Grote Beurt
Geplaatst: 23 jun 2010 22:07
Vorig najaar, vlak voor de keuring mijn 20 GTD getrakteerd op een grote beurt en een nieuwe distributieriem. Niet veel later begon hij slecht te lopen, stotterde stationair, liep soms maar op 2cilinders, trok minder en begon te roken. De garage dacht dat de koppakking aan z'n eind was, nog even bij de dealer langs en die dacht dat het aan de zuigerveren of de brandstofpomp lag. Bij de dieselspecialist de pomp laten nakijken en die was prima (al had hij een hekel aan het type), en hij wees mij op de overmatige overdruk in het carter. Van het begin af aan lag het probleem volgens mij bij de grote beurt, de olie was binnen 1000km weer helemaal zwart, dus die nog een keer ververst, maar geen resultaat.
Eigenlijk was ik al aan het sparen gegaan voor een totale revisie en stond hij een tijdje stil, oud Cliotje gekocht voor woon werk verkeer en alles maar even laten rusten. Tot ik vorige week met een collega zat te praten over, hoe kan het ook anders; auto's. Hij mopperde nogal (is zijn tweede natuur zo'n beetje) dat hij binnen korte tijd van zijn oude corsa al weer de olie moest vervangen omdat het motertje zo slecht liep op de moderne olie. Toen ging bij mij het lampje ook weer branden; Olie. Als het nu toch daar aan lag? Heb daarop even moeten zoeken maar toch nog conventionele minerale olie 20W50 kunnen vinden, en de olie wéér ververst. Binnen 10 sec na het starten waren alle(!!!) problemen verdwenen. Hij draait weer als een zonnetje, trekt met het moderne verkeer mee op en rookt bijna niet meer.
Dus; De kans dat je hem weer over s'heeren wegen ziet zoeven de komende weken is groot!
Vriendelijke diesel(g)roet; Erwin
Eigenlijk was ik al aan het sparen gegaan voor een totale revisie en stond hij een tijdje stil, oud Cliotje gekocht voor woon werk verkeer en alles maar even laten rusten. Tot ik vorige week met een collega zat te praten over, hoe kan het ook anders; auto's. Hij mopperde nogal (is zijn tweede natuur zo'n beetje) dat hij binnen korte tijd van zijn oude corsa al weer de olie moest vervangen omdat het motertje zo slecht liep op de moderne olie. Toen ging bij mij het lampje ook weer branden; Olie. Als het nu toch daar aan lag? Heb daarop even moeten zoeken maar toch nog conventionele minerale olie 20W50 kunnen vinden, en de olie wéér ververst. Binnen 10 sec na het starten waren alle(!!!) problemen verdwenen. Hij draait weer als een zonnetje, trekt met het moderne verkeer mee op en rookt bijna niet meer.
Dus; De kans dat je hem weer over s'heeren wegen ziet zoeven de komende weken is groot!
Vriendelijke diesel(g)roet; Erwin