Pagina 1 van 1

aansluiten bougiekabels 3.0 24V ?

Geplaatst: 10 jan 2017 17:27
door Zicht
Wie kan me vertellen hoe ik de bougiekabels aan sluit op het voorste bobineblok ?

dus welke kabel op welke aansluiting ?

motor: 3.0 , 24V, JE0G, Bouwjaar 2001

Re: aansluiten bougiekabels 3.0 24V ?

Geplaatst: 11 jan 2017 11:44
door WillemS

Re: aansluiten bougiekabels 3.0 24V ?

Geplaatst: 11 jan 2017 13:41
door Zicht
Bedankt voor je reactie WillemS, maar in dat (mooie) verhaal staat net niet hoe ik de achterste bougies aansluit op de bobine.

Re: aansluiten bougiekabels 3.0 24V ?

Geplaatst: 11 jan 2017 21:41
door WillemS
Ik heb een Avantime met v6 motor maar dan met penbobine's. Om bij de achterste 3 te komen dien je het inlaatspruitstuk te verwijderen.
Het is lastig maar te doen.
Zoals ik het doe gaat als volgt; Maak het gasklephuis en luchtfilter los, maak alle verbindingen met het spruitstuk los, bij mij zit er een mapsensor aan de achterkant van het spruitstuk.
Dan de bouten die het spruitstuk op de inlaatverdeler houden losmaken, nu heel voorzichtig het spruitstuk iets optillen en naar rechts schuiven, aan de achterkant zit het spruitsuk in 2 pennen geschoven, dan het spruitstuk een kwartslag naar rechts draaien en je kunt erbij. Leg wel een doek op de inlaatverdeler zodat er niets in de motor kan vallen. Na plaatsen van de bougie doppen op de bougies monteren in omgekeerde volgorde. Succes
mvg WillemS

Re: aansluiten bougiekabels 3.0 24V ?

Geplaatst: 12 jan 2017 09:24
door Zicht
Weer bedankt voor je inspanning om te helpen WillemS, maar ik was misschien niet duidelijk in mijn vraag: Ik weet inmiddels, dank zij dit forum (duim omhoog) , hoe ik bougies moet vervangen. De motor loopt slecht, dus ik ben begonnen met nieuwe bougiekabels. Dat leverde niets op, maar ik vergat te kijken welke kabel op welke terminal zat aangesloten. Dus dat heb ik nodig; welke kabel op welke terminal van het bobineblok ?

Inmiddels heb ik ook de bobine, de krukassensor en de bougies vervangen, de stationairregelaar schoongemaakt en het spruitstuk uitgespoten met reiniger. Dus het inlaatspruitstuk heb ik inmiddels zo'n 4 of 5 keer losgehaald. dat gaat me goed af, helaas... ;-)

Re: aansluiten bougiekabels 3.0 24V ?

Geplaatst: 12 jan 2017 10:05
door WillemS
Oke, nu is je vraag duidelijk. Kijk eens op de link die ik je zond. Het bobineblok heeft 3 dis-bobine's dus ze vonken in paren.
Je ziet op de foto's de kabels lopen naar achter, ik zou ze zo leiden dat de meest linkse ook op de meest linkse bougie achter komt en zo de andere 2 ook dus midden voor en midden achter en rechtsvoor naar rechtsachter.
Als je de kabels eerst op de bougies plaatst hoef je het spruitstuk er niet meer af te halen als ze niet goed zitten. Dan starten en hopen dat het meteen goed is. Nogmaals succes.
mvg WillemS

Re: aansluiten bougiekabels 3.0 24V ?

Geplaatst: 12 jan 2017 11:38
door Zicht
Dank je voor je snelle reactie Willem !

Je stelt dat de bobine tegelijkertijd de eigen bougie vonkt en die van de terminal er bovenop, dat klinkt ook logisch.
Verder vind ik op google nog dat de ontsteking gebruik maakt van het wasted spark principe, dus vonkt bij de (loze) uitlaatslag en ook bij de compressieslag.

En ik heb gevonden dat :
"de rekeneenheid, aansluiting 1 bedient de bobine van cilinders 1 en 5"
"de rekeneenheid, aansluiting 20 bedient de bobine van cilinders 2 en 6"
"de rekeneenheid, aansluiting 21 bedient de bobine van cilinders 3 en 4"


Als ik terminal 1 aansluit op cilinder 5 , 2 op 6 en 3 op 4 dan loopt ie niet lekker, dus dat is hem niet.
Dat heb ik gisteravond nog geprobeerd en daarna ben ik gestopt.

En nu lees ik jouw mailtje eens goed:

Ik neem aan dat het bij jou ook zo zit, dat de voorste en achterste cilinders en bougies recht tegenover elkaar gekoppeld zitten ?
Dat ga ik vanmiddag proberen !

Ik heb opgezocht hoe cilinders zijn genummerd, en ik kom hierop:

dashboard/firewall
6 - 5 - 4
3 - 2 - 1
voorbumper/grille


Jij zou dus 3 op 6, 2 op 5 en 1 op 4 aansluiten !


Op google heb ik ook een ontstekingsvolgorde gevonden:

1-6-3-5-2-4

Dan zou ik denken dat 1 op 5 moet, 6 op 2 en 3 op 4.
Omdat het een viertaktmotor is, dus 1 slag (compressie/ontsteking) , en 1 loze slag (uitlaat en vulling),
en omdat het een 6 cilinder is , komen er 3 ontstekingen per krukasrotatie). :Sleep:
Maar dat is hetzelfde als wat ik gisteren al heb geprobeerd. :cry2:

Dus ik ga doen wat je voorstelt, en de tegenover elkaar liggende cilinders/bougies aansluiten ! :dance: :lol:

Re: aansluiten bougiekabels 3.0 24V ?

Geplaatst: 13 jan 2017 07:58
door Zicht
gisteren geprobeerd, de combinatie van WillemS en ALLE andere combinaties:
123
132
213
231
321
312

Maar hij liep in alle gevallen slecht ... helaas. :cry2: :( :doh:

Wat ik me nu pas bedenk als mogelijke oorzaak, is dat de uitlaat lek is. Dat kan natuurlijk de motorregeling beinvloeden, dus eerst maar eens de uitlaat dicht maken en een nieuw lambda sonde plaatsen. Dat lijkt me een goede vervolgstap. :pray:

Heeft deze espace 1 of 2 lambda sensors ?

Re: aansluiten bougiekabels 3.0 24V ?

Geplaatst: 13 jan 2017 09:07
door WillemS
Mijn Avantime heeft er 4.

Re: aansluiten bougiekabels 3.0 24V ?

Geplaatst: 16 jan 2017 07:44
door Zicht
De espace gelukkig maar ééntje; net vóór de katalysator

Re: aansluiten bougiekabels 3.0 24V ?

Geplaatst: 16 jan 2017 09:20
door Zicht
Vreemd, maar het lijkt niet uit te maken hoe ik de kabels aansluit. In elke combinatie blijft het probleem:
- moeilijk starten
- slechts stationair lopen (valt stil)
- te laag stationair in Drive
- pakt slecht op/komt slecht op toeren bij gas geven
- minder opvallend bij hogere toeren
- vermoedelijk verkeerde timing of verkeerde inspuiting

Re: aansluiten bougiekabels 3.0 24V ?

Geplaatst: 17 jan 2017 14:14
door WillemS
Wat is er gedaan voor de motor zo slecht liep? en wat erna, zoals je weet is het klakkeloos vervangen van onderdelen vaak de duurste optie.

Re: aansluiten bougiekabels 3.0 24V ?

Geplaatst: 17 jan 2017 19:26
door Zicht
Ik heb hem gekocht met slecht lopende motor, maar toch kon ik er nog 120 mee rijden naar huis (150km)
trok toen slecht op en leek op 5 cilinders te lopen.
Ik kocht hem goedkoop, vanwege mankement en dacht met een nieuwe bobine wel klaar te zijn
# Ik verving de bougiekabels; geen verbetering/verandering
# dan de bobine; geen verbetering
# toen een OBD apparaat gekocht dat ook Renault leest; blijkt maar heel summier te zijn. Geen vermelding in welke cilinder de misfire is.
Die gaf een fout over de inspuiting, maar verder geen details. daar wist ik geen raad mee.
Tevens een dubbele vermelding van ingaande en uitgaande snelheidssensor van de transmissie; Ik veronderstel dat dat de krukassensor is ?
# dan de krukassensor; even verbetering (uurtje stationair en rondje over het erf (10km/h), daarna weer slecht lopen slecht starten
# en als laatste nieuwe platina bougies. Het probleem is nu erger. Dus dat lijkt me wel één van de oorzaken; alle bougies doen nu mee, alleen ontsteken de cilinders nog niet op het juiste tijdstip. Dat kan komen door verkeerd moment vonk (wordt toch gestuurd door de krukassensor ?) of een verkeerd moment van de inspuiting (wordt gestuurd door ECU ? -> en op signaal van de krukassensor lijkt mij)
Dus niet helemaal willekeurig vervangen, maar blijkbaar ook niet deskundig genoeg om het probleem op te lossen ...

Auto staat nu bij garage; vanaf morgen gaan ze er naar kijken... alle tips zijn welkom !

Re: aansluiten bougiekabels 3.0 24V ?

Geplaatst: 18 jan 2017 13:26
door WillemS
Omdat de wagen al slecht liep bij aanschaf zou ik eerst de compressie meten, daarna de injektoren eens testen.
En uiteraard uitlezen met een apparaat dat wel alle Renault bijzonderheden kan verwerken.
Succes
mvg WillemS

Re: aansluiten bougiekabels 3.0 24V ?

Geplaatst: 18 jan 2017 15:09
door Zicht
niet eenvoudig; dichtstbijziinde renault garage is 40km...
maar je hebt gelijk. injectoren testen is goed idee; krijgen ze een puls, en hoe is het sproeibeeld .
auto staat nu bij een vrije garage van een ex-Renault monteur.... :pray:

Re: aansluiten bougiekabels 3.0 24V ?

Geplaatst: 18 jan 2017 22:31
door WillemS
Met een Bosch-KTS, of een Snap-on. moet het ook lukken voor de Ex-Renault monteur