Pagina 1 van 1
Stuurrubber???
Geplaatst: 14 apr 2010 14:59
door guitarman
hallo, heb sinds kort een Laguna 1.8 RT 1995,meteen naar Renault dealer geweest voor kleine inspectie.
linkerdraagarm rubbers versleten.
Nwe laten plaatsen bij lokale garage(dealer is 5x zo duur)echter nu lijkt het alsof er een rubber ontbreekt omdat mn stuur trilt en een soort "bonk"gevoel geeft?
Advies gevraagd en men zegt laat het komt vaker voor,maar moet mi.i toch te verhelpen zij?
Alvast bedankt voor uw reactie.
gr,
Richard
Geplaatst: 17 apr 2010 17:07
door ArjanS
Lijkt me echt niet dat het normaal is na reparatie met een trillend stuur te zitten. Die bonk, op welk moment is dat hoorbaar/voelbaar? Misschien de uitlijning niet helemaal meer in orde?
stuurrubber
Geplaatst: 17 apr 2010 20:26
door guitarman
Hoi,bedankt voor je reactie.
Het is niet dat het echt constant bonkt,maar bij bv remmen dan lijkt het alsof je een rubber?? mist.
Auto trekt niet naar een kant ,uitlijning is goed heb ook pas nwe banden laten monteren dus zijn ook goed gebalanceerd.
Heb me laten vertellen dat het vaker voorkomt? en omdat nu de draagarmrubbers weer 100% zijn is dit vaak het gevolg.
Laten zoals het nu is.
Het is ook niet echt "vervelend" ,maar mi.i hoeft het zo niet ALS er wat aangedaan kan worden,maar wat?
gr,
Richard
Geplaatst: 17 apr 2010 20:51
door ArjanS
Even in de hardopdenkmodus:
Als er iets bonkt betekend dat speling.
Beweging van een onderdeel geeft herrie.
Draagarmrubbers weer 100%.
Zoals bij een nieuwe auto dus!
Nieuwe auto's hebben geen last van gebonk of trillen in het stuur.
En trillingen in je stuur kan weer betekenen dat er nu iets overmatig gaat slijten.
Ergens moet dus iets niet helemaal goed zitten.
Als je de auto op een krik zet en je wrikt het wiel heen en weer. Zit er dan speling ergens, bonkt het dan ook of voel je dat er ergens iets over een weerstand heen schiet?
Als dat zo is meteen terug naar de garage. Dan wordt je met een kluitje het riet in gestuurd.
Groet, Arjan
Stuurrubber???
Geplaatst: 17 apr 2010 21:11
door guitarman
Arjan,snelle reactie !!
Ben maar simpele muzikant en alleen technisch wat gitaar betreft.
Wat jij "hardop" denkt lijkt me duidelijk.
Vreemde is dat de auto afgelopen dinsdag glansrijk door de APK is gekomen.
Goede auto zei de keurmeester.
Heb hem met een metelan stang? bij de voorwielen zien wrikken dus als er idd speling zou zijn,had hij dat moeten merken toch?
Maar wat ik zei tis niet echt vervelend,maar ik ben zo'n type van 10 lampjes in mn dashboard dan moeten ze ook doen snap je?
Stuurt trilt alleen maar tussen 100 en 120 km/u en dan ook niet altijd is bij vlagen.
Ik heb een lokale monteur laten kijken en deze zei iets van afstellen vh stuur,maar kwam dus later met laat het .zo
gr,
Richard
Geplaatst: 17 apr 2010 22:47
door RichTrip
Als ik alle verhalen zo lees komt er bij mij maar 1 oorzaak op en dat zijn de remschijven.
-Je stuur trilt
-Het komt voor tussen 100 en 120 km/u
-Het komt ook voor bij het remmen.
Je trillende stuur duidt op een onbalans, dit komt doorgaans niet door een rubber of iets dergelijks. Bij een bepaalde, vaak hogere snelheid treedt het op, maar bij nog hogere snelheden kan het weer weg zijn, of minder aanwezig. Vaak voel je de trilling tijdens het remmen erger (vooral bij een beetje bijremmen op de snelweg bij tempo 100+) en resulteert het vaak in een hoogfrequent bonkend en trillend geluid.
Het zijn doorgaans de symtomen van kromme remschijven. Mits je banden natuurlijk wel goed moeten zijn gebalanceerd. Deze kunnen ook onbalans geven en het effect versterken.
Geplaatst: 17 apr 2010 23:09
door ArjanS
Alleen bij hogere snelheden, oké. Kan zijn dat de rubbers zich nog een beetje aan het "zetten" zijn.
Trouwens nette wagen
En als na de reparatie de keurmeester niks heeft kunnen vinden zal het zeker goed zitten. En, ik heb ook een hekel aan kleine dingen die het niet doen zoals het hoort. Pietluttg noemen we dat hier.
Misscien klop ik nog wel eens bij je aan voor wat gitaartips. Kan er maar weinig van

Misschien 'ns wat vaker oefenen

Geplaatst: 17 apr 2010 23:14
door ArjanS
RichTrip schreef:Als ik alle verhalen zo lees komt er bij mij maar 1 oorzaak op en dat zijn de remschijven.
-Je stuur trilt
-Het komt voor tussen 100 en 120 km/u
-Het komt ook voor bij het remmen.
Je trillende stuur duidt op een onbalans, dit komt doorgaans niet door een rubber of iets dergelijks. Bij een bepaalde, vaak hogere snelheid treedt het op, maar bij nog hogere snelheden kan het weer weg zijn, of minder aanwezig. Vaak voel je de trilling tijdens het remmen erger (vooral bij een beetje bijremmen op de snelweg bij tempo 100+) en resulteert het vaak in een hoogfrequent bonkend en trillend geluid.
Het zijn doorgaans de symtomen van kromme remschijven. Mits je banden natuurlijk wel goed moeten zijn gebalanceerd. Deze kunnen ook onbalans geven en het effect versterken.
Kromme schijven lijkt me niet. Heb dat zelf gehad en merkte het juist ook bij lage snelheden. Daarbij had dat er toch bij de huidige remmentest voor de APK uitgekomen want dan krijg je verschil in rempercentage tussen links en rechts. Onbalans in banden dan eerder.
stuurrubber
Geplaatst: 18 apr 2010 08:54
door guitarman
Hoi,
Allen thanx voor jullie reacties,
Wat betreft de remschijven,ik weet het niet,heb bij het remmen niet echt het idee dat de boel trilt.
Ook de APK heeft dat niet uitgewezen en onbalans ook niet want wat ik al zei heb pas nwe banden(215-45-17)
laten monteren en die zijn goed gebalnceerd en uitgelijnd ook.
Stuur los ook op hogere sneheid gewoon rechtuit hoor.
Wellicht bij remtest goed bevonden,maar toch krom? dat zou kunnen,ik laat de schijven wel bekijken dan.
Helaas heb ik voor gitaarles minder geduld dan met auto's haha.
Speel lead gitaar in een bliues-rockband heb regelmatig optreden.
25 April in Horn(L)op de herdenkings dag van Nicky Verstappen,georganiseerd door BACA int.
Hoop motoren dus !!
thanx and greetz
Richard
stuurrubber
Geplaatst: 18 apr 2010 09:13
door guitarman
hallo ,
heb ff op het net gekeken en vond 2 dingen welke mij mss wat lijken voor wat betreft mijn vraag.
het betreft een "stabilisator" en een "axiaalkogel".
heb gekeken op onderdelendirect bij stuurdelen.
Ben leek maar zou 1 of wellicht beide onderdelen vervangen moeten worden?
thanx
greetz
Richard
stuurrubber
Geplaatst: 18 apr 2010 09:18
door guitarman
sorry vergat de foto's was ff te snel
Richard
stuurrubber
Geplaatst: 18 apr 2010 09:19
door guitarman
foto 2
Geplaatst: 19 apr 2010 09:42
door Rossy
De stabilisator kan nog wel eens verslijten.
Dit merk je door een klapperend of bonkend geluid.
Vaak wordt dit bij de APK wel gezien, soms ook niet!
Is bij mijn auto ook het geval, moet ze nog eens vervangen...
Antonio.
stuurrubber
Geplaatst: 19 apr 2010 12:27
door guitarman
Hoi Antonio
bedankt voor je reactie,
Dus jij denkt die stabilisator laten vervangen?
Zijn niet de kosten,denk arbeidsloon het meeste.
Ik vraag het ff na wat de tot. kosten dan worden ok?
thanx
Richard