Pagina 1 van 1

ABS- en Remvoeringlampjes blijven periodiek branden

Geplaatst: 20 feb 2010 13:37
door typegenie3159
Hallo Renaultvrienden,
Ik ben reeds 6 jaar in het bezit van een Laguna 16/16V RXE bwj. 1999.
Elk jaar met een buitentemperatuur rond het vriespunt, gaat het ABS lampje branden in combinatie met het rode Remvoering lampje. Ik krijg dan van het sprekend dashboard de melding; ABS uitgeschakeld !!
Af en toe gaat het rode lampje wel uit. Als de buitentemperatuur oploopt (Maart/April) gaan ze spontaan, blijvend uit. Heeft dit te maken met een slechte kwaliteit remolie (in de winter dikker) of heeft u een andere suggestie? Dit gebeurt al vanaf de aanschaf, en wil nu zekerheid, ook al heb ik hier geen last van verder.

Geplaatst: 20 feb 2010 19:22
door WillemS
Weet niets over de remvloeistof in je wagen, maar wel dat deze in ieder geval iedere twee jaar vervangen dient te worden.
Ik dacht dat het DOT 4 kwalificatie moet zijn.
Remvloeistof is sterk hygroscopisch(trekt vocht aan) je dient je beslist aan de verversingsterijn te houden, om storingen te voorkomen. SUC6

Geplaatst: 20 feb 2010 20:39
door typegenie3159
Willem, bedankt voor je reactie. De auto krijgt ieder jaar zijn beurt bij de dealer hier, maar de remvloeistof is nog nooit ter sprake geweest. Ook heb ik bovenstaand probleem nooit aan hun voorgelegd, maar zij zullen toch ook moeten weten wat bij een beurt hoort. Daarom wil ik eerst dit forum benaderen, voordat men gaat "gooien" met hoge onkosten. Je antwoord lijkt me best wel waarheid, simpelweg omdat de storing maar tijdelijk is !!

Geplaatst: 20 feb 2010 22:17
door WillemS
Op je nota's zal toch wel staan dat bij de een of andere beurt de remvloeistof is ververst?!

Geplaatst: 20 feb 2010 22:45
door typegenie3159
Nee hoor, ik heb nog elke nota bewaard vanaf de aanschaf; Distributieriem, uitlaatspruitstuk, dynamopoelie vervangen en noem maar op; geen enkele keer remolie vervangen op de nota's. Ik zal hier binnenkort een single afspraak voor maken, met de vraag of dit ooit gebeurt is. Het betreft hier een "echte" Renault dealer voor het onderhoud. Ik houdt je op de hoogte !!

Geplaatst: 21 feb 2010 11:35
door mechanic
De remvloeistof wordt elke 4jaar/120.000km ververst, en behoort zoiezo elke beurt even gecontroleerd te worden.

Geplaatst: 21 feb 2010 12:07
door typegenie3159
Mechanic, bedankt voor je reactie. Gisteren heb ik de rekeningen nog eens doorgespit, waarbij wel aan de remmen is gewerkt, maar dat waren de remblokken. Ik heb de auto nu 6 jaar, en heb er ± 90.000 KM mee gereden. Het zou dus kunnen, dat het nog niet nodig is, maar aangezien de auto 5 jaar oud was bij aanschaf (toen 80.000 gelopen), vraag ik me af of het ooit gebeurd is? Het eerste wat bij me opkwam was de oliekwaliteit, omdat het geen typisch defect is, maar in koude periodes. Dit verhaal ben ik ook nog nergens tegengekomen, dus ik denk dat we goed zitten.

Geplaatst: 21 feb 2010 17:37
door WillemS
Als het streng vriest en je remvloeistof is verzadigd met vocht, dan kan dit plaatselijk bevriezen.
Het is beslist GEEN luxe om je remvloeistof op tijd te verversen, als je met door vocht verzadigde vloeistof langdurig sterk moet remmen(berg-af b.v.) dan zal het vocht gaan koken(stoom), waardoor je remwerking tot NUL kan worden reruggebracht, fijn idee hè :oops:

Geplaatst: 22 feb 2010 19:32
door typegenie3159
Tja Willem, dat valt dus hoop ik bij mij nog mee. Ik heb in ieder geval vandaag een afspraak gemaakt voor de verversing van het remsysteem. Aanstaande vrijdag wordt dit gerealiseerd. Hou jullie op de hoogte.

Geplaatst: 03 mar 2010 21:48
door typegenie3159
Hallo Renaultfanaten;
Bij deze nog de beloofde reactie op bovenstaand probleem. Zoals gezegd is inmiddels de remolie geheel ververst, remsysteem gereinigd en nagekeken. De olie was zoals men zei in redelijke conditie, maar bevatte wel sporen van "slijpsel", eventueel van remcilinders. Hoe lang de olie zich al in het systeem bevond, kon men niet zeggen. Wat wel belangrijk was; de lampjes waren uit. Dit zijn ze ook precies 1 dag geweest. Het gevreesde ABS-lampje meldde zich reeds aan, gevolgd door het rode lampje. Ben toen terug gegaan, en heb de computer laten uitlezen. Resultaat; een storing in het hydraulisch blok. Aangezien de kosten van reparatie (± € 700,-) laat ik dit even voor wat het is, gezien de leeftijd van de auto!! Eerst nog informatie inwinnen (2e hands, revisie). Bij deze nog bedankt voor jullie reactie en de kennis van zaken.

Geplaatst: 04 mar 2010 16:19
door WillemS
Jouw wagen heeft w.s. een Bosch 5.3 ABS-unit.
Het elektronische gedeelte daarvan kan gereviseerd worden door ACtronics in Almelo kost plm. 160 ex.
Dit bedrijf levert niet aan particulieren maar jouw garage kan het opsturen en dan is het met 3-5 dagen terug met 2 jaar garantie. SUC6

Geplaatst: 04 mar 2010 20:55
door Rossy
Ik denk dat er meer aan de hand is als alleen het elektronische gedeelte.
Ik heb nog nooit gehoord van metaaldeeltjes die door de remcilinders veroorzaakt worden.
Lijkt mij dat de ABS pomp zelf ook kapot is.
Dat verklaart ook de metaaldeeltjes.

Antonio.

Geplaatst: 09 mar 2010 20:04
door typegenie3159
Heren, wederom bedankt voor jullie reactie. Wat betreft de metaaldeeltjes waar Rossy over schreef; het waren zéér fijne metaaldeeltjes, dus geen bramen of vlokken. Op dit moment zijn de lampjes alweer enkele dagen blijvend uit, alles werkt uitstekend en totaal geen bijgeluiden als ratelen of schuren van b.v. de ABS-pomp. Ik heb alles meerdere keren getest op een zandpaadje, het probleem is als sneeuw voor de zon verdwenen. Ondanks de koude buitentemperatuur, aangezien de klachten altijd met dit type weer optraden. Mijn vermoeden is, dat onzuiverheden in de oude olie problemen hebben veroorzaakt in het hydraulisch blok. De nieuwe olie heeft naar mijn mening een beter smerend effect gecreëerd. Laat ik hopen, dat het hierbij mag blijven!!!! Mochten echter de problemen zich herhalen, laat ik nog van me horen. Op tijd remolie verversen dus.....!!
Groeten uit Gemert, Noord-Brabant.