Pagina 1 van 1

continue laadstroomwaarschuwing

Geplaatst: 04 aug 2017 08:37
door djdijkman
Goedemorgen, ik heb een espace 2.0t uit 2006. Vorig jaar dynamo vervangen, sinds enige tijd krijg ik na ca 20 min rijden elke keer de waarschuwing laadstroom defect gecombineerd met een waarschuwingspiep. Dit echt om de paar minuten, garage komt er niet uit, accu en dynamo zijn goed, geen foutmelding in computer. Iemand nog suggesties wat het zou kunnen zijn?
Ik las al iets over krukaspoelie, compatible dynamo (dat is gecheckt bij renault en zou goed moeten zijn) of iets met de computer. Alvast dank!

Re: continue laadstroomwaarschuwing

Geplaatst: 04 aug 2017 12:12
door Renault47
Je zou een eenvoudige multimeter op een 12v contact kunnen aansluiten en tijdens het rijden kunnen zien of de spanning tijdelijk wegvalt, maar vermoedelijk ben je zelf al op dat idee gekomen.
Ik kan mij ook herinneren dat iemand op het Vel Satis forum hetzelfde probleem had en na lang zoeken bleek de oorzaak het instrumentenpaneel te zijn. Er bleken meerdere slechte contacten in te zitten....

Re: continue laadstroomwaarschuwing

Geplaatst: 07 aug 2017 22:25
door demi
djdijkman schreef: sinds enige tijd krijg ik na ca 20 min rijden elke keer de waarschuwing laadstroom defect gecombineerd met een waarschuwingspiep.
Als het na 20 min zowat optreed dan ben ik bang dat het de krukaspoulie is en dat deze begint na te geven dan wel te slippen omdat het motorcompartiment dan lekker warm begint te worden en zo ook de vulcanisatie van de demper van de poulie. Uw Espace is al weer 11 jaartjes jong en als deze nog nooit is vervangen is hij denk ik wel aan de beurt, maar.....
Ik las al iets over krukaspoelie, compatible dynamo (dat is gecheckt bij renault en zou goed moeten zijn) of iets met de computer. Alvast dank!
Dan zou ook de stuurbekrachtiging zo nu en dan kortstondig extreem zwaar moeten draaien.
TIP (1) kijk of u een krijt merkteken kunt zetten op de poulie zodat u kunt nagaan of er een verschuiving optreed.
TIP (2) probeer zoveel mogelijk verbruikers aan te zetten die worden aangedreven door de poulie, dus
- veel stroomverbruikers aan
- airco aan
- en continu sturen van links naar rechts
Als de melding dan weer verschijnt of het sturen word ineens vreemd zwaar dan slipt de poulie misschien en dit is dan weer terug te zien op de krijt streep markering

Maar het kan ook zomaar de multieriem zijn die aan vervanging toe is of te slap is afgesteld waardoor deze slipt en er geen laadstroom moment is van de wisselstroomgenerator oftewel de dynamo dan wel alternator
dus controleer ook even de spanning van de multieriem

Re: continue laadstroomwaarschuwing

Geplaatst: 07 aug 2017 22:59
door djdijkman
Dank je wel! Ik ga ermee aan de slag.

Re: continue laadstroomwaarschuwing

Geplaatst: 08 aug 2017 00:08
door sjefbertens
Het beste advies is volgens mij al gegeven door Renault 47.
Een slippende riem is herkenbaar direct na de start, grote laadstroom, zeker bij gasgeven merkbaar.
Ook bij gebruik van de stuurbekrachtigingspomp en airco.

Re: continue laadstroomwaarschuwing

Geplaatst: 08 aug 2017 13:03
door demi
Renault47 schreef: Ik kan mij ook herinneren dat iemand op het Vel Satis forum hetzelfde probleem had en na lang zoeken bleek de oorzaak het instrumentenpaneel te zijn. Er bleken meerdere slechte contacten in te zitten....
Hiervoor kan topic starter djdijkman eventueel een afspraak voor maken om het paneel preventief te laten repareren, deze panelen geven vroeg of laat sowieso de geest. hij mag contact met mij opnemen via 06-30463996 of via [pb] :thumb: mocht het paneel de veroorzaker zijn dan is de storing ook meteen verdwenen, mocht de storing aanhouden dan is het paneel in ieder geval uit te sluiten.

Re: continue laadstroomwaarschuwing

Geplaatst: 08 aug 2017 21:18
door djdijkman
Als de spanning tijdelijk wegvalt bij de controle zoals renault 47 aangeeft dan zit het niet in het paneel maar eerder dus in de poelie of de multiriem? Multiriem is vorig jaar wel vervangen samen met de waterpomp en distributieriem. De poelie volgens mij niet, weet ook niet of dat in het onderhoudsschema staat. Ik neig wel erg naar slecht contact omdat er echt geen peil op te trekken is. Zondag 4 uur gereden zonder piep... Vandaag wel weer na een half uurtje. Ik laat eerst die poelie en riemen checken, is dat het niet dan paneel laten repareren. Staat pas op 230.000 dus moet nog even mee :) Rij overigens op G3 wat niet relevant is maar wel perfect gaat.

Re: continue laadstroomwaarschuwing

Geplaatst: 08 aug 2017 22:18
door mechanic
De krukaspoulie hoort bij sommige f4rT mototen periodiek vervangen te worden bij elke riemeissel.
Dealer heeft er een overzicht van.
Meestal,bij een defect aan de poulie,ruik je verbrand rubber en id dit dan ook prima te zien aan de poulie zelf. Merkteken aanbrengen zoals eerder genoemd is de beste methode om dit uit te sluiten.
Een 2.0T op lpg en 230dkm,dat zie je bijzonder weinig. Vaak met een rede,uitzonderingen daargelaten.

Re: continue laadstroomwaarschuwing

Geplaatst: 15 aug 2017 23:38
door stefanbmw
Had met 2.0T Espace 4/2006 iets soortgelijks. Uiteindelijk toch dynamo laten reviseren.

Re: continue laadstroomwaarschuwing

Geplaatst: 13 sep 2017 21:34
door djdijkman
Dank voor jullie reacties, uiteindelijk is de oplossing een combinatie van de voorgestelde oplossingen geweest. Dus de krukaspoelie is vervangen samen met de multiriem die te slap stond. Daarna bleek de nieuwe dynamo toch nog niet helemaal goed te functioneren dus die is onder garantie vervangen door de onderhoudsgarage. Voor de dynamo is zowel het materiaal als het arbeidsloon niet in rekening gebracht dus dat vind ik heel netjes. We rijden vrolijk door met onze geliefde espace. Nog maar 230.000 km op de teller, laatst een testje gezien van een 2.0 espace met 770.000 km op de teller en die deed het nog steeds best aardig (zie autoweek.nl) Dus we gaan nog even door.

Re: continue laadstroomwaarschuwing

Geplaatst: 13 sep 2017 22:13
door mechanic
Dat was een espace 3,die toch nehoorlijke mankementen heeft. Weliswaar rijdbaar,maar toch niet fris meer.