Pagina 1 van 1

2.0 of 3.5 V6

Geplaatst: 02 mei 2016 14:53
door Wiardhazewinkel
Hallo, Ik ben op zoek naar een 2e hands renault Espace 2008/2007. Welke heeft de voorkeur een 2.0 of de 3.5 V6?

gr. Wiard

Re: 2.0 of 3.5 V6

Geplaatst: 02 mei 2016 17:34
door mechanic
Beide goed. 2.0t in een phase 2 espace voldoet prima.
De 3.5 v6 heeft bij hogere kmstanden wel eens overhittingsproblemen.

Re: 2.0 of 3.5 V6

Geplaatst: 02 mei 2016 23:41
door GTMart
Zelf erg tevreden met de 3,5V6 , fijn blok met fijne automaat mits netjes onderhouden.

Verbruik is marginaal meer dan de 2.0T

Re: 2.0 of 3.5 V6

Geplaatst: 03 mei 2016 11:53
door WillemS
De 2.0 turbo is een goede motor, maar de turbo's gaan wel eens stuk. De 3,5 is een NISSAN motor met een Aisin Warner automaat. Geweldige motor en bak, motor gaat zeker bij goed onderhoud meer dan 400k mee, de bak wel regelmatig van verse automaatolie voorzien, Renault zegt dat dat niet hoeft maar doe het toch maar iedere 80k, is veel goedkoper dan een revisie en de bak blijft goed schakelen.
mvg WillemS

Re: 2.0 of 3.5 V6

Geplaatst: 03 mei 2016 13:40
door mechanic
Turbo is inderdaad gevoelig,maar ervaring is dat bij de ph2 modellen dit in veel mindere mate voorkomt.

Re: 2.0 of 3.5 V6

Geplaatst: 03 mei 2016 15:11
door GTMart
Zoals ik al zei goed onderhoud en daar zit de autopmaat dan bij. Ben ook daar erg over te spreken na de flush.. schakelt subliem :thumb:

Re: 2.0 of 3.5 V6

Geplaatst: 03 mei 2016 20:33
door Pikey
Die 3.5 motoren zie je veel in de Emiraten. Ik zou de koelingsproblemen eerder verwachten bij een 2.0T. Ligt zoiets dan niet aan de rest vd auto?

Re: 2.0 of 3.5 V6

Geplaatst: 03 mei 2016 22:31
door mechanic
Bij de v6 ligt de achterste cilinderbank haast klem tegen het schutbord..
Bij de 2.0T is dit het geval met de turbo. Heeft dus iets te maken met de auto zelf.
In mijn dealertijd zag je bij de turbo ph2 weinig defecte turbo's,wellicht een ander smeer/koelsysteem hiervoor.
De revisiespecialist heeft de v6 v4y motor haast op voorraad.

Re: 2.0 of 3.5 V6

Geplaatst: 04 mei 2016 08:12
door Derk GTT
Onze phase 2 2.0 T heeft er inmiddels ook 209.209km op zitten met de eerste turbo, dus wat ons betreft klopt het wel dat de turbo bij de phase 2 minder sel stuk gaat. :wink:

Verbruik rond de 1 op 10.

Succes met de keuze.

Re: 2.0 of 3.5 V6

Geplaatst: 04 mei 2016 08:58
door Renier
@mechanic: geldt bovenstaande van de 3.5 V6 ook bij de Vel Satis ph2? (kijk ik stiekem wel eens bij als Occasion)

Re: 2.0 of 3.5 V6

Geplaatst: 04 mei 2016 11:18
door mechanic
Die heeft er ook last van inderdaad.
In iets mindere mate.
Het is geen gegeven dat ze dit allemaal hebben.

Re: 2.0 of 3.5 V6

Geplaatst: 04 mei 2016 11:38
door Renault47
het is ook vaak een kwestie van goed met je spullen omgaan. Mijn Vel Satis 2.0T uit 2002 met inmiddels 187000 op de teller heeft ook nog z'n eerste turbo. Ik ververs elke 15000 km de motorolie. Ook moet je de turbo met beleid gebruiken; wanneer na de koude start de meter van de koelvloeistof zijn normale stand bereikt wil dat nog niet zeggen dat de motorolie op temperatuur is....

Re: 2.0 of 3.5 V6

Geplaatst: 04 mei 2016 12:09
door WillemS
@ mechanic, ben je niet in de war met de v6 diesel(ISUZU) die zoveel problemen geeft.

Re: 2.0 of 3.5 V6

Geplaatst: 04 mei 2016 13:26
door mechanic
Al mijn ervaringen baseer ik op wat ik ooit heb meegemaakt.
De v6 benzine in espace/ vel satis kwam vaak met koppakking problemen bij de achterste bank.

Re: 2.0 of 3.5 V6

Geplaatst: 05 mei 2016 09:08
door Laurens_Espace
Goedemorgen, ik ben nieuw op dit forum. Ik heb een Grand Espace uit 2003 met de 3,5 liter 6 cilinder. Ik heb de auto nu ruim 3 jaar en ik ben er zeer tevreden over. Wat een ruimteschip met ongelooflijk veel comfort. Vorige week ben ik met mijn gezin naar Oostenrijk gereden en zelfs na 3 jaar zit je nog steeds met een grote glimlach achter het stuur 8) Die 240 pk is wel erg fijn.. :wink:

Ik had bij aanschaf 3 jaar gelden dezelfde vraag. 2 liter of 3,5 liter. Ik kan gerust zeggen dat ik geen seconde spijt heb van mijn keuze. Wat een topauto! Het verbruik was voor mij niet doorslaggevend. Dorstig zijn ze allebei..

Groet Laurens

Re: 2.0 of 3.5 V6

Geplaatst: 06 mei 2016 23:13
door lagunaphIII
Tja, het blijft natuurlijk een Renault.

Al is de 3.5 een Nissan blok

@renier: zou wel een behoorlijke upgrade zijn, wat moet zo'n tweedehandsje nou nog moeten opleveren?

Re: 2.0 of 3.5 V6

Geplaatst: 06 mei 2016 23:58
door GTMart
Vandaag was ik naar Unna in Duitsland en met een gem snelheid van ca 130 km een verbruik van 9,4 l/100 km.

Normaliter binnendoor met normale rijstijl ca 13,2 L/100 km.

Geen verkeerde waardes voor de 3,5 denk ik.

Re: 2.0 of 3.5 V6

Geplaatst: 07 mei 2016 10:20
door WillemS
Prima waarden !! De grap is dat iedere verandering van de stand van het "gaspedaal" voor extra brandstofverbruik zorgt.
Dus de truuk met een spons op je gaspedaal, werkt echt wel.
mvg WillemS

Re: 2.0 of 3.5 V6

Geplaatst: 07 mei 2016 10:54
door Pikey
Daar zeg je wat! Die (spons) ga ik onthouden. Thanks

Re: 2.0 of 3.5 V6

Geplaatst: 07 mei 2016 13:55
door WillemS
Ja, en vroeger was er nog een brandstofbesparende tip. Een blokje hout onder het gaspedaal.
Maar de 3,5 v6 Espace heeft naast een cruise-control ook een snelheidsbegrenzer net als in mijn Avantime.

Re: 2.0 of 3.5 V6

Geplaatst: 07 mei 2016 23:35
door GTMart
heel simpel, kijk ver vooruit en anticipeer. cruise op 130 km/h en dan zelf laten hervatten met de R als ie er vanaf is.

Uiteraard voelt het lekker met lood in je schoenen maar dat kost dan ook zat.

Re: 2.0 of 3.5 V6

Geplaatst: 20 mei 2016 20:28
door Manu
Grappig maar als ik met de cruise op 130 de snelheid met de 'R' laat hernemen lijkt het , nadat hij even in z'n haar heeft gekrabd om na te denken , alsof er een bij in z'n grote kont heeft gestoken .
Hij perst er dan alles uit wat hij heeft om zo snel mogelijk terug aan 130 Km./u. te geraken .
De actuele verbruiksmeter geeft dan waarden flink over de 20 liter :D

Re: 2.0 of 3.5 V6

Geplaatst: 20 mei 2016 20:31
door Manu
Vraagje voor de heren techneuten :
Vroegeu ;-) werd er wel eens gezegd als je aan een auto een trekhaak ging monteren deed je er goed aan het
koelsysteem wat uit te breiden .
(Ik heb verschillende Peugeots gehad met een extra radiator achter de voorbumper of ergens waar het mogelijk was .)
Is zoiets dan niet mogelijk bij een Espace V6 met koelproblemen ?

Re: 2.0 of 3.5 V6

Geplaatst: 20 mei 2016 23:10
door WillemS
Natuurlijk is dat mogelijk, maar het koelsysteem heeft tegenwoordig een flinke overcapaciteit.
Wat wel van belang is is dat de condensor voor de airco voor de koelradiateur is gemonteerd, ertussen kan wat troep geraken waardoor de koelende werking belemmerd wordt. Zo nu en dan goed schoon maken is de boodschap. De condensor wordt ook warm als de airco aanstaat, dat werkt ook enigzins tegen, bovendien heeft de Espace4 een watergekoelde alternator.
Al met al wel voldoende capaciteit mits goed onderhouden.
mvg WillemS

Re: 2.0 of 3.5 V6

Geplaatst: 21 mei 2016 09:01
door Zuma
Wat is tegenwoordig? Vanaf phase 2 of nog nieuwer?

Getypt met veegtelefoon

Re: 2.0 of 3.5 V6

Geplaatst: 21 mei 2016 10:43
door Pikey
Het vergroten van je koeling is niet altijd nodig. Respecteer de techniek en neem je gemak bij zware omstandigheden. Hoogzomer met aanhanger in de bergen is effe het zwaarste wat ik kan verzinnen. Hier doe je er goed aan om dan wat rustiger aan te doen. Een gechipte turbo motor heeft het dan eerder gevaarlijk zwaar door de ijle lucht en daarmee de kans op overtoeren etc.

Re: 2.0 of 3.5 V6

Geplaatst: 21 mei 2016 11:41
door Thomas84
Wat versta jij onder overtoeren bij een turbo?

Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk

Re: 2.0 of 3.5 V6

Geplaatst: 21 mei 2016 12:08
door Pikey
Bij PACCAR in Seattle heb ik in het lab gewerkt aan de deuren van de test ruimtes en heb van de techneuten uitleg gekregen. Één van de tests is om de motoren bij onderdruk te belasten. Hiermee wordt rijden/belasten op hoogte gesimuleerd. Door de ijle lucht krijgt een turbo minder weerstand en gaat daardoor sneller draaien waardoor de kans op defragmenteren/uitelkaarspetteren toe neemt.

Re: 2.0 of 3.5 V6

Geplaatst: 21 mei 2016 18:54
door Thomas84
Bij moderne auto's met turbo wordt ook de luchtdruk gemeten. Meet deze ijle lucht dan wordt de turbo hierop begrensd. Om te voorkomen dat de turbo het hiernamaals in gaat om zijn druk te halen. Had mijn Leon uit 2003 ook al. Ook de uitgassen temperatuur wordt gemeten en mocht deze te hoog worden dan grijpt hij hierop in.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk

Re: 2.0 of 3.5 V6

Geplaatst: 21 mei 2016 19:16
door Pikey
Bij standaard motoren is er ook niets aan de hand. Ik bedoel ook de gechipte motoren.

Re: 2.0 of 3.5 V6

Geplaatst: 21 mei 2016 20:09
door Thomas84
Pikey schreef:Bij standaard motoren is er ook niets aan de hand. Ik bedoel ook de gechipte motoren.
Dan werkt dit nog steeds... Mijn laatste 4 auto's zijn allemaal gechipt geweest en daar bleef dit allemaal gewoon werken. Als het mis gaat ligt dit 9 van de 10 keergewoon aan verkeerde tuning.... Teveel de grens opzoeken, je moet wel binnen de specs blijven. Er zijn heel veel foute tuners...

Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk

Re: 2.0 of 3.5 V6

Geplaatst: 22 mei 2016 16:31
door WillemS
Vanaf de intruduktie van de Espace4

Re: 2.0 of 3.5 V6

Geplaatst: 22 mei 2016 17:46
door GTMart
Met een 3.5V6 hoef je niet te chippen!

Re: 2.0 of 3.5 V6

Geplaatst: 22 mei 2016 18:13
door Pikey
Dat lijkt mij ook de beste motor. Gewoon een ouderwets lekkere motor zonder kunstgrepen. Ik ben fan van grote rustige motoren liefst met een schakelluie automaat

Re: 2.0 of 3.5 V6

Geplaatst: 22 mei 2016 21:01
door Manu
Techniek respecteren , binnen de specs blijven en dikke V-veel motoren zonder kunstgrepen die je niet hoeft te chippen .
:D :thumb: :D
Hier begin ik me begot goed thuis te voelen .