Pagina 1 van 1

Storing automaat

Geplaatst: 27 mei 2009 17:13
door Renier
2 weken geleden hebben we de Megane II bij een Renault dealer ingeruild voor een Laguna Grand Tour 2.0 16V automaat uit 2005 met 64.000 km op de teller.

Vorige week ging na 5 min rijden opeens de automaat in de noodloop (vast in 3e versnelling) en kreeg ik de melding op de display "Transmissie controleren". Na afzetten vd motor en opnieuw starten reed hij weer normaal en was de melding weg.

Ik heb hem bij onze vaste dealer laten uitlezen. Hun conclusie was dat er een storing inzat waardoor (onder top occasion garantie gelukkig) volgens de chef werkplaats het volgende vervangen moest worden: elektrokleppen, drukregeling, hydraulisch blok en tenslotte opnieuw inleren vd automaat met nieuwe software.

Omdat ze echter de komende weken volzaten ben ik terug gegaan naar de dealer waar hij gekocht is.
Die constateren ook dat er een storing inzit (iets van "rekeneenheid transmissie") maar willen in eerste instantie beginnen met alleen vervangen vd elektrokleppen. Mocht het dan weer terugkomen dan zullen ze verder gaan zoeken om alsnog bijv. het hydraulisch blok te vervangen. Dit was een onderdeel van rond de €1000,p- en gingen ze niet zomaar vervangen.

Wie moet ik nu geloven? Was de chef werkplaats van mijn vaste dealer dan wel erg makkelijk om dan maar alles te vervangen omdat we toch garantie hebben? :? Ik heb normaal zeer goede ervaringen met deze dealer en deze chef werkplaats.
Of moet ik erop rekenen dat op korte termijn de auto opnieuw bij de garage staat met automaat problemen? :?

Ik heb begrepen dat het inderdaad meestal begint bij vervangen vd elektrokleppen en dat het probleem dan vaak is opgelost?

Geplaatst: 28 mei 2009 13:41
door Mathijs
Moeilijke keuze inderdaad.

De ene dealer gooit er gelijk een doos met onderdelen tegenaan, met daarin de grootste kans de veroorzaker van de storing te vervangen.

De andere dealer gaat was systematischer te werk, en begint bij de onderdelen die de grootste waarschijnlijkheid van storing veroorzaker hebben, om daarna pas bij het terugkomen van de storing verder te gaan met het volgende onderdeel.

Het kan best zijn dat een electro klep heeft vastgezeten, en dat dit een algemene storingsmelding heeft gegeven.
Dus dan is met het vervangen van de klep(pen) het probleem in principe opgelost.

De vraag is echter waardoor zo'n klep dan een storing is gaan geven.
Als dat vervuilde of niet goede ATF is geweest, dan kun je er volgens mij op gaan wachten tot de volgende kleppen ook gaan haperen, en/of het hydraulische blok verstoppingen gaat geven, of de druksensor verkeerde waarden gaat geven.

Dealer nr.2 heeft mijn persoonlijke voorkeur omdat die het probleem systematischer aanpakt.
Nadeel is echter dat je dan inderdaad kans hebt over een tijd weer een afspraak te moeten gaan maken, en zeker als je nog maar pas die auto hebt, wil je er niet mee om de zoveel tijd naar de garage moeten.
Tevens heb je kans dat op een bepaald moment de garantie is verlopen voordat het probleem echt is opgelost, en hoewel reeds aangemeld, wil dat nog wel eens gesteggel geven over wie de kosten dan moet gaan betalen.

Alles eens overwegende, zou ik dan toch naar dealer nr.1 gaan, ook al duurt het nog een tijdje voordat die aan de slag kan.

Maak er anders een polletje van :lol:

Geplaatst: 28 mei 2009 14:05
door Renier
Bedankt voor het meedenken. Precies mijn overwegingen.

Op dit moment heb ik dus even geen keus, auto staat bij "dealer 2" en die gaat alleen de elektrokleppen vervangen.
Dat is hopelijk morgen klaar.

Ik kan natuurlijk volgende week nog terug naar m'n vaste dealer om te zien of zij alsnog de resterende onderdelen willen vervangen onder garantie, maar denk niet dat ze dat willen, omdat de storing nu al is opgelost.

Geplaatst: 28 mei 2009 14:26
door Mathijs
Tsja, dan wordt het nu een gevalletje 'afwachten' :lol:

Hoe lang heb je garantie op die auto ?
Dat je voordat de garantie termijn verstreken is, voor de zekerheid de auto nog een keer laat uitlezen op eventuele wel door het systeem opgeslagen maar niet door de bestuurder opgemerkte problemen.

Geplaatst: 28 mei 2009 17:19
door CPTR
En tijdens de garantie de auto eens goed gebruiken, bijvoorbeeld op een verre auto vakantie.

Mijn vorige Scenic (ook automaat) uit 1999 kocht ik in mei 2004 en reed ik in juli naar Hongarije (1500 km). Tijdens het rijden daar bleef de bak in D steken. Je kunt 'm dan niet meer starten!

Afslepen dus die hap, zie onderstaande foto. Altijd leuk, die anekdotes... :lol:

Gelukkig alles onder garantie

Geplaatst: 28 mei 2009 17:38
door Mathijs
ja, en een beetje off-topic, maar als je auto op zo'n trailer beland, veel foto's er van maken.
Is handig als je hem met (transport) schade terug krijgt :oops: