, dan komen de onderdelen er nog bij, waarschijnlijk zullen ze zeggen ... ECU is defect. Vervangingskosten gemiddeld 600 euro exclusief programeren etc. Mijn vraag of het misschien de toch de temperatuursensor zou kunnen wezen, misschien andere waardes.. is geen geloof in door de daar aanwezige monteur.
Heb de waardes gemeten hiervan . Spanning 4 a 5 volt weerstand ongeveer tussen de 3000 en 3300 ohm bij gemeten temperatuur van ongeveer 27 graden. Let wel dit zijn niet echt realistische meetwaardes door gebrek aan goede apparatuur , maar benaderd denk ik redelijk de juiste waardes welke gesteld zijn voor de lag.
Dasboarddiagnose functie werkt de temperatuurmeter wel, tevens als ik de + van de stekker rechtstreeks verbindt met de - slaat de meter volledig uit.
Wie o wie kent dit probleem of heeft mogelijk een idee, ik zelf heb alles uitgeprobeerd en kom er niet meer mee verder.
Ter info , de motor loopt perfect, geen haperingen of andere gekke dingen merkbaar.
Hoop dat ik veel te response krijg op dit probleem. Ben al dagen bezig om een oplossing te vinden...