Pagina 1 van 1
renault kangoo 1.4 rt veerpoot verwijderen
Geplaatst: 08 nov 2013 13:00
door robert2cv
Hallo,
Kan iemand mij vertellen hoe ik de veerpoot kan verwijderen? Bij de rubberen topmount zit een imbus en zeskantmoer, maar als ik de imbus tegenhoud krijg ik de moer niet los (al volop bezig geweest met WD40). Wat is de manier dit los te halen (veer ontspannen, opkrikken.....)?
Alvast bedankt en gr.
Robert
Re: renault kangoo 1.4 rt veerpoot verwijderen
Geplaatst: 08 nov 2013 17:55
door WillemS
Die inbus en moer houden de veerpoot bij elkaar, niet zomaar proberen los te maken !!!
De veer kan dan wegspringen, levensgevaarlijk.
De veerpoot dient in z'n geheel gedemonteerd te worden en dan dient de veer met een spanner gespannen te worden voor je die moer lost. Heb je geen ervaring hiermee(kennelij), LAAT HET DAN doen door een terzake kundige.
mvg WillemS
Re: renault kangoo 1.4 rt veerpoot verwijderen
Geplaatst: 08 nov 2013 18:35
door robert2cv
OK, dank je voor je antwoord. Ik begrijp dat de veer met veerspanners gespannen moet worden, maar ik wilde alleen even proberen of de moer enigszins losgaat. Ik begrijp alleen niet hoe je de veerpoot losmaakt aan de bovenkant. Je merkt op dat de veerpoot in zijn geheel gedemonteerd moet worden, maar dan moet naar mijn idee de rubberen topmount eraf. Bij veel auto's zit deze topmount vast aan de carrosserie met 2 of 3 schroeven, maar bij de Kangoo/Clio niet. Iemand nog tips?
Re: renault kangoo 1.4 rt veerpoot verwijderen
Geplaatst: 08 nov 2013 20:42
door WillemS
Je hebt zeker veerspanners nodig en de kennis om deze te gebruiken.
Hier een pdf met de instrukties en meer;
MR325KANGOO3.pdf
Wees voorzichtig!!
mvg WillemS
Re: renault kangoo 1.4 rt veerpoot verwijderen
Geplaatst: 09 nov 2013 09:54
door robert2cv
dank voor de pdf! heb je toevallig alle delen van dit wp handboek?
Re: renault kangoo 1.4 rt veerpoot verwijderen
Geplaatst: 09 nov 2013 22:11
door de mon
De moer wordt soms met de luchttol vast gedraaid.Door de de fijne spoed van de draad komt het erg vast te staan.
De enigste sterkste inbussen zijn die in een dopsleutel verwerkt zitten.
Om het simel te houden.Laat de wagen op zijn wielen rusten.Draai de bovenste dikke moer eraf.De grote rondelle eraf en draai dat dunne moertje er ook af en zet die dikke moer in de plaats.Rondelle en dun moertje zet je ook maar op voor de demontage van de veerpoot.
4 à 5oo kg veerkracht vertrouw ik niet toe aan dat dunne moertje.
Veerpoot lager en rubber zou ik meteen vernieuwen.