Pagina 1 van 1

Banden

Geplaatst: 20 dec 2009 14:11
door Trabant
hallo,

Ik wil graag winterbanden onder de Kangoo van mijn vriendin zetten.
Ze heeft nu maat 165 / 70 / r14 eronder zitten.

Ik heb nog winterbanden liggen met velg van een andere renault kangoo: 165 / 65 / r14.
geeft dit problemen of kan ik deze er gewoon onderzetten?

Mvg,

Olaf

Geplaatst: 20 dec 2009 14:19
door WillemS
Ik heb het even voor je nagekeken;
De afrolomtrek van de originele banden is 1795 mm. De winterbanden hebben een afrolomtrek van 1740 mm.
Er mag een verschil van 2% in zitten(RDW eis).
Je kunt deze winterbanden goed gebruiken, mits de ET waarde van de velgen ongeveer dezelfde is (mag en paar mm afwijken). SUC6

Geplaatst: 20 dec 2009 18:10
door Trabant
Dank je wel!

de oude velgen komen ook van een Kangoo af, Et waarde = 36-37

op de velg staat: 5½J x 14 CH ET36, 37

Geplaatst: 20 dec 2009 19:48
door WillemS
Nou dan kunnen ze erop!
Let wel op, de snelheidsmeter heeft nu een afwijking door het verschil in afrolomtrek.
mvg WillemS

Geplaatst: 20 dec 2009 21:17
door Trabant
hoe hard rijd ik dan als de km teller 50, 80 of 120 aangeeft?

Oftewel, hoeveel % afwijking heb ik dan? (en naar boven of naar beneden?)

Geplaatst: 20 dec 2009 21:57
door wesley015
Het is een minimaal verschil.
Omdat een geijkte snelheids meter ongeveer 3 km te veel aangeeft.
Zal het dat verschil met deze banden/velgen maat op +1 brengen.
Dus als je 50 rijd zal het 48 of 49 zijn.

Geplaatst: 21 dec 2009 12:15
door WillemS
Het verschil in afrolomtrek is 3%(1795-1740=55. 55/(1795/100)=3,064 %), dus de snelheidsmeter geeft met winterbanden(kleinere afrolomtrek) 3% MEER aan dan de WERKELIJKE snelheid.
Als de voorgeschreven standaardbanden de 165/70/14 zijn, dan zal de snelheidsmeter nauwkeurig zijn door de elektronische snelheidsmeting, bij oudere wagens (met kabel tellers) is de afwijking altijd zodanig dat bv 100 op de teller 97 in werkelijkheid is. Met de iets kleinere winterbanden loop je minder risico een snelheidsovertreding te begaan dus. !!

Geplaatst: 21 dec 2009 12:42
door Hema
Als je een stopwatch of een horloge met seconden aanduiding hebt, kun je je auto een keer klokken. Probeer zo constant mogelijk 100 km/uur te rijden en kijk dan via de hectometerbordjes hoeveel tijd je over 1 kilometer doet. Bij 100 km/uur moet je er 3600 : 100 = 36 seconden over doen. Duurt het langer, doe het dan nog eens met 105 km/uur. Zo kom je achter de afwijking.

Geplaatst: 28 dec 2009 12:51
door Trabant
we hebben de banden eronder zitten.
allemaal bedankt voor jullie hulp!

Geplaatst: 08 jan 2010 18:12
door marc-o
Heb je wel rekening gehouden met het draagvermogen van de (kleinere) winterbanden?

Geplaatst: 08 jan 2010 20:02
door Trabant
Het zijn banden die ook van een Renault Kangoo afkwamen, dus ik neem aan dat het goed genoeg moet zijn.

De meeste autobanden van tegenwoordig hebben toch wel een aardig draagvermogen?

Geplaatst: 08 jan 2010 22:55
door marc-o
Trabant schreef:Het zijn banden die ook van een Renault Kangoo afkwamen, dus ik neem aan dat het goed genoeg moet zijn.

De meeste autobanden van tegenwoordig hebben toch wel een aardig draagvermogen?

Op de band staat een getal, bijvoorbeeld 82T
De 82 staat (als ik het goed heb) voor 475 kg draagvermogen
Als je de aslasten op het kenteken vergelijkt met het draagvermogen van de band (keer 2) weet je of je band het juiste draagvermogen heeft.
Is niet alleen een probleem bij APK, maar onjuist draagvermogen komt de rijeigenschappen ook niet ten goede.