Pagina 1 van 1

Verkouden Kangoo

Geplaatst: 11 okt 2011 03:08
door diekes
Ik rij sinds een paar jaar met een Kangoo II met verlengde chassis 2005 (5pl)
Er zijn een aantal zaken die me echt beginnen irriteren op het punt dat ik overweg om hem te verkopen...

1) Elke keer als ik schakel beweegt de versnellingspook naar voor en achter, alsof gans het motorblok en versnellingsbak bewegen, In de garage werden silentblokken vervangen (of zoiets) maar na een week dook het probleem opnieuw op.

2) Soms (en soms niet) hoor ik een metaalachtig getik/geratel dat lijkt te komen van vooraan aan de chauffeurszijde. Meestal wanneer de Kangoo uit versnelling staat (of aan rood licht, file etc). Als ik rij, hoor ik het iig niet. Lijkt wel of er ergens een stuk metaal hangt te bengelen. Eveneens in de garage alles nagekeken, maar niets te vinden. Meestal wanneer ik iemand wil laten horen wat ik hoor, rijdt hij perfect...

3) Eveneens wanneer uit versnelling ratelt dat ding als een oude koffiemolen. Ik los dit zelf op door altijd wat gas bij te geven zodanig dat het gesputter op die manier stopt. echter niet altijd gewenst (bv in file) aangezien het toerental dat ook de hoogte inschiet. iemand een idee hoe ik eventueel zelf het toerental wat kan bijregelen?

4) Het is avond, ik rij rustig naar huis en plots vallen de lichten van het dashbaord uit. Even fiddelen aan de bedieningspook helpt tijdelijk maar tegelijkertijd valt ook de verlichting buiten uit op dat moment. Garage kon niets problematisch vinden. (Lampje Airbag en service branden trouwens ook regelmatig zonder reden...)


Heeft er hier iemand praktische tips over hoe ik bovenstaande zaken best aanpak zonder er een fortuin aan manuren in de garage aan overhoud?

Thx!

Re: Verkouden Kangoo

Geplaatst: 11 okt 2011 10:50
door BramvT
Wat voor type Kangoo is het qua motor....benzine of diesel ?
Altijd verstandig om dit even in je onderschrift te vermelden of dit duidelijk aan te geven in de onderwerptitel.

Re: Verkouden Kangoo

Geplaatst: 11 okt 2011 11:01
door diekes
BramvT schreef:Wat voor type Kangoo is het qua motor....benzine of diesel ?
Altijd verstandig om dit even in je onderschrift te vermelden of dit duidelijk aan te geven in de onderwerptitel.
een DCI60...

Re: Verkouden Kangoo

Geplaatst: 11 okt 2011 13:06
door Mathijs
1 + 2 + 3 klinken als defecte/versleten drukgroep (koppeling)
4 klinkt als los zittende massa kabel of los zittende stekkerverbinding op schakelaar.

Hoeveel km heeft deze auto al gereden ?

Re: Verkouden Kangoo

Geplaatst: 11 okt 2011 14:55
door diekes
Mathijs schreef:1 + 2 + 3 klinken als defecte/versleten drukgroep (koppeling)
4 klinkt als los zittende massa kabel of los zittende stekkerverbinding op schakelaar.

Hoeveel km heeft deze auto al gereden ?
heeft nu zo'n 214000K op de klok...

Re: Verkouden Kangoo

Geplaatst: 12 okt 2011 13:14
door Mathijs
En heeft die ondertussen al eens een nieuwe koppeling+drukgroep+lager gekregen ?

Niet dat Km's nu zaligmakend zijn, met veel in de stad rijden zou dat al eerder versleten zijn, maar 2ton op één koppelingsplaat en drukgroepsetje, zou zomaar eens kunnen dat die vervangen moeten worden.

Het geluid zal waarschijnlijk ook wel al een beetje veranderen als je de koppeling tot aangrijppunt laat komen, maar net niet helemaal laat aangrijpen.

Als er een zelfstellende of hydraulische koppelingspedaal in zit, dan heb je het slijten vaak niet door.
( http://www.carrec-technocenter.nl/carre ... =onderhoud )

Re: Verkouden Kangoo

Geplaatst: 12 okt 2011 20:37
door diekes
Mathijs schreef:En heeft die ondertussen al eens een nieuwe koppeling+drukgroep+lager gekregen ?

Niet dat Km's nu zaligmakend zijn, met veel in de stad rijden zou dat al eerder versleten zijn, maar 2ton op één koppelingsplaat en drukgroepsetje, zou zomaar eens kunnen dat die vervangen moeten worden.

Het geluid zal waarschijnlijk ook wel al een beetje veranderen als je de koppeling tot aangrijppunt laat komen, maar net niet helemaal laat aangrijpen.

Als er een zelfstellende of hydraulische koppelingspedaal in zit, dan heb je het slijten vaak niet door.
( http://www.carrec-technocenter.nl/carre ... =onderhoud )
Ik betwijfel of dat het probleem is. In de garage zagen ze alleszins geen probleem me de koppeling én het geluid veranderd enkel bij een hoger toerental. Niet wanneer er met de koppeling gespeeld wordt...
et geluid lijkt een beetje alsof er onderaan de wagen een leeg conservenblikje bengelt, vandaag de ganse dag niet gehoord en nochtans wat km gereden... :|