Pagina 1 van 1

TELLERFRAUDE

Geplaatst: 23 jan 2014 17:06
door A naar B
Afgelopen december heb ik bij een Renault Specialist (VSR) een gebruikte Kangoo 1.6 16V Privilege (Luxe uitvoering) uit januari 2006 gekocht. Het betreft hier een uit Duitsland geïmporteerde Renault. De auto is begin november 2013 op Nederlands kenteken gezet. Op de teller stonden slechts 61460 km (NAP). Ik kreeg destijds het Duitse onderhoudsboekje (Renault Wartungsheft) en het NAP-certificaat overhandigd.

Het autobedrijf had onder de motorkap een sticker geplakt met daarop vermeld dat de distributieriem bij precies 40.000 km was vervangen. Het vreemde is dat daarover niets vermeld staat in het Duitse onderhoudsboekje. Eerder deze maand heb ik per e-mail contact opgenomen met de in het boekje genoemde Renault-dealer. Maar ik kreeg geen respons. Op een gegeven moment heb ik maar aan Renault Duitsland gevraagd of ze me wilde helpen om contact te krijgen met de dealer. En dat had succes.

Tot mijn schrik kreeg ik van servicemedewerkster Sandra van de desbetreffende Renault-dealer te horen, dat mijn Kangoo nooit bij dat bedrijf in onderhoud is geweest. De gebruikte dealerstempel blijkt vals te zijn. Volgens het boekje zou de vorige eigenaar vier jaar na aanschaf zijn overgestapt naar B&K Service GmbH. Maar ook dat bedrijf heeft mij inmiddels laten weten dat mijn Kangoo daar nooit in onderhoud is geweest.

De RDW weigert overigens om mij het voormalige Duitse kenteken te geven. Als je de RDW via de website hebt benaderd dan word je door hun callcenter gebeld. Ik ondervond alleen maar tegenwerking. Deze Rijksdienst verbergt zich achter regeltjes. En de NAP is eigenlijk één grote zeepbel.

Gisteren kreeg ik van Sandra zomaar de onderstaande kilometerstanden toegezonden. Zij had ze voor mij opgevraagd.

08/2007----------37470 KM
09/2007----------37918
04/2009----------70588
05/2009----------71559
01/2010----------80556
04/2010----------83053
10/2010----------89961
01/2011----------93234
02/2011----------93775
02/2013---------102858

Ik sta werkelijk perplex. Hoe komt de NAP aan die 61460 km? Waarom heeft de Renault Specialist niet opgemerkt dat de bijgeleverde “Wartungsheft” vals blijkt te zijn? Ik heb nota bene 7.750,00 euro voor deze auto betaald.

Wat nu?

Re: TELLERFRAUDE

Geplaatst: 23 jan 2014 17:38
door RichTrip
Weet je wel zeker dat het NAP certificaat wel echt is? Voor 3 euro kun je je kenteken laten checken op de site van het NAP.

Voor de rest lijkt het mij een Renault Specialist welke klaar is voor de 'pek met veren' behandeling, gezien ook je ervaringen met het ongevraagd wisselen van de banden. Van Michelin's naar Minerva banden......ik had hem niet eens meegenomen.

Re: TELLERFRAUDE

Geplaatst: 23 jan 2014 19:05
door Pleiades
Er worden volgens mij niet eens NAP certificaten uitgedeeld voor geïmporteerd auto's.

Re: TELLERFRAUDE

Geplaatst: 23 jan 2014 21:54
door WillemS
Renault Specialist(VSR) is rijp om op een zwarte lijst geplaatst te worden, wellicht een idee voor dit forum?!

Re: TELLERFRAUDE

Geplaatst: 23 jan 2014 23:09
door demi
A naar B schreef: Ik sta werkelijk perplex. Hoe komt de NAP aan die 61460 km?
Bij het importeren moet de auto gekeurd worden bij de RDW en daar word de afgelezen Km stand genoteerd en begint daar de NAP pas geldend voor Nederland te tellen.

Handelaren die auto's inporteren draaien bij regelmaat van de klok de Km standen terug alvorens ze de auto aanbieden bij de RDW.
Op deze manier is er veel geld te verdienen op de wat oudere jonge auto's.
RichTrip schreef:Weet je wel zeker dat het NAP certificaat wel echt is? Voor 3 euro kun je je kenteken laten checken op de site van het NAP.
Bij deze check krijg je alleen maar te zien of hij "OK" of "NIET OK" is en je krijgt geen kilometerstanden te zien. Bij "OK" weet je dan alleen maar of hij oplopend is.

Als de auto is ingevoerd bij 61460 dan kan de NAP niet verder terug kijken

Als de overheid wil dat het gedaan is met het frauderen van de Km standen waarom gooien ze dan niet de auto historie van het nederlandse wagenpark online ??? Dan kan iedereen zien of er gerommeld is met de Km standen. Op de een of andere manier heeft de overheid er baat bij om dit geheimzinnig te houden en is het niet gemakkelijk om zomaar een NAP Pas te verkrijgen.

Ook zou het mooi zijn dat als je een tweedehandse ingevoerde auto koopt bij een Dealer dat er een historie te achterhalen is van alle door de Dealer uitgevoerde reparaties met Km standen ook al zijn ze van over de grens. Dat moet toch niet zo moeilijk zijn in dit huidige digitale tijdperk

Re: TELLERFRAUDE

Geplaatst: 24 jan 2014 01:51
door A naar B
Als de RDW mij het voormalige Duitse kenteken had gegeven, dan had ik informatie omtrent de importauto kunnen inwinnen bij het Duitse Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) in Flensburg. De RDW heeft die weg geblokkeerd…

Re: TELLERFRAUDE

Geplaatst: 24 jan 2014 12:04
door WillemS
Ik denk dat de importeur adh van het VIN(dit is het enige unieke nummer dat de wagen kan identificeren) de herkomst en de onderhoudshistorie wel kan opzoeken, maar of ze daartoe bereid zijn?
Het blijft dus goed opletten bij een wagen die uit het buitenland komt.
Ook bij Nederlandse wagens overigens.
mvg WillemS
p.s. we weten nu wel waarom er zoveer jonge 2e handsen uit het buitenland komen(in het buitenland worden meer km's gemaakt,zeker!).

Re: TELLERFRAUDE

Geplaatst: 03 feb 2014 19:26
door A naar B
- UPDATE -

Afgelopen week heb ik de Kangoo teruggebracht naar het autobedrijf en de sleutels ingeleverd. De eigenaar had inmiddels al het volledige aankoopbedrag op mijn rekening gestort. Ik heb uiteraard het vrijwaringsbewijs veilig opgeborgen.
Ik heb al een andere Kangoo aangeschaft. Nee, geen import...

Bedankt voor jullie reacties!

Re: TELLERFRAUDE

Geplaatst: 04 feb 2014 10:40
door RichTrip
Mooi dat het nog zo goed is afgelopen. Toch nog een goede service van het bedrijf. Wellicht was hij niet op de hoogte van de tellerfraude.

Re: TELLERFRAUDE

Geplaatst: 04 feb 2014 15:04
door WillemS
Fijn dat het zo gelopen is !!!
Ben wel benieuwd wat er nu met de wagen gaat gebeuren. prijsverlaging of iets anders.?

Re: TELLERFRAUDE

Geplaatst: 05 feb 2014 12:02
door A naar B
De eigenaar van het autobedrijf vertelde me dat de Kangoo teruggaat naar de leverancier. Hij wil de auto niet meer via zijn bedrijf te koop aanbieden...