Pagina 1 van 1

turbo perikelen - aankooptips

Geplaatst: 25 jun 2007 13:20
door ronaldvz
Hallo allemaal,

Ik ben van plan een Laguna Grand Tour te gaan kopen, liefst een 1.9DCI (120pk) van bj 2002 (2001-2003). Ik vind het een prachtige auto om te zien en ze schijnen ook heerlijk te rijden.

Echter, ik hoor, en lees, o.a. op dit forum dat er blijkbaar nogal problemen zijn met de turbo van deze motoren. Ik heb een aantal vragen hierover:
1. Kan iemand mij vertellen of dit vooraf te zien/merken is tijdens een proefrit.
2. Is er een modificatie geweest mbt dit probleem? Dus, wanneer een turbo al eens vervangen is bij de dealer, is de kans dan kleiner dat deze weer kapot gaat?
3. Wanneer (welke km-stand) gaan deze turbo's meestal kapot?
4. Gaan alle turbo's kapot, of is het slechts een beperkte groep (hoeveel %)?
5. Is het mogelijk om een turbo zelf te vervangen? Wat kosten de losse onderdelen? En wat kost het totaal bij de dealer?
6. Zijn er autobedrijven, gespecialiseerd in verkoop van deze auto's (ik bedoel niet de dealer)?
7. Indien iemand nog verdere aankooptips heeft, deze zijn welkom.


Alvast bedankt,
Ronald

Geplaatst: 20 dec 2007 21:34
door mariska74
onze turbo is gesneuveld bij ong. 130.000 km.
Reparatie kostte bij de renault dealer ongeveer 1100 euro.
We merkten het vooral toen we in duitsland reden en de kracht er wat uit was bergop. Maar gewoon touren was geen probleem, hebben het dus ook nooit gemerkt.
Uiteindelijk zagen we door toeval wat olie op het blok. Toen naar de garage waar bleek het aan de turbo te liggen.
Over het algemeen wordt gezegt dat je beter een laguna van na 2003 kan kopen, die schijnen wat betrouwbaarder te zijn.

Geplaatst: 30 dec 2007 20:08
door lagunainitiale
Het type wat jij noemt valt idd onder het probleem geval. Maar er zijn voor die auto's een nieuwe intercooler en turbo gekomen welke beter functioneren. Het probleem met de turbo is het doorijden tot het daadwerkelijk stuk gaat dan schieten de losgebroken onderdelen je motor in. Ik heb begrepen dat op het moment je de turbo hoort gieren ipv netjes fluiten je lagers stuk zijn en je dan beter preventief kan vervangen om ernstige schade te voorkomen.

En dan niet bij iedereen gaan de turbo's kapot hoor, ligt aan of je geluk hebt en een beetje goede zorg zal misschien ook wel helpen.

Maar als je echt wil genieten en je kant iets meer betalen kijk dan voor de 2.2 automaat. Die motor heeft minder problemen, en die automaat word ook in de espace gebruikt. Daarom is die automaat niet zomaar stuk te krijgen omdat deze ontwikkeld is voor een auto van 17 tot 18 honderd kilo.
De handbakken willen nog weleens veel olie verliezen of niet meer in de versnelling willen. Ik weet alleen niet precies of nou de 5 bak of de 6 bak die kuren had.

Verder ben ik tevreden over deze auto's