Pagina 1 van 1
Laadstroom defect
Geplaatst: 23 nov 2010 18:43
door Lan
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw en misschien kunnen jullie me helpen,ik rij met plezier in een renault laguna grand tour.
Nou krijg ik in het display te zien laadstroom defect mijn eerste storing.Hij licht op en gaat weer uit en kan wel gewoon blijven rijden doet niet raar,heeft het niet altijd.
Je zou toch zeggen dat die een keer niet meer zou starten,maar hij start nog steeds,brand soms op vanaf zaterdag
Aan de accu kan het niet liggen die is nieuw,wie kan mijn helpen en of ik me eigen zorgen moet maken.
Bijvoorbaat vast mijn dank.
Gr Lan,

Re: Laadstroom defect
Geplaatst: 23 nov 2010 21:32
door WillemS
Laadstroom defekt betekend volgens mij dat de dynamo(alternator) niet goed werkt.
Dit kan verschillende oorzaken hebben, zoals slippende riem, versleten sleepkontakten, defekte diodebrug, enz.
Laat dit nazien, door een garagebedrijf.
SUC6
Re: Laadstroom defect
Geplaatst: 24 nov 2010 06:44
door Lan
WillemS schreef:Laadstroom defekt betekend volgens mij dat de dynamo(alternator) niet goed werkt.
Dit kan verschillende oorzaken hebben, zoals slippende riem, versleten sleepkontakten, defekte diodebrug, enz.
Laat dit nazien, door een garagebedrijf.
SUC6
Hoi Willem,
Vast bedankt voor de tips,probeer het eerst zelf even als ik alles kan vinden.
Slippende riem heb ik niet,zal dynamo even meten,en versleten sleepkontataken ofof diodebrug waar kan ik die vinden.
Nogmaals vast bedankt voor de tips
Gr Lan
Re: Laadstroom defect
Geplaatst: 24 nov 2010 09:46
door WillemS
Even meten doe je door de multimeter op de + en - te klemmen en dan de laadstroom af te lezen.
Moet bij verhoogd stationair plm.14,2 volt bedragen.
De sleepkontaken en diodebrug zitten in de dynamo, en is specialistenwerk als je er geen kaas van hebt gegeten, zoals nu blijkt.
Ga naar een garage of specialist.
SUC6
Denk erom de kabels nooit losmaken als de motor loopt !!!
Re: Laadstroom defect
Geplaatst: 25 nov 2010 06:54
door Lan
WillemS schreef:Even meten doe je door de multimeter op de + en - te klemmen en dan de laadstroom af te lezen.
Moet bij verhoogd stationair plm.14,2 volt bedragen.
De sleepkontaken en diodebrug zitten in de dynamo, en is specialistenwerk als je er geen kaas van hebt gegeten, zoals nu blijkt.
Ga naar een garage of specialist.
SUC6
Denk erom de kabels nooit losmaken als de motor loopt !!!
Ik doe het ook niet zelf maar informeer wat het allemaal kan zijn.
Ineens ging het branden van laadstroom defect,wat me is opgevallen van de week als je weg bent geweest en je komt terug dat de tijd niet meer goed staat, die kan ik elke keer veranderen, maar starten doet die wel,er wordt vrijdag nagekeken.
Vast bedankt voor de tips.
Gr Lan,
Re: Laadstroom defect
Geplaatst: 25 nov 2010 21:51
door Lan
WillemS schreef:Even meten doe je door de multimeter op de + en - te klemmen en dan de laadstroom af te lezen.
Moet bij verhoogd stationair plm.14,2 volt bedragen.
De sleepkontaken en diodebrug zitten in de dynamo, en is specialistenwerk als je er geen kaas van hebt gegeten, zoals nu blijkt.
Ga naar een garage of specialist.
SUC6
Denk erom de kabels nooit losmaken als de motor loopt !!!
Hoi Willem,
Hier een update vandaag bij de garage geweest en de dynamo laten meten,die was goed dus maar afwachten ik weet het niet meer,en de garage weet het ook niet.
Re: Laadstroom defect
Geplaatst: 26 nov 2010 21:45
door Rojo69
Al gedacht aan massa kabel van blok naar carosserie of accu naar carrosserie?
Heb het idee dat van het blok naar de carrosserie niet optimaal is.
Suc7.
Re: Laadstroom defect
Geplaatst: 27 nov 2010 09:24
door WillemS
Weet niet wat de garage heeft gedaan, maar even het volgende:
Meet de laadspanning op de akkuklemmen, meet daarna de laadspanning op de akkuPOLEN, meet daarna de laadspanning op de pluspool en aan het motorblok ergens de min., meet de laadspanning op de pluspool en ergens aan de carrosserie.
De uitslag moet overal hetzelfde zijn, zo niet dan weet je waar het zit.
SUC6
Re: Laadstroom defect
Geplaatst: 29 nov 2010 10:28
door Lan
WillemS schreef:Weet niet wat de garage heeft gedaan, maar even het volgende:
Meet de laadspanning op de akkuklemmen, meet daarna de laadspanning op de akkuPOLEN, meet daarna de laadspanning op de pluspool en aan het motorblok ergens de min., meet de laadspanning op de pluspool en ergens aan de carrosserie.
De uitslag moet overal hetzelfde zijn, zo niet dan weet je waar het zit.
SUC6
Hoi Willem,
Bedankt voor de tip,we gaan van de week even kijken en meten.
Ik hou je op de hoogte.
Gr Lan,
Re: Laadstroom defect
Geplaatst: 19 jan 2011 15:38
door den
hallo hier nog een tip voor de storing laadstroom defect! ik heb dat probleem meegemaakt,eerst dynamo gecheckt ,maar probleem was niet verholpen,!
na lang zoeken zat het probleem in het dashboard(bij de computer) computer gemaakt probleem was gelijk opgelost!
Re: Laadstroom defect
Geplaatst: 19 jan 2011 16:11
door Lan
hoi heb het nog steeds laadstroom defect maar rij nog steeds.
Heb al eerder iets gelezen op het internet,dat het in de computer zit.
er zit een bedrijf in apeldoorn wie die storing er uit kan halen,ga daar ven de week even heen bellen,kijken wat het gaat kosten.
Zodra ik meer weet zal ik het hier melden.
Re: Laadstroom defect
Geplaatst: 19 jan 2011 18:17
door den
het klopt dat je gewoon kan blijven rijden ,in mijn geval was dat ook zo!
alleen de hele tijd die melding krijgen is gewoon vervelend.want verder is er echt niets aan de hand!
ik hoop dat dit jouw verder kan helpen!
Re: Laadstroom defect
Geplaatst: 22 feb 2012 20:02
door Illuminist
Hier hetzelfde probleem. Ik heb vanavond net de Vel Satis opgehaald en onderweg krijg je dit. Laadstroom defect.
kan iemand mij schrijven waar dit bedrijf in apeldoorn zit tevens naam bv en ongeveer de kostenplaatje.. En laat het alstublieft laag blijven anders neem ik eerst een pilletje in voor het lezen.. snik snik
Re: Laadstroom defect
Geplaatst: 22 feb 2012 21:47
door Estate2008
Ac tronics heet dit bedrijf, en werkt enkel voor bedrijven. Kosten circa 225 euro. Ik heb het nooit laten doen, want ik kan goedkoper aan een andere tellerbak komen.
Want het probleem zit in de tellerbak, deze zorgt voor de aansturing van de dynamo, en die gaat kapot. Komt veelvuldig voor bij de laguna.
Re: Laadstroom defect
Geplaatst: 22 feb 2012 22:14
door WillemS
ACtronics zit in Almelo en is allleen voor proffessionals.
Het berijf in Apeldoorn heet volgens mij KMS en helpt ook particulieren.
Google maar even.
SUC6
Re: Laadstroom defect
Geplaatst: 23 feb 2012 09:25
door WillemS
Ik kan niet reageren op je PB, dan maar zo.
ACtronics repareert via aanbieden door je garage, ze vervangen zwakke onderdelen en geven 2 jaar gar.
Bij KMS kan je vaak wachten op de rep. en ze hebben koffie en thee. ook 2 jaar gar.
De Dealer levert dezelfde "kwaliteit" die je nu hebt, bel maar eens voor een prijsopgaaf.
Bel dan ook met KMS en je besluit is snel genomen.
Ik zou gaan voor reparatie.
SUC6
p.s. op dit forum zit ook Demi, die repareert ook en zit ver in het zuiden vh land.
Re: Laadstroom defect
Geplaatst: 23 feb 2012 11:26
door Illuminist
Mijn dank is groot. Dankjewel..
Re: Laadstroom defect
Geplaatst: 23 jul 2021 11:09
door Ronaldvierkant
Is hier ooit een oplossing gevonden?
Re: Laadstroom defect
Geplaatst: 23 jul 2021 11:57
door stadium III
Ja ,tellerbak laten repareren ,als acuu en laadstroom van dynamo goed zijn
Ik heb het in eindhoven laten repareren ,weet zo niet meer waar
Re: Laadstroom defect
Geplaatst: 23 jul 2021 12:00
door Ronaldvierkant
Dank voor je reactie! Wat is een tellerbak? Mijn dynamo geeft een spanning van 13,9V. Volgende week nieuwe accu (want 4 jaar oud en in historie staat 1x per 4 jaar een nieuwe accu). Dan kijken wat er gebeurt.
Re: Laadstroom defect
Geplaatst: 23 jul 2021 12:04
door stadium III
Je dashboard deel waar de km teller end inzit
Accu per 4 jaar goede omzet voor de garage
Re: Laadstroom defect
Geplaatst: 23 jul 2021 12:13
door Ronaldvierkant
Klopt. Maar zonder laadprobleem toch opeens vorige week zonder spanning. Anwb kreeg hem.niet.meer goed geladen en dynamo gaf slechts 12:V. Nu, na.laden accu, lijkt alles weer normaal. Dynamo geeft een juiste spanning en accu blijft op 12.5V ook na.meerdere keren starten. Waarschijnlijk was.lege accu een combinatie van factoren