Pagina 1 van 1
K4M 2006 koelvloeistof type D
Geplaatst: 25 dec 2024 12:54
door de mon
Mijn motor wordt niet of zeer traag warm. Bij de nieuwe themostaat sluit die klep af op rubber bij open toe gaan. Ik denk dat hij scheef zit of het rubber is stuk. 't Enig wat ik nog hoorde is dat de injectie dan telkens rijker staat.
Bij de Action heeft men roze koelvloeistof (type D) en die blauwkleurige. In mijn auto zit roze, wat type het is is een grote wirwar.
Altijd ietjes met type D bijgevuld, denkelijk vreet dat geen rubber aan?
Re: K4M 2006 koelvloeistof type D
Geplaatst: 25 dec 2024 13:03
door mechanic
Heb je een merk thermostaat genomen of een goedkope?
Dat scheelt in de werking aanzienlijk.
De groene koelvloeistof van renault is erg corrosief, als het systeem leeg is kun je prima de rode g12+ gebruiken.
Re: K4M 2006 koelvloeistof type D
Geplaatst: 25 dec 2024 15:22
door de mon
Dank, Gates is't merk, 93°.
Re: K4M 2006 koelvloeistof type D
Geplaatst: 25 dec 2024 15:55
door mechanic
Mogelijk is de nieuwe thermostaat defect, zal niet de eerste/laatste zijn.
Heb je de temperatuur eens uitgelezen, en is het systeem goed ontlucht?
Re: K4M 2006 koelvloeistof type D
Geplaatst: 25 dec 2024 16:02
door Pepone
Ongeveer het eerste wat ik leerde op de monteursopleiding was een thermostaat testen.
Dun stukje garen tussen het klepje klemmen.
In een pan water hangen met een temperatuurmeter er in.
Opwarmen en als de thermostaat valt, de temperatuur aflezen, dat is de openingstemperatuur.
Groet, Ron.
Re: K4M 2006 koelvloeistof type D
Geplaatst: 25 dec 2024 18:02
door de mon
De oude heb ik met een pillamp moeten checken en liet licht door. Met het blote oog naar licht gericht blijft ie donker.
Zo'n miniem spleetje je motor koud houden?-Verwarming heb ik ook terug nu.
Ontluchtingsvijsje heb ik moeten googlen.
Mss is er nu wat minder verwarring ivm antwoorden, dank.
Re: K4M 2006 koelvloeistof type D
Geplaatst: 25 dec 2024 18:59
door mechanic
Thermostaat moet geheel sluiten.
Re: K4M 2006 koelvloeistof type D
Geplaatst: 26 dec 2024 15:33
door de mon
Dun draadje klemmen klemmen lijkt me wel iets, ook bij scheefzitten?
Het moet terug open, lekt een lekje rondom de 3 schroefjes maar was voordien ook zo. Wit rondom de schroefjes.
Het ganse huis moet er ook af tov die lange onderste lange vijs die zot draait(maar niet lekt. Meteen ook maar zo'n alu huis gekocht omdat de sensor niet zou passen. En is met vlakke pakking. En natuurlijk ook die helicoil.
Bij de plastik en alu stolp zit de uitsparingsgroef en is voor de thermostat, het huis is vlak telkens. (dikkere o-ring of aparte pakking?)
Voorloping een busje radiatorleak erin.
Re: K4M 2006 koelvloeistof type D
Geplaatst: 26 dec 2024 16:37
door Pepone
Daar is onze Mechanic het vast niet mee eens.
Re: K4M 2006 koelvloeistof type D
Geplaatst: 26 dec 2024 16:59
door mechanic
In mijn autootje komt die zooi er niet in nee!
Komt vast goed, maar het systeem is zeker lekvrij te krijgen. Gebruik elk geval goede materialen.
Re: K4M 2006 koelvloeistof type D
Geplaatst: 26 dec 2024 18:20
door de mon
Openingstemperatuur voor mijne K4M 745 zou 83° ipv die 89° moeten zijn, ik zie temp meter nu hoger staan. Of het kwaad kan? (injectie & armer mengsel)
Allemaal besteld en wordt geplaatst in lente incl de D riem. Die rot-vijs van de krukaspoelie(spieloos) zint me niet, sommigen laten die krukaswang-controlepen zitten om het vast te draaien en een schroevendraaier in de starterkrans. Nooit iets gevonden ervoor, wel het zoveelste YT filmpje met die faze eruit.
Re: K4M 2006 koelvloeistof type D
Geplaatst: 26 dec 2024 18:41
door mechanic
Heb in mijn dealer tijd ongeveer 1000 distributieriemen vervangen (tot dat aantal gedocumenteerd), en 0x iets mis gegaan.
De krukaspoulie bout draai je inderdaad aan tegen de blokkeerstift en wanneer de nokkenas lineaal erin zit. 40nm plus 110graden.
De ideale koelvloeistof temperatuur is plm 90 graden, het liefst zo snel mogelijk na het starten.
De meter zal iets rond het midden of net erboven moeten blijven staan.
Re: K4M 2006 koelvloeistof type D
Geplaatst: 28 dec 2024 15:17
door de mon
Daarom dat je die nokkenaswielen iets loszet tijdens het vastrekken. Het verschuift allemaal ietjes zodat de D riem de krachten moet opvangen.
Na het spannen van de D riem de nokkenastandwielen vastzetten of ervoor al?
Bij die F8Q's van Peugeot heb ik dat nooit gedaan, een betonijzer in't vliegwiel en je deed wat je wou doen.
Re: K4M 2006 koelvloeistof type D
Geplaatst: 28 dec 2024 15:33
door mechanic
Bij de meeste 1.6 16v motoren (enkele uitzondering) blijven de nokkenassen vast, en is het krukastandwiel een vrijloop exemplaar over de krukas.
Dus met de nokkenassen heb je niets vandien buiten de blokkeer lineaal.
Met der tijd zal het krukastandwiel wel vast geroest zitten op de krukas, is met m4 of m5 boutjes eruit te trekken.
Je draait de krukasbout los, en na wegnemen krukaspoulie ?multiriem) zet je de bout weer handvatten terug en draai je de krukas tegen de blokkeerpin.