Pagina 1 van 1

de 1.9 DTI diesel (Direct of INdirect ?)

Geplaatst: 27 dec 2010 00:23
door BramvT
Ik word er niet veel wijzer van sinds ik mijn Kangoo 1.9 DTI heb (80 pk turbo-D).....is dit blok (de auto is van mei 2001) nu een Direct ingespoten diesel of Indirecte ? :think:

De ene (Renault) monteur zegt Indirect, maar ik lees hier en daar op Internet dat het een Direct ingespoten dieselmotor is. :doh:

Ik heb er in 6,5 maand tijd nu 36.000 km opzitten met hem, we zijn inmiddels goede maatjes geworden na 20 jaar met een Citroen 1.9 (T)Diesel te hebben gereden, maar ik kom op internet maar weinig gegevens tegen over dit blok.....ik weet ook niet sinds wanneer dit type (met elektr. brandstofpomp) is ingevoerd...waarom ze er niet verder mee zijn gegaan, want wat is dan het verschil tussen een 1.9 DTI en een 1.9 DCI ?

Vragen vragen....en hoop dat er mensen hier zijn die mij een duidelijk antwoord kunnen geven op de vragen.

Re: de 1.9 DTI diesel (Direct of INdirect ?)

Geplaatst: 27 dec 2010 14:16
door de mon
Bij indirect zit de verbrandingskamer in de cilinderkop.De dci of direct ingespoten dieselmotor.Hier zit een put in de piston waar de mazoutstraal ingespoten wordt.Meestal met een voorinspuiting,hoofdinspuiting,etc. om motorlawaai te verminderen.De kop heeft geen wervelkamer dan.

Re: de 1.9 DTI diesel (Direct of INdirect ?)

Geplaatst: 27 dec 2010 21:02
door Hema
Wat ik wel weet is dat met de c in DCi het common rail systeem bedoeld wordt en dat is dan gelijk een direct ingespoten diesel is.
VAG hanteerd de naam stelling van de TDI, turbo, direct injection. Of dit uit DTI ook geleven kan worden durf ik niet te zeggen.

Re: de 1.9 DTI diesel (Direct of INdirect ?)

Geplaatst: 28 dec 2010 13:26
door BramvT
Nu weet ik nog niet of de 1.9 DTI (turbo-D) motor Direct of Indirect ingespoten is. :doh:

Niemand die dit zeker weet ?

Re: de 1.9 DTI diesel (Direct of INdirect ?)

Geplaatst: 28 dec 2010 16:32
door Hema
Geef je kenteken eens in op www.hbase.nl en kijk eens oof je achter de motor code kunt komen. Misschien dat je met die motor code op google verder komt. Ik heb ff snel gekeken en ik denk dat je op een F9Q uitkomt en dat is bij mijn weten de voorloper van de huidige 1,9 DCi en dan heb je denk ik (99,9%) een DI

Re: de 1.9 DTI diesel (Direct of INdirect ?)

Geplaatst: 28 dec 2010 21:52
door de mon
Je hebt nog de indirect.Vanaf 2003 begon met de direct ingespoten diesels en gatverstuivers.Bij deze zit evtl een turbo op en intercooler.Is dan ook niet vermeld op de zijkant.Je ziet dan ook geen rotatiepomp (dieselpomp) op de motor zitten maar een common rail die je diesel onder druk stockeert voor de injectors.

Re: de 1.9 DTI diesel (Direct of INdirect ?)

Geplaatst: 28 dec 2010 23:40
door BramvT
Hema schreef:Geef je kenteken eens in op http://www.hbase.nl en kijk eens oof je achter de motor code kunt komen. Misschien dat je met die motor code op google verder komt. Ik heb ff snel gekeken en ik denk dat je op een F9Q uitkomt en dat is bij mijn weten de voorloper van de huidige 1,9 DCi en dan heb je denk ik (99,9%) een DI
Heb het gecontroleerd en is inderdaad een F9Q motor, ik zit met bouwjaar 26 Juni 2001 net in de 2e fase t/m 2003.

Ga er weleens op Googlen ja. :wink:

en deMon : hij heeft wel een turbo maar geen intercooler.

Re: de 1.9 DTI diesel (Direct of INdirect ?)

Geplaatst: 29 dec 2010 13:38
door BramvT
BramvT schreef:Heb het gecontroleerd en is inderdaad een F9Q motor, ik zit met bouwjaar 26 Juni 2001 net in de 2e fase t/m 2003.

Ga er weleens op Googlen ja. :wink:

en deMon : hij heeft wel een turbo maar geen intercooler.
Vanmorgen is mijn Kangoo APK gekeurd bij een Renaultdealer en kreeg de gegevens van mijn motor uit hun computer :

Type motor :F9Q motornr; C056373 , Indicenr motor: 782 , Versie E2 1,9 DT 00 en baknr; C049363

En toch is het een Indirecte inspuiting. :think:

De wegen van Franse auto's zijn soms ondoorgrondelijk (Citroen is niet anders) :wink:

Re: de 1.9 DTI diesel (Direct of INdirect ?)

Geplaatst: 29 dec 2010 22:24
door de mon
Met die nrs kun je verder als je met het diagnosekaske gaat spelen.Er hangt altijd een waas van geheimzinnigheid rond die nrs.Die simca,had die zo een glazen pot voor het koelwater.?Ik vermoed ook dat de kleine Talbot zowat dezelfde ophanging heeft als een Kangoo.Nog succes met je kangoo en blijf panne-vrij.

Re: de 1.9 DTI diesel (Direct of INdirect ?)

Geplaatst: 29 dec 2010 23:21
door BramvT
de mon schreef:Die simca,had die zo een glazen pot voor het koelwater.?Ik vermoed ook dat de kleine Talbot zowat dezelfde ophanging heeft als een Kangoo.
Ik heb het hierboven helemaal niet over Simca's gehad. :)

Ik heb wel veel Simca's gereden ja in de jaren 70 en 80...de 1501 Special, 1308 GT, 1510 SX, in 75 een nieuwe 1100 RE, 2x een Horizon en zelfs kort een Chrijsler 2L Automatique. :P

Re: de 1.9 DTI diesel (Direct of INdirect ?)

Geplaatst: 30 jan 2011 15:52
door andrehj
De 1.9 DTI is wel degelijk een DIRECT ingespoten diesel, maar eentje van de eerste generatie, vergelijkbaar met de eerste generatie TDI's van Volkswagen (de 90 een 110 pk versies). Deze zijn qua verbruik vergelijkbaar met de latere DCI's (met common rail) maar maken wat (veel) meer lawaai.

Volgens mij is de 1.9 DTI er in een 80 en een 98 pk uitvoering, waarbij alleen de 98 pk uitvoering een intercooler heeft.

Re: de 1.9 DTI diesel (Direct of INdirect ?)

Geplaatst: 30 jan 2011 19:39
door Laguna24v
Wat hierboven staat klopt helemaal :thumb:

Re: de 1.9 DTI diesel (Direct of INdirect ?)

Geplaatst: 31 jan 2011 18:33
door Rossy
Om het verhaaltje compleet te maken.

In de Kangoo zijn 3 1.9 diesel motoren geleverd.
Dit zijn de 1.9d 55, de 1.9d 65 en de 1.9dTI 80.
De 1.9 d heeft als motorcode F8Q en de 1.9dTI heeft als motorcode F9Q.
De 8 in de code staat voor indirect ingespoten dieselmotor.
De 9 in de code staat voor direct ingespoten dieselmotor.

Resumé: de 1.9dTI in de Kangoo is een direct ingespoten dieselmotor.
Deze motor is in de Megane en de Laguna opgevolgd door de 1.9dCI common rail dieselmotor.
In de Kangoo zijn alle 3 de 1.9 dieselmotoren opgevolgd door de 1.5dCI motor (K9K) met vermogens van 55, 65 en 85 pk.

Antonio.

Re: de 1.9 DTI diesel (Direct of INdirect ?)

Geplaatst: 01 feb 2011 14:24
door BramvT
Rossy schreef:Om het verhaaltje compleet te maken.

In de Kangoo zijn 3 1.9 diesel motoren geleverd.
Dit zijn de 1.9d 55, de 1.9d 65 en de 1.9dTI 80.
De 1.9 d heeft als motorcode F8Q en de 1.9dTI heeft als motorcode F9Q.
De 8 in de code staat voor indirect ingespoten dieselmotor.
De 9 in de code staat voor direct ingespoten dieselmotor.

Resumé: de 1.9dTI in de Kangoo is een direct ingespoten dieselmotor.
Deze motor is in de Megane en de Laguna opgevolgd door de 1.9dCI common rail dieselmotor.
In de Kangoo zijn alle 3 de 1.9 dieselmotoren opgevolgd door de 1.5dCI motor (K9K) met vermogens van 55, 65 en 85 pk.

Antonio.
Dus er zit een commonrail diesel in mijn (DTI) Kangoo ?
De Renaultmonteurs waar ik altijd kom zijn er nog steeds niet over uit :think:

Feit is wel dat ik nu weet dat ik hem zou kunnen laten chippen....80 pk voor een 1900 cc direct ingespoten diesel kan natuurlijk beter :wink:
(of ik dit ook ga laten doen, ben ik nog niet uit)

Voor een auto met leeg gewicht van 1050 kg wil ik toch wel graag een iets steviger duw in de rug hebben, maar wil de motor uiteraard niet TE zwaar laten belasten....een PK'tje of 10 a 15 erbij zou wel fijn zijn namelijk, vooral met passeren e.d.

Re: de 1.9 DTI diesel (Direct of INdirect ?)

Geplaatst: 01 feb 2011 21:19
door de mon
Ik denk dat enkel de Dc(common rail)i vanaf '03 zo een dikke buis hebben om de druk te bewaren en een radial jet pomp.Er zit een magneetventieltje op de injectors om deze te laten injecteren meermaals per cyclus.De inspuitingen van die vorige direct ingespoten diesels was nog met de rotatiepomp.Het was dan wel een gatverstuiver,tweetraps of de pinteaux vertuiver.Wegens emmissie toestanden is men naar de commonrail gegaanAudi ,VW en mitsibushi heeft een tijdje met pompverstuivers gereden.

Re: de 1.9 DTI diesel (Direct of INdirect ?)

Geplaatst: 01 feb 2011 21:31
door RichTrip
BramvT schreef:
Dus er zit een commonrail diesel in mijn (DTI) Kangoo ?
De Renaultmonteurs waar ik altijd kom zijn er nog steeds niet over uit :think:
Nee, je hebt geen commonrail diesel, je hebt een direct ingespoten 1.9 DTI 80 pk motor (F9Q).

In het duidelijke verhaal van Rossy kun je lezen dat de commonrail dieselmotor in de Kangoo alleen als een 1.5 DCI motor (K9K) is geleverd, in drie verschillende vermogensvarianten.

Re: de 1.9 DTI diesel (Direct of INdirect ?)

Geplaatst: 02 feb 2011 11:52
door BramvT
RichTrip schreef:Nee, je hebt geen commonrail diesel, je hebt een direct ingespoten 1.9 DTI 80 pk motor (F9Q).

In het duidelijke verhaal van Rossy kun je lezen dat de commonrail dieselmotor in de Kangoo alleen als een 1.5 DCI motor (K9K) is geleverd, in drie verschillende vermogensvarianten.
Het is mij nu duidelijk.....het is een direct ingespoten diesel maar geen commonrail, het misverstand bij mij was dat ik dacht dat een direct ingespoten diesel altijd een commonrail is...maar dat hoeft dus niet persé. :oops:

Heb natuurlijk in de jaren 90 de overstap meegemaakt van de INdirect ingespoten PSA 1.9 diesels naar de HDI...die meteen commonrail EN Direct ingespoten is....Renault heeft een soort tussenstap gemaakt blijkbaar.

Ik ben overigens ZEER te spreken over deze DTI motor :thumb: , ondanks de eerdere startperikelen (gloeistiften-drama).....het was voor mij een hele gok na 20 jaar Citroen diesels te hebben gereden, maar nu ik er alweer 42.000 km bij heb gezet, is het een trouwe kameraad van me geworden :wink:

Re: de 1.9 DTI diesel (Direct of INdirect ?)

Geplaatst: 02 feb 2011 12:15
door RichTrip
BramvT schreef: Ik ben overigens ZEER te spreken over deze DTI motor :thumb: , ondanks de eerdere startperikelen (gloeistiften-drama).....het was voor mij een hele gok na 20 jaar Citroen diesels te hebben gereden, maar nu ik er alweer 42.000 km bij heb gezet, is het een trouwe kameraad van me geworden :wink:
Dat geloof ik graag. Ze maken meer herrie als hun opvolger, de 1.9 DCI, maar ze zijn over het algemeen wel betrouwbaarder dan de 1.9 DCI :thumb:
BramvT schreef: Het is mij nu duidelijk.....het is een direct ingespoten diesel maar geen commonrail, het misverstand bij mij was dat ik dacht dat een direct ingespoten diesel altijd een commonrail is...maar dat hoeft dus niet persé. :oops:
dTI = Direct Turbo Injection
dCi = Diesel Commonrail Injection

Re: de 1.9 DTI diesel (Direct of INdirect ?)

Geplaatst: 02 feb 2011 12:47
door BramvT
RichTrip schreef:Dat geloof ik graag. Ze maken meer herrie als hun opvolger, de 1.9 DCI, maar ze zijn over het algemeen wel betrouwbaarder dan de 1.9 DCI :thumb:
Ik vind dat wel meevallen hoor, die *herrie*....vind hem qua loop ongeveer hetzelfde klinken als een 2.0 HDI van PSA.
Zeker als je het vergelijkt met de oude (INdirect ingespoten) 1.9 TD motor van PSA (90 pk).

Herrie maakte de TATRA V8 luchtgekoelde diesel in een zandwagen waar ik ooit op heb gereden, te vergelijken met een Magirus Deutz :twisted:



Dan is een DTI maar een oase van rust :)

Re: de 1.9 DTI diesel (Direct of INdirect ?)

Geplaatst: 02 feb 2011 17:13
door Rossy
De eerste HDI diesels van PSA waren ook geen common rail diesels.
Die waren vergelijkbaar met de dTI van Renault.

Antonio.

Re: de 1.9 DTI diesel (Direct of INdirect ?)

Geplaatst: 24 apr 2011 13:56
door BramvT
Rossy schreef:De eerste HDI diesels van PSA waren ook geen common rail diesels.
Die waren vergelijkbaar met de dTI van Renault.

Antonio.
Beetje laat misschien, maar alsnog even een link waarbij ik wil aantonen dat ook de eerste HDI's van PSA (kwamen zo rond 1998) al direct ingespoten commonraildiesels waren c.q. zijn :

http://nl.wikipedia.org/wiki/Common-rail

PSA (Peugeot-Citroen) is dus rond die tijd van een INdirect ingespoten diesel met wervelkamers, overgestapt op Directe inspuiting en meteen commonrail :wink:

Alhoewel ik moet zeggen dat ik tot op heden zeer te spreken ben met mijn Direct ingespoten 1.9 DTI blok zonder commonrail na er 52.000 km mee te hebben gereden.
Volgende maand ga ik besluiten of ik de stap neem om mijn DTI te laten chippen, mis alleen de duw in de rug met deze turbo, die ik zo gewend was van de 1.9TD van Citroen.

Re: de 1.9 DTI diesel (Direct of INdirect ?)

Geplaatst: 27 apr 2011 23:43
door de mon
Op die pompen staat een schroef maar die is verzegeld.Op mijn Volvo draaide ik eraan om door de roetmeting van de keuring te geraken.Petrol ging er ook bij.Ik zou niet anders weten hoe ze auto sneller krijgen.Turbodruk mss. :cry2:
Die common rails zijn softwarematig begrensd zodat men daar gaat foefelen.De injectors zijn dan ook anders