Pagina 1 van 1
R20TL
Geplaatst: 03 mar 2008 20:04
door R1271
Mijn R20TL uit 1978 heeft gelukkig een nieuw onderkomen. Sloop is weer verder weg dan ooit. Deze 20 is al dertig jaar in familie bezit. Voor de liefhebbers, hier staan wat foto's van het transport:
http://r1271.110mb.com/r1271_transport.html
Ze, la voiture, is wat stoffig, als een goede fles wijn zal ik maar zeggen. Nu moet er weer leven in gaan komen.
Geplaatst: 04 mar 2008 20:04
door gerrit
leuk man, ziet er zo op't eerste gezicht helemaal niet slecht uit
mooie stalling heb je nu!
Geplaatst: 04 mar 2008 20:13
door renault15.17
Wow!

Mooie auto, en super dat hij al zo lang in de familie is. Erg zeldzaam ook zo'n 20 TL, zeker een origineel Nederlandse. Ze is toch niet zo heel erg slecht? Of wel?
Geplaatst: 05 mar 2008 14:06
door R1271
Nee, ze is zeker niet slecht. Ik ben tot nu toe nog nergens iets vreemds tegengekomen. Tijdens het verplaatsen en opkrikken was ook niets van gekraak of zo te horen. Ik heb er al met een lamp ondergelegen maar zie gelukkig niets vreemds. Eigenlijk was er de afgelopen, bijna, 20 jaar niet veel aan veranderd. Hij is toen met nog 10 maanden geldige APK weggezet.
Heeft iemand ervaring met het weer tot leven wekken van een auto die zo lang heeft stilgestaan? Waar moet ik speciaal op letten buiten gewoon netjes en voorzichtig werken? Ik heb indertijd wel olie op de zuigers gezet, maar heb tot nu toe niets bewogen. De remmen moet ik in nakijken want die wel zitten vast.
Hoe zit het trouwens met de onderdelen. Is er nog wat te krijgen, is dat inmiddels moeilijk of ontzettend duur? Voor de trekauto op de foto's, een 300TE w124.090, is dat geen enkel probleem. Is natuurlijk ook nog wat nieuwer maar Mercedes-Benz heeft dat wel erg mooi in orde. Ook met de 240TD die ik na deze 20 ging rijden tot 2004 heb ik nooit problemen gehad (Of is dat vloeken op een Renault site?)
Geplaatst: 05 mar 2008 20:49
door gerrit
Tot leven wekken: vers koelwater, olie en verse benzine en kijken wat ie doet.
Qua onderdelen is er nog wel veel leverbaar alleen plaatwerk word moeilijk, technisch heb ik veel liggen, aangezien ik ook een 20 heb heb ik zelf veel nieuw en gebruikt op de plank liggen.
Mercedes, ach ja, de meeste renault liefhebers hebben waarschijnlijk liever een ster in hun ruit dan op hun grill...
Mercedes levert inderdaad nog bijna alles, alleen is renault beduidend goedkoper....
Soms is iets wel leverbaar maar heeft de dealer geen zin om er tijd in te steken dit op te zoeken, ik kijk thuis alle nummers via de onderdelenboeken na of via dialogics en vraag dan gewoon of ze dat nummer kunnen bestellen.
Nu heb ik ook het voordeel dat ik zeer goede contacten bij een renault dealer heb die veel wil doen voor mij.
Geplaatst: 05 mar 2008 22:24
door R1271
Onderdelenboek heb ik ook (P.R.900 Pieces de Rechange d'Origine 1986) en de werkplaatshandleiding maar wat is dialogics? Met zo'n boek kan je wel mooi zien waar zelfde onderdelen worden gebruikt.
Over de prijzen van onderdelen. Wat me in 1989 opviel was dat de prijzen voor onderdelen voor die 240TD vrijwel allemaal lager waren dan die van Renault.
Was wel een overstap. Tijdens ritten in Zuid Frankrijk over D-wegen met van die mooie platanen erlangs was die Mercedes bijna niet op de weg te houden terwijl die 20 nooit moeilijk deed en altijd keurig rechtuit bleef gaan. Wat er ook met het wegdek aan de hand was. En dan het comfort van die Renault, geweldig.
Wat vinden jullie trouwens van m'n mooie Cibie mistlampen, ooit gekocht in de buurt van Toulouse. Maakt de standaard kale neus van de 20TL wel fraai. Echt iets van toen
[/img]
Geplaatst: 19 nov 2008 22:48
door Ron737
Ziet er goed uit en inderdaad wat je zegt,het maakt de 20 net even leuker zo.
Ron
Geplaatst: 21 nov 2008 16:58
door Quint1981
Renault goedkoper dan mercedes denk het niet.
Want ik moest een stukje carterventilatie slangetje hebben voor mijn R19.
Dat slangetje is ongeveer 3 cm lang en kost €41,50 ex btw ( dat is 100 oude guldens voor 3 cm)
En sleutels kan bijna niet meer bestellen bij de dealer van een R19 want ze staan niet meer in het systeem.
En bij Mercedes-Benz kan je nog zo sleutels laten maken voor auto`s van 15 jaar en veel ouder.
En je hebt ze binnen 5 dagen en ik moet bij Renault nog steeds wachten op een reserve sleutel (al 3 weken)
Maar ik vind de stoelen van Renault echt super goed het zijn net fortaulle`s

Re: R20TL
Geplaatst: 28 jul 2016 22:38
door R1271
Dat is alweer een tijd geleden! Tot mijn schrik is het ruim acht jaar geleden dat ik m'n 20TL dichter in de buurt van m'n huis bracht. Inmiddels is dat nog dichter geworden. Om precies te zijn in m'n tuin. Onlangs, ook alweer ruim een jaar geleden, ben ik namelijk begonnen aan een schuurtje. Het krijgt inmiddels vorm. Toch een heel project, zo naast je gewone werk en gezin. Maar het wordt eindelijk wat

Ze staat inmiddels mooi beschut onder dak.
Gewoon doorgaan, uiteindelijk kom ik dan aan de auto zelf toe

. Daar zie ik dus al jaren naar uit.

.
Een paar plaatjes:
IMG_6040.JPG
IMG_1307.JPG
Re: R20TL
Geplaatst: 29 jul 2016 05:35
door larsdijkstra 16v
Mooi! Lekker droog zo, verdient ie
Re: R20TL
Geplaatst: 31 jul 2016 13:50
door guy janssens
Jeugdsentiment, hadden thuis een donkerblauwe met 2 liter benzine motor, wat een salon om mee te rijden. Mijn grootvader had een groene met toen al centrale vergrendeling. Veel fijne km mee gedaan op vakantie, zelf ook nog even mee gereden maar is helaas aan de vervelende bruine ziekte aan het chassis overleden.
Nog veel leuke momenten gewenst met je 20.
Re: R20TL
Geplaatst: 31 jul 2016 22:12
door Coelacanth
Mijn oom had destijds een nieuwe 20, brons metallic. Prachtig met die velours bekleding. Door eigens schuld had hij al vrij snel schade gereden, jammer.
Re: R20TL
Geplaatst: 02 aug 2016 09:56
door R1271
Ja, jeugdsentiment. Deze ook hoor. Ik weet nog dat auto nieuw werd afgeleverd! Hij is besteld in de kleur Beige Sahara 111 en werd geleverd in Beige 170. Toen heb Ik 'm helemaal nieuw gezien, nog zonder kentekenplaten, naafdopjes en spiegels. Leuke herinnering. Nu moet het weer wat gaan worden...
image.jpeg
Nou, een dak is er inmiddels dus. Er droog staan is wel belangrijk voor een Renault uit de 70's

Re: R20TL
Geplaatst: 04 aug 2016 01:07
door mechanic
Eens een verdelerkap voor een 19 willen bestellen bij de dealer.
Daar moesten stoffige boeken voor uit de kast komen. De onderdelenhandel op de hoek heeft zoiets gewoon liggen.
Voor oude auto's heeft rn het niet best op orde. Dat is bij de duitsers vaak anders.