Renault, teveel olie in versnellingsbak ???
Geplaatst: 23 mei 2025 22:43
2006. Gisteren de spoorstangen vernieuwd waarbij de neus 30°omhoog stond. Er was toen een lek aan die vaste aandrijfas mof. Had ik eerder niet.
Met wielen terug op de grond ging ik't peil controleren, het liep eruit die versnellingsbakolie. Ca 33 cl zat daar teveel in, en gecheckt 2 j geleden..
Mijn vermoeden is dat er onderin water zit. Die O-ring van die vaste mof dicht niet meer. Het opspattend water van het wiel zal er zo inkruipen. Of laatstleden heb ik in de winter een nwe thermostaat geplaatst gehad en daar een tube los gedaan. Het koelwater loopt dan langs alle kanten naar beneden.
Die olie zal ik volledig aftappen, dan weet ik het. Bedoeling is om te ontvetten en aan te smeren met elastische pakking rondom die vaste mof.
De mof zelf die lekt, daar zag ik geen druppels hangen. De ring met de 3 gaten daar lekt het hoogstwaarschijnlijk.
Die O-ring vervangen zou ideaal zijn maaar veeel werk. Tenzij iemand de mof losmaakt, ontvet en voorziet van pakking . de wagen langs 1 kant opgekrikt staat.
Iemand ervaring met die euvel?
Met wielen terug op de grond ging ik't peil controleren, het liep eruit die versnellingsbakolie. Ca 33 cl zat daar teveel in, en gecheckt 2 j geleden..
Mijn vermoeden is dat er onderin water zit. Die O-ring van die vaste mof dicht niet meer. Het opspattend water van het wiel zal er zo inkruipen. Of laatstleden heb ik in de winter een nwe thermostaat geplaatst gehad en daar een tube los gedaan. Het koelwater loopt dan langs alle kanten naar beneden.
Die olie zal ik volledig aftappen, dan weet ik het. Bedoeling is om te ontvetten en aan te smeren met elastische pakking rondom die vaste mof.
De mof zelf die lekt, daar zag ik geen druppels hangen. De ring met de 3 gaten daar lekt het hoogstwaarschijnlijk.
Die O-ring vervangen zou ideaal zijn maaar veeel werk. Tenzij iemand de mof losmaakt, ontvet en voorziet van pakking . de wagen langs 1 kant opgekrikt staat.
Iemand ervaring met die euvel?