Pagina 1 van 1

versnellingsbak 2,2 dci 2002

Geplaatst: 10 jan 2007 22:51
door Idem-Dito
Wie kan mij zijn ervaringen vertellen over deze versnellingsbak: ik heb deze LagII 2,2 dci bj02 in Dec gekocht met 145kkm op de teller. Niks mis mee.
Echter wat mij stoort is dat bij koude motor het schakelen naar de 1 , van 1 naar 2 ( moet er echt in duwen ) zeer troef gaat en dan van 2 naar 3 er in valt met een klap !

Eenmaal warm gaat het schakelen een stuk beter, maar lang niet zo soepel als je verwacht van een zesbak van zo'n dure voiture...

Tevens doen de achteruitrij-lichten het niet EN ook de afstandssensoren het niet... Heeft een en ander met elkaar te maken? dat bijvoorbeeld het schakelhuis defect/versleten is, waardoor ook de achteruitrij-schakelaar niet meer wordt bekrachtigd?
Wie weet waar deze schakelaar precies zit?

gr Philip

Geplaatst: 17 jan 2007 21:55
door dretne
bij mij net hetzelfde probleem met het van 1 naar 2 en van 2 naar 3 gaan, en idd als ie warm heeft gaat het een héél stuk beter

Niemand die raad heeft??

mvg Dre

Re: versnellingsbak 2,2 dci 2002

Geplaatst: 18 jan 2007 05:03
door Mathijs
Idem-Dito schreef:Tevens doen de achteruitrij-lichten het niet EN ook de afstandssensoren het niet... Heeft een en ander met elkaar te maken? dat bijvoorbeeld het schakelhuis defect/versleten is, waardoor ook de achteruitrij-schakelaar niet meer wordt bekrachtigd?
Wie weet waar deze schakelaar precies zit?

gr Philip
In dat geval zit de storing in de schakelaar voor de achteruitrij versnelling in de versnellingsbak.
Vermoedelijk vervuilde contacten of een slechte massa.
Waar die schakelaar precies zit ? Nou ja, in elk geval geen automaat zo te lezen, dus makkelijker maar toch een beetje een dooddoender, namelijk op de versnellingsbak zelf. Dit kan slechts één draad zijn (!).

Één en ander heeft niet met elkaar te maken.
Het moeilijke schakelen kan komen door verouderde olie in de versnellingsbak, versleten synchromesh ringen of slijtage in de drukgroep/koppeling, alleen in dat laatste geval zou het in alle versnellingen moeten spelen.

Ik ben bang dat je synchronysatie ringen op de 1 -2 as overleden zijn.
Behandel ze een beetje met respect, en je kunt ermee door. Echter, blijf doorduwen, en het probleem gaat alleen maar erger worden, totdat je op een bepaald moment de 2de versnelling niet meer kunt gebruiken en voor kosten komt te staan.